REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedawca musi przyjąć zwrot towaru?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Agnieszka Schneider
Adwokat, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego.
Zwrot zakupionego towaru - kiedy sprzedawca musi przyjąć towar?
Zwrot zakupionego towaru - kiedy sprzedawca musi przyjąć towar?

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że konsument kupuje towar a następnie zmienia zdanie i chce go zwrócić. Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot? Jeśli tak, to pod jakimi warunkami i w jakim terminie?

Jedyne przypadki, kiedy konsument ma prawo zwrotu zakupionego towaru bez podania przyczyny dotyczą sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaży na odległość.

REKLAMA

REKLAMA

Konsumentem jest osoba fizyczna, która nabywa rzecz ruchomą w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.

W przypadku tradycyjnych form sprzedaży (w sklepie, na targowisku) odstąpienie od umowy i zwrot towaru nieposiadającego wad jest możliwe jedynie po uzgodnieniu ze sprzedawcą.

Zobacz: Ponowna wada towaru umożliwi jego zwrot

REKLAMA

Konsumentowi łatwiej zwrócić towar zakupiony przez Internet

Przedsiębiorca musi się liczyć z większą liczbą zwrotów, jeżeli sprzedaje towary poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez lokal przedsiębiorstwa rozumie się miejsce przeznaczone do obsługiwania klientów i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej (np. sklep).

Wszystkie umowy zawarte poza nim są umowami zawartymi poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zobacz: „Aby klient powrócił” – jak zadbać o stałe relacje z klientem?

Zalicza się do nich również umowy zawarte w wyniku zorganizowanego poza lokalem przedsiębiorstwa zbierania ofert konsumentów w czasie odwiedzin:

  • w miejscu pracy konsumenta,
  • w jego mieszkaniu albo
  • w innym miejscu jego prywatnego pobytu.

Przykładem jest między innymi sprzedaż bezpośrednia.

Umowy z konsumentem są umowami zawartymi na odległość, jeżeli zostały zawarte:

  • bez jednoczesnej obecności obu stron,
  • przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (np. drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia, listu seryjnego, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, poczty elektronicznej),
  • z przedsiębiorcą, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.

Rośnie zarówno ilość umów zawieranych w ten sposób jak i liczba przedsiębiorstw sprzedających towary np. przez sklep internetowy.

Zobacz: Wzór reklamacji dotyczącej pełnego zwrotu ceny

Czy będą tym samym rodzajem sprzedaży: 1. dostarczenie konsumentowi książki przez pracownika księgarni po uprzednim okazaniu mu w miejscu zamieszkania katalogu z ofertą i przyjęciu oferty,
2. dostarczenie konsumentowi przez księgarnię wysyłkową książki zamówionej z dostarczonego pocztą katalogu?

Nie. W pierwszym przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorstwa – sformułowana na podstawie katalogu oferta została przyjęta podczas odwiedzin w domu konsumenta.
W drugim przypadku doszło do sprzedaży na odległość – przedsiębiorstwo trudniące się sprzedażą wysyłkową skierowało do konsumenta ofertę za pośrednictwem poczty.

Odstąpienie od umowy

W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość konsument może odstąpić od umowy i zwrócić towar:

  • nawet, jeśli rzecz nie jest wadliwa,
  • bez podania przyczyny.

Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).

Odstąpienie od umowy - obowiązki przedsiębiorcy

Przedsiębiorca, który zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien przed jej zawarciem:

  • poinformować konsumenta na piśmie o prawie i terminie odstąpienia od umowy
  • wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby)

Po zawarciu umowy obowiązany jest wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.

Konsument, który zawiera umowę na odległość powinien być najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy poinformowany między innymi o:

  • imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
  • prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków,
  • miejscu i sposobie składania reklamacji.

Przedsiębiorca jest również obowiązany do potwierdzenia konsumentowi na piśmie ww. informacji najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia.

Zobacz: Co z sukcesją między przedsiębiorcami?

Nieudzielenie konsumentowi wskazanych wyżej informacji przedłuża możliwość odstąpienia konsumenta od umowy z 10 dni do 3 miesięcy.

Termin i sposób odstąpienia

W przypadku obu rodzajów umów konsument może odstąpić od umowy składając sprzedawcy na piśmie i w terminie 10 dni oświadczenie o odstąpieniu. Do jego zachowania wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem (najlepiej listem poleconym).

Dla umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa termin ten liczy się od dnia zawarcia umowy a dla umów zawartych na odległość – do dnia wydania rzeczy.

Jeżeli konsument:

  • zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa i
  • nie został poinformowany na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa

może od niej odstąpić w terminie 10 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia jednak nie później niż po upływie trzech miesięcy od jej wykonania

W razie braku pisemnego potwierdzenia informacji o prawie i terminie odstąpienia od umowy, konsument, który zawarł umowę na odległość może od niej odstąpić, w terminie trzech miesięcy od dnia wydania rzeczy. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni licząc od daty otrzymania potwierdzenia.

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadku zakupu nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania.

Maria K. kupiła w sklepie internetowym X odkurzacz. Nie została poinformowana o terminie i sposobie odstąpienia od umowy. Po miesiącu od dostarczenia jej towaru odesłała sprzedawcy odkurzacz wraz z pisemnym oświadczeniem o odstąpieniu. Sprzedawca zarzucił jej, że przekroczyła termin do odstąpienia od umowy. Twierdził, że musiała o nim wiedzieć, bo wcześniej kupowała u niego inne przedmioty i dokonywała odstąpienia w prawidłowym terminie.

Kto ma rację?
Maria K. miała prawo odstąpić od umowy. Nie przekroczyła terminu, ponieważ nie została o nim poinformowana. To, że sprzedawca informował ja o terminie przy okazji wcześniejszych zakupów nie ma znaczenia – obowiązek informowania dotyczy każdej transakcji z osobna.

Skutki odstąpienia konsumenta od umowy

W razie odstąpienia od umowy jest ona uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.

Sprzedawca powinien, więc zwrócić zapłatę a nabywca – towar. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, ale nie później, niż w terminie czternastu dni od daty wykonania umowy.


Agnieszka Schneider, adwokat
agnieszka.schneider@adwokatura.pl
Kancelaria Adwokacka
ul. Kazimierza Wielkiego 2
63-300 Pleszew

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA