REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedawca musi przyjąć zwrot towaru?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Agnieszka Schneider
Adwokat, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego.
Zwrot zakupionego towaru - kiedy sprzedawca musi przyjąć towar?
Zwrot zakupionego towaru - kiedy sprzedawca musi przyjąć towar?

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że konsument kupuje towar a następnie zmienia zdanie i chce go zwrócić. Czy sprzedawca ma obowiązek przyjąć zwrot? Jeśli tak, to pod jakimi warunkami i w jakim terminie?

Jedyne przypadki, kiedy konsument ma prawo zwrotu zakupionego towaru bez podania przyczyny dotyczą sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa i sprzedaży na odległość.

REKLAMA

REKLAMA

Konsumentem jest osoba fizyczna, która nabywa rzecz ruchomą w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą.

W przypadku tradycyjnych form sprzedaży (w sklepie, na targowisku) odstąpienie od umowy i zwrot towaru nieposiadającego wad jest możliwe jedynie po uzgodnieniu ze sprzedawcą.

Zobacz: Ponowna wada towaru umożliwi jego zwrot

REKLAMA

Konsumentowi łatwiej zwrócić towar zakupiony przez Internet

Przedsiębiorca musi się liczyć z większą liczbą zwrotów, jeżeli sprzedaje towary poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przez lokal przedsiębiorstwa rozumie się miejsce przeznaczone do obsługiwania klientów i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej (np. sklep).

Wszystkie umowy zawarte poza nim są umowami zawartymi poza lokalem przedsiębiorstwa.

Zobacz: „Aby klient powrócił” – jak zadbać o stałe relacje z klientem?

Zalicza się do nich również umowy zawarte w wyniku zorganizowanego poza lokalem przedsiębiorstwa zbierania ofert konsumentów w czasie odwiedzin:

  • w miejscu pracy konsumenta,
  • w jego mieszkaniu albo
  • w innym miejscu jego prywatnego pobytu.

Przykładem jest między innymi sprzedaż bezpośrednia.

Umowy z konsumentem są umowami zawartymi na odległość, jeżeli zostały zawarte:

  • bez jednoczesnej obecności obu stron,
  • przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (np. drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia, listu seryjnego, reklamy prasowej z wydrukowanym formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, poczty elektronicznej),
  • z przedsiębiorcą, który w taki sposób zorganizował swoją działalność.

Rośnie zarówno ilość umów zawieranych w ten sposób jak i liczba przedsiębiorstw sprzedających towary np. przez sklep internetowy.

Zobacz: Wzór reklamacji dotyczącej pełnego zwrotu ceny

Czy będą tym samym rodzajem sprzedaży: 1. dostarczenie konsumentowi książki przez pracownika księgarni po uprzednim okazaniu mu w miejscu zamieszkania katalogu z ofertą i przyjęciu oferty,
2. dostarczenie konsumentowi przez księgarnię wysyłkową książki zamówionej z dostarczonego pocztą katalogu?

Nie. W pierwszym przypadku mamy do czynienia ze sprzedażą poza lokalem przedsiębiorstwa – sformułowana na podstawie katalogu oferta została przyjęta podczas odwiedzin w domu konsumenta.
W drugim przypadku doszło do sprzedaży na odległość – przedsiębiorstwo trudniące się sprzedażą wysyłkową skierowało do konsumenta ofertę za pośrednictwem poczty.

Odstąpienie od umowy

W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość konsument może odstąpić od umowy i zwrócić towar:

  • nawet, jeśli rzecz nie jest wadliwa,
  • bez podania przyczyny.

Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).

Odstąpienie od umowy - obowiązki przedsiębiorcy

Przedsiębiorca, który zawiera z konsumentem umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, powinien przed jej zawarciem:

  • poinformować konsumenta na piśmie o prawie i terminie odstąpienia od umowy
  • wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby)

Po zawarciu umowy obowiązany jest wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy, stwierdzające jej datę i rodzaj oraz przedmiot świadczenia i cenę.

Konsument, który zawiera umowę na odległość powinien być najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy poinformowany między innymi o:

  • imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
  • prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków,
  • miejscu i sposobie składania reklamacji.

Przedsiębiorca jest również obowiązany do potwierdzenia konsumentowi na piśmie ww. informacji najpóźniej w momencie rozpoczęcia spełniania świadczenia.

Zobacz: Co z sukcesją między przedsiębiorcami?

Nieudzielenie konsumentowi wskazanych wyżej informacji przedłuża możliwość odstąpienia konsumenta od umowy z 10 dni do 3 miesięcy.

Termin i sposób odstąpienia

W przypadku obu rodzajów umów konsument może odstąpić od umowy składając sprzedawcy na piśmie i w terminie 10 dni oświadczenie o odstąpieniu. Do jego zachowania wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem (najlepiej listem poleconym).

Dla umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa termin ten liczy się od dnia zawarcia umowy a dla umów zawartych na odległość – do dnia wydania rzeczy.

Jeżeli konsument:

  • zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa i
  • nie został poinformowany na piśmie o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa

może od niej odstąpić w terminie 10 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia jednak nie później niż po upływie trzech miesięcy od jej wykonania

W razie braku pisemnego potwierdzenia informacji o prawie i terminie odstąpienia od umowy, konsument, który zawarł umowę na odległość może od niej odstąpić, w terminie trzech miesięcy od dnia wydania rzeczy. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do dziesięciu dni licząc od daty otrzymania potwierdzenia.

Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadku zakupu nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania.

Maria K. kupiła w sklepie internetowym X odkurzacz. Nie została poinformowana o terminie i sposobie odstąpienia od umowy. Po miesiącu od dostarczenia jej towaru odesłała sprzedawcy odkurzacz wraz z pisemnym oświadczeniem o odstąpieniu. Sprzedawca zarzucił jej, że przekroczyła termin do odstąpienia od umowy. Twierdził, że musiała o nim wiedzieć, bo wcześniej kupowała u niego inne przedmioty i dokonywała odstąpienia w prawidłowym terminie.

Kto ma rację?
Maria K. miała prawo odstąpić od umowy. Nie przekroczyła terminu, ponieważ nie została o nim poinformowana. To, że sprzedawca informował ja o terminie przy okazji wcześniejszych zakupów nie ma znaczenia – obowiązek informowania dotyczy każdej transakcji z osobna.

Skutki odstąpienia konsumenta od umowy

W razie odstąpienia od umowy jest ona uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.

Sprzedawca powinien, więc zwrócić zapłatę a nabywca – towar. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, ale nie później, niż w terminie czternastu dni od daty wykonania umowy.


Agnieszka Schneider, adwokat
agnieszka.schneider@adwokatura.pl
Kancelaria Adwokacka
ul. Kazimierza Wielkiego 2
63-300 Pleszew

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA