REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy w deklaracjach INTRASTAT

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie są najczęstsze błędy w deklaracjach INTRASTAT?
Jakie są najczęstsze błędy w deklaracjach INTRASTAT?

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty importujące lub eksportujące towary pomiędzy krajami UE muszą wypełniać druki deklaracji INTRASTAT. Niestety popełniają przy tym błędy. Prezentujemy wskazówki ekspertów Ministerstwa Finansów, które elementy tych deklaracji rodzą największe problemy.

1. Błędnie wypełniany nr zgłoszenia

REKLAMA

W polu nr 1 "Okres sprawozdawczy" istnieje podział na cztery podpola:

REKLAMA

a) Miesiąc - w podpolu tym wpisujemy dwucyfrowe oznaczenie miesiąca, np. styczeń - 01, marzec - 03, listopad - 11.

b) Rok - w podpolu tym wpisujemy dwucyfrowe oznaczenia roku sprawozdawczego, np. rok 2005 oznaczamy 05, 2006 - 06.

c) Nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym, w podpolu tym wpisujemy kolejny nr w danym miesiącu sprawozdawczym. Jeżeli złożona zostanie tylko 1 deklaracja za cały miesiąc, należy wpisać tam 1. Jeżeli jednak będą składane deklaracje częściowe w trakcie jednego miesiąca sprawozdawczego, to zgłoszenia te odpowiednio będą numerowane: 1, 2, 3.

d) Nr wersji zgłoszenia - w podpolu tym wpisujemy nr kolejnych wersji zgłoszenia w danym okresie sprawozdawczym np.: 1, 2, 3.

Podpole "Nr zgłoszenia w okresie sprawozdawczym" ściśle łączy się z podpolem "Nr wersji zgłoszenia". Jeżeli za dany okres sprawozdawczy zostanie dokonane jedno zgłoszenie INTRASTAT, wówczas nr zgłoszenia oznaczony zostanie jako 1 i nr wersji zgłoszenia jako 1.

Jeżeli za dany okres sprawozdawczy dokonane zostaną 3 częściowe zgłoszenia INTRASTAT, to odpowiednio ich numeracja będzie wyglądała:
- pierwsze zgłoszenie częściowe - nr zgłoszenia 1 wersja 1,
- drugie zgłoszenie częściowe - nr zgłoszenia 2 wersja 1,
- trzecie zgłoszenie częściowe - nr zgłoszenia 3 wersja 1.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Firma w kryzysie – restrukturyzacja zobowiązań

REKLAMA

Nr wersji zgłoszenia zmieni się tylko wówczas, gdy nastąpi zamiana zgłoszenia INTRASTAT lub dokonana zostanie korekta, np.: do zgłoszenia częściowego INTRASTAT o nr zgłoszenia 2 wersja 1 została złożona korekta. Wówczas zgłoszenie korygujące będzie miało nr 2 (odwołanie się do nr pierwotnego zgłoszenia, którego korekta dotyczy) a nr wersji tego zgłoszenia będzie 2 (w pierwotnym zgłoszeniu 1).

Jeżeli okaże się, że do tego samego zgłoszenia należy złożyć drugą korektę, wówczas nr zgłoszenia korygującego będzie następujący: nr zgłoszenia 2 (odwołanie się do nr pierwotnego zgłoszenia, którego korekta dotyczy) a nr wersji 3.

Z powyższego przykładu wynika, iż złożenie korekty wiąże się wyłącznie ze zmianą nr wersji zgłoszenia (1 - nr wersji pierwotnej, 2 - nr wersji pierwszej korekty, 3 - nr wersji drugiej korekty dotyczącej).

2. Brak daty i podpisu w polu nr 21 " Wypełniający" na deklaracjach papierowych

Pole to składa się z 5 podpól: "Imię i nazwisko wypełniającego", "Telefon", "Fax", "E-mail", "Miejscowość, data, podpis". Aby zgłoszenie pisemne INTRASTAT było formalnie poprawne, należy wypełnić wszystkie podpola w polu nr 21. Obowiązek wypełniania tego pola wynika z przepisu zawartego w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT (Dz. U. Nr 89, poz. 846).

3. Brak danych w polu nr 18 "Ilość w uzupełniającej jednostce miary"

Należy podać ilość towaru w liczbach całkowitych, wyrażoną w jednostce miary wskazanej dla danej pozycji towarowej w obowiązującej wersji Scalonej Nomenklatury (CN), jeżeli dla danego kodu towarowego przewiduje ona dodatkową jednostkę miary (w przeciwnym razie pola tego nie należy wypełniać).

4. Błędny kod CN w polu nr 14 "Kod towaru"

W polu nr 14 powinien być wpisywany kod 8-znakowy CN zgodnie rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1719/2005 z dnia 27 października 2005 r. zmieniającym załącznik Nr I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 286 z 28.10.2005).

Często w polu tym wpisywany jest błędnie kod powstały z kombinacji kodu PCN lub kod nieistniejący w Nomenklaturze Scalonej.

5. W polu nr 10, opis towaru niezgodny z kodem CN

Opis towaru w tym polu powinien zawierać zwyczajową nazwę towaru, którego kod CN wpisany jest w polu nr 14.

6. Warunki dostawy niezgodne z rodzajem transportu, pola nr 12 i nr 15

Popełniane są błędy typu: warunki dostawy kod FOB (franco statek) a rodzaj transportu 2 (transport kolejowy). Należy zwrócić uwagę na to, czy warunki dostawy nie wykluczają rodzaju transportu.

Zobacz: Kalkulacja kosztów działań jako metoda zarządzania kosztami firmy - porada

7. Błędnie wypełniane zgłoszenia zerowe

Zgodnie z częścią I ust. 12 Instrukcji wypełniania formularza - Deklaracja INTRASTATA oraz dokonywania zgłoszeń INTRASTAT, w przypadku dokonywania zgłoszenia zerowego w deklaracji INTRASTAT należy wypełnić tylko:

• pola identyfikacji podmiotu i ewentualnie jego przedstawiciela, tj. pola nr: 1,2,3,4 oraz nr 5 (w przypadku dokonywania zgłoszenia INTRASTAT przez przedstawiciela),
• pola nr 6 i 8 oraz w przypadku osób, których wartość przywozów lub wywozów przekroczyła próg szczegółowy - pole nr 8. We wszystkich tych polach należy wpisać cyfrę "0" (zero),
• pole nr 21.

Pozostałe pola należy pozostawić niewypełnione.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA