REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wewnętrzny System Windykacji Należności – podstawy budowy systemu w firmie

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
Dobrze zorganizowany i funkcjonujący WSWN zbudowany jest na trzech poziomach.
Dobrze zorganizowany i funkcjonujący WSWN zbudowany jest na trzech poziomach.

REKLAMA

REKLAMA

Zacznę od stwierdzenia, że każda firma, bez wyjątku, ma swój Wewnętrzny System Windykacji Należności (WSWN). Decydujemy o przyznawaniu odroczonego terminu płatności, o długości tego terminu, wysyłaniu upomnień, kierowaniu spraw do sądu o niezapłacone kwoty itp. Problem więc nie w tym czy taki system jest, ale w tym, czy jest zbudowany poprawnie i czy działa dostatecznie sprawnie.

Dobrze zorganizowany i funkcjonujący WSWN zbudowany jest na trzech stopniach. Każdy z nich zawiera, minimum, składniki opisane niżej i żaden poziom nie jest pomijany. Nie znam przypadku pogłębiana się problemów z płynnością finansową w firmie dysponującej podobnym modelem. Wydaje się, że sam model to wyklucza. Oczywiście nic nie uchroni finansów firmy przed "nieoczekiwanym" - bankructwo strategicznego partnera, wypowiedzenie głównej umowy kontraktowej, defraudacja środków - jednak WSWN może przyczyniać się do wcześniejszego wykrywania nawet takich sytuacji.

REKLAMA

1. Pierwszy stopień: Wskaźniki ekonomiczne, ich obserwacja i analiza.

REKLAMA

Jest spora grupa wskaźników ekonomicznych, których obserwowanie może okazać się zasadne z punktu widzenia wykrywania zagrożeń z zakresu pogorszenia się czy utraty płynności finansowej firmy. Z mojej praktyki wynika, że do grupy najbardziej istotnych wskaźników można zaliczyć pięć podanych niżej. Warto podkreślić, że efektywne wykorzystanie tych miar wymaga:
- wyliczania wszystkich z podanych wskaźników;
- czynienia ich periodycznie (najlepiej w okresach miesięcznych);
- obserwowania wzajemnych relacji pomiędzy wskaźnikami;
- obserwowania wskaźników w okresach czasu, aby zaobserwować rysujące się trendy (stosować wykresy).

Do tej grupy wskaźników zaliczam1:
1. Wskaźnik szybki płynności finansowej.
2. Wskaźnik pokrycia należności zobowiązaniami.
3. Wskaźnik zdolności do realizowania należności.
4. Wskaźnik zdolności własnej do realizowania zobowiązań.
5. Wskaźnik zdolności do spłaty długów.

Przeczytaj również: Dotacje również dla firm budowlanych!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby dokonać stosownych wyliczeń wystarczy, w odpowiedni sposób, zestawić wartości, dosłownie kilku, podstawowych, liczb, właściwych na dany dzień, którymi dysponuje służba księgowa każdej firmy.
1. Kwota należności (potrzebna do wyliczeń wskaźników 1,2,3).
2. Kwota zobowiązań (1,2,4).
3. Suma gotówki w kasie i na rachunkach bankowych (1).
4. Suma kredytów obrotowych (1).
5. Wartość sprzedaży (3).
6. Wartość zakupów (4).
7. Suma kapitałów obcych (5).
8. Suma aktywów (5).

Polecamy serwis Umowy w firmie

2. Drugi stopień: Organizacja wewnętrznego systemu spływu należności. 

REKLAMA

A) Informacja o kliencie.
Powinniśmy mieć pełną świadomość, że sprzedając towar klientowi z odroczonym terminem płatności, to tak, jak byśmy mu dawali do ręki nasze pieniądze w wysokości wartości zakupu, którego dokonał. Powinniśmy też uświadomić to naszemu klientowi (często on tak tego nie odbiera), wtedy łatwiej będzie nam wyegzekwować informacje o jego kondycji i statusie prawnym - wszak powinniśmy wiedzieć, komu powierzamy pieniądze i czy w ogóle powinniśmy mu je powierzyć. Walka konkurencyjna o klienta występuje zawsze, nie może być więc czynnikiem usprawiedliwiającym zaniechania w tym zakresie. Musimy sobie powiedzieć wyraźnie - my uprawiamy handel, nie „rozdawiennictwo”. Klientom pytającym, dlaczego stosowane są właśnie takie procedury, chyba lepiej powiedzieć, że: „taki mamy system”, niż wdawać się w szczegółowe wyjaśnienia.

B) Ustalenie reguł kredytowania.
Określenie, sztywnych, jasnych reguł udzielania i, co ważne, cofania kredytu kupieckiego lub jego części, to element takiego systemu, który ułatwi nam negocjacje handlowe. To samo dotyczy przywilejów rabatowych. Reguły te muszą być podane do wiadomości kupujących. Zawsze, w trudnych sytuacjach negocjacyjnych będziemy mogli "schować się " za naszym regulaminem postępowania. Pozwoli to nam też na czynienie dobrych gestów wobec klienta w chwili, kiedy zrobimy dla niego ustępstwo (zastrzegając wszak, że jak coś będzie „nie tak”, to będziemy musieli wrócić do sztywnych reguł kredytowania i rabatowania klientów zawartych w wytycznych). Czytelne zasady dają też komfort naszym pracownikom, którzy mają jasno określone, „czego się mają trzymać".

Dowiedz się Jak kara grozi firmie za nielegalne zatrudnianie?

C) Ustalenie, kto i dlaczego on zajmuje się kontrolą spływu należności.
Jest bardzo korzystne dla firmy, jeśli kontrolą spływu należności zajmuje się konkretna osoba lub grupa osób. Przyczyn jest kilka:
- osoba taka, wiedząc o swoich obowiązkach, czuje się odpowiedzialna za ich poprawne wykonywanie, łatwiej też wtedy kontrolować działanie i sprawność WSWN;
- osobę taką łatwiej szkolić i ona sama nabywa stosowne doświadczenie zawodowe;
- istnieje możliwość nawiązania osobistych relacji z ludźmi z firm naszych klientów, a tym samym uzyskiwania dostępu do informacji i być może, preferencji w kolejce "do kasy".

D) Trening i szkolenie widykatorów wewnętrznych.
Paradoks: jest regułą, że wysyłamy naszych sprzedawców na różnego rodzaje szkolenia i kursy doszkalające, nie tylko z wiedzy o produkcie, ale też kursy z wiedzy o technikach handlowych. Natomiast windykowanie należności zostawiamy ludziom często przypadkowym, a prawie zawsze bez odpowiedniego przygotowania. Nie znam racjonalnego wytłumaczenia dla takiego stanu rzeczy, jednak tak często jest.
Uważam, że każda osoba zajmująca się w firmie windykacją należności, powinna być przeszkolona z zakresu metodyki pacy w tej specjalności. Inaczej efektywność pracy takiego pracownika, jest znacznie poniżej potencjalnych możliwości (przepłacamy wynagrodzenie).

Zapoznaj się z serwisem Windykacja

E) Wypracowanie i wdrożenie procedur postępowania.
O potrzebie i przyczynach stasowania procedur pisano już wyżej i wydaje się, że nie ma potrzeby dodatkowego uzasadniania ważkości tego zagadnienia dla powodzenia skutecznej windykacji. Wymieńmy więc tylko obszary, które powinny być poddane jasnym regułom postępowania.
- kiedy i przez kogo kontrola stanów należności;
- kto kontroluje należności;
- kiedy dzwonimy, kiedy piszemy, kiedy wprowadzamy ograniczenia w wydawaniu towaru;
- kiedy kontakt z naszym radcą prawnym;
- kiedy przekazanie sprawy do firmy windykacyjnej;
- ile firm windykacyjnych ma obsługiwać nasza firmę?

Polecamy serwis Samochód w firmie

3. Trzeci stopień: Przekazanie sprawy do specjalistycznej firmy windykacyjnej.

Wszczęcie postępowania sądowego czy przekazanie sprawy do firmy windykacyjnej, to ostateczność. W praktyce należy tego unikać (po to jest WSWN), bo oznacza to zerwanie więzów handlowych i tracimy klienta. Z całą pewnością jednak jest to korzystniejsze niż strata pieniędzy. Dbajmy, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Dobrze funkcjonujący, własny, WSWN może nam w tym pomóc, choć nie ma czego ukrywać, z całą pewnością, nie da on pełnego bezpieczeństwa. To zapewnić może tylko sprzedaż za gotówkę, albo ubezpieczanie transakcji, a to, bardzo często, nie jest możliwe praktycznie i pozostaje tylko w sferze rozwiązań teoretycznych, całkowicie pozbawionych możliwości realizacji.

1Formuły liczenia wskaźników, zostały omówione we wcześniejszych artykułach publikowanych w „biznes.wieszjak”.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

REKLAMA

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

REKLAMA

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA