REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie obroty trzeba wykazywać w systemie INTRASTAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie obroty trzeba wykazywać w systemie INTRASTAT?
Jakie obroty trzeba wykazywać w systemie INTRASTAT?

REKLAMA

REKLAMA

W ramach systemu INTRASTAT w Polsce rejestrowany jest przywóz i wywóz towarów, czyli obrót towarowy między Polską a pozostałymi państwami członkowskimi UE.

Innymi słowy rejestrowane są towary, które są wprowadzane na terytorium statystyczne Polski z terytorium statystycznego innego państwa członkowskiego (przywóz), lub wyprowadzane są z polskiego terytorium statystycznego na terytorium statystyczne innego państwa członkowskiego (wywóz).

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracji w systemie INTRASTAT podlegają, tzw. towary wspólnotowe. Towary wspólnotowe zgodnie z definicją zawartą w art. 2 lit. d rozporządzenia nr 638/2004 z dnia 31.03.2004 to:
a) towary uzyskane w całości na obszarze celnym Wspólnoty, bez udziału towarów z krajów trzecich lub terytoriów zewnętrznych, które nie wchodzą w skład obszaru celnego Wspólnoty;
b) towary z krajów trzecich lub terytoriów zewnętrznych, które nie wchodzą w skład obszaru celnego Wspólnoty, które zostały dopuszczone do swobodnego obrotu w Państwie Członkowskim
c) towary uzyskane na obszarze celnym Wspólnoty, albo z towarów których mowa tylko w punkcie b) albo towarów, towarów których mowa w punkcie a) i b).

Zobacz: Firma w kryzysie: Formuła Wilcoxa-Gamblera, a zagrożenie bankructwem firmy

Wszystkie pozostałe towary uważa się za towary niewspólnotowe.

REKLAMA

Towary, które należy zgłaszać do systemu INTRASTAT, nie muszą być przedmiotem transakcji handlowych pociągających za sobą płatności. Jednym słowem z punktu widzenia statystyki handlu zagranicznego, w tym systemu INTRASTAT, ważne jest przemieszczenie towarów przez granicę niezależnie od form płatności, które zakłada
transakcja handlowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obroty i towary wyłączone z systemu INTRASTAT

Z systemu INTRASTAT wyłączony jest obrót usługami, z wyjątkiem transakcji uszlachetniania. Zgłoszeniu nie podlegają także towary w tranzycie, o ile w drodze do kraju przeznaczenia nie mają miejsca zatrzymania i operacje niezwiązane bezpośrednio z transportem towaru. 

Polskie przedsiębiorstwo sprzedaje towar francuskiemu przedsiębiorstwu. Towar ten dostarczany jest z Polski do Francji przez terytorium Niemiec. Jeżeli nie wystąpi przerwa w transporcie na terenie Niemiec i nie nastąpi np. przeładunek towaru, przepakowanie lub podobna operacja nie mająca bezpośredniego związku z transportem lub zmieniająca status prawny towaru, to deklaracja INTRASTAT jest wystawiana tylko we Francji (przywóz) i Polsce (wywóz).

Jeżeli nastąpi przerwa w transporcie i wykonane zostaną określone czynności, wówczas do statystyki jest zgłaszany: we Francji przywóz z Niemiec, w Niemczech wywóz do Francji oraz w Niemczech przywóz z Polski, a w Polsce wywóz do Niemiec.

Towar jest kupiony przez polskie przedsiębiorstwo w Niemczech i sprzedany rosyjskiemu odbiorcy. Towar bezpośrednio z Niemiec jest transportowany tranzytem przed Polskę do Rosji (bez przerwy w transporcie). Deklaracja INTRASTAT nigdzie nie jest wystawiana. Podmiot niemiecki wystawia dokument SAD na wysłane towary, które przejeżdżają przez Polskę na dokumentach tranzytowych. Transakcja nie jest rejestrowana w polskiej statystyce.

Oprócz opisanych wyżej generalnych wyłączeń istnieje jeszcze lista towarów i obrotów traktowanych w sposób szczególny, które nie podlegają zgłoszeniu w systemie INTRASTAT. Obejmuje ona następujące przypadki:

a) złoto monetarne;

b) środki płatnicze obejmujące prawne środki płatnicze i papiery wartościowe, w tym płatności za usługi, takie jak usługi pocztowe, podatki, opłaty za użytkowanie;

c) towary przeznaczone do użycia czasowego lub po takim użyciu (np. wynajem, wypożyczenie, leasing operacyjny), pod warunkiem spełnienia wszystkich następujących warunków:
- uszlachetnianie nie jest ani nie było planowane ani wykonywane,
- spodziewany czas trwania użycia czasowego nie był ani nie będzie dłuższy niż 24 miesiące,
- wywozy/przywozy nie muszą być deklarowane jako dostawy/nabycia dla celów podatkowych;

d) towary przemieszczane pomiędzy:
- państwem członkowskim i jego enklawami terytorialnymi w innych państwach członkowskich, oraz
- państwem członkowskim i mieszczącymi się na jego terytorium enklawami innych państw członkowskich lub organizacji międzynarodowych.
Do enklaw terytorialnych zalicza się ambasady oraz krajowe siły zbrojne stacjonujące poza terytorium macierzystego kraju;

e) towary używane jako nośniki informacji, w tym oprogramowanie;

f) oprogramowanie pobrane z internetu;

g) towary dostarczane bezpłatnie, które same w sobie nie są przedmiotem transakcji handlowej, pod warunkiem że przemieszczane są wyłącznie w celu przygotowania lub wsparcia zamierzonej transakcji handlowej przez zademonstrowanie cech towarów lub usług, takie jak:
- materiały reklamowe,
- próbki handlowe;

h) towary przeznaczone do naprawy i po naprawie oraz części zamienne, które są ujęte w planie napraw, oraz wymienione części wadliwe;

i) środki transportu przemieszczające się w trakcie wykonywania pracy, w tym wyrzutnie statków kosmicznych podczas wystrzeliwania statków kosmicznych.

Zobacz serwis: Finanse i rozwój

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA