REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do czego potrzebni są nam księgowi?

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
księgowi
księgowi
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zacznijmy prowokacyjnie: Czy przedsiębiorstwa istnieją po to, żeby księgowi mieli pracę? A może księgowi są zatrudnieni w firmach po to, żeby prawidłowo wyliczać podatki jakie firma ma odprowadzić do Skarbu Państwa? Zapewne na pierwsze pytanie nikt nie odpowie twierdząco i słusznie. Na drugie pytanie odpowiedź twierdząca też nie będzie poprawna, choć czasami wydaje mi się, że w wielu firmach właśnie tego od księgowych wymagają przede wszystkim, a to przecież duży błąd.

REKLAMA

Dlaczego twierdzę, że dla wielu firm najważniejszym zadaniem księgowych jest rozliczenie podatków, a dopiero na dalszym miejscu informacje o kosztach; należnościach czy zobowiązaniach itd.? Bo po raz nie wiadomo który, w kolejnej firmie, rozwiązuję kolejne problemy płatnicze i po raz kolejny słyszę, że:  "dane ekonomiczne firmy, za ubiegły miesiąc, zarząd otrzymuje tuż przed dwudziestym dniem następnego miesiąca, a dotyczące podatku VAT, przed dwudziestym piątym" - jak wiadomo są to ostateczne terminy składania deklaracji podatkowych i wpłacania zaliczek na podatek PIT; CIT i VAT.

REKLAMA

Terminy terminami, ale księgowi są po to, żeby właściciel czy szef firmy wiedział jakie ma należności i zobowiązania; jaki jest jego przychód i dochód; jaka część majątku firmy ulokowana jest w zapasach, jaka w należnościach; w jakiej części majątek ten jest finansowany ze środków własnych, a w jakiej z kredytu bankowego i kupieckiego; jaka jest rentowność firmy i na przykład kwota zysku. W tym celu zatrudniamy księgowych i realizując takie zadania są nam najbardziej użyteczni. Obliczanie podatków i sporządzanie deklaracji podatkowych, to ostatnia (a nie pierwsza) z ważnych czynności księgowego i warto abyśmy tego chcieli w naszej firmie (sic!).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Te istotne, z punktu widzenia ekonomiki firmy, informacje, będą przydatne w zarządzaniu operacyjnym tylko wtedy, kiedy będą podane bezzwłocznie. W praktyce, to znaczy do siódmego, najdalej do dziesiątego dnia następnego miesiąca za miesiąc miniony. Potem, nie ma już większych motywacji żeby je czytać bo i tak w bieżącym miesiącu niewiele można będzie zrobić na tej podstawie. Około dwudziestego, czytać tych informacji najzwyczajniej nie warto. Choć to, może się wydawać, kontrowersyjna teza, myślę że podzielą mój pogląd wszyscy ci przedsiębiorcy, którzy otrzymują dane księgowe, za miniony miesiąc, w pierwszym tygodniu następnego miesiąca, lub w jego pierwszej dekadzie i czynnie z nich korzystają.

Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Oczywiście taka zmiana wymagań nie może się sprowadzić wyłącznie do wydania służbom księgowym stosownego polecenia.  Rytm pracy księgowości jest sprzężony z rytmem pracy firmy. Nikt nie wygeneruje potrzebnych danych 14 dni wcześniej niż dotychczas, bez zmiany organizacji pracy samej księgowości i systemu spływu dokumentacji, na podstawie której dokonywane są księgowania. Dotyczy to zwłaszcza tych przedsiębiorstw, gdzie dokumentów jest stosunkowo dużo i zaksięgowanie ich wszystkich musi trwać dłużej. Zmiana organizacji pracy zaowocuje tym, że na początku kolejnego miesiąca będzie do zaksięgowania jedynie dokumentacja z ostatnich dni poprzedniego, a nie na przykład z połowy, czy jak w wielu mniejszych firmach, z całego poprzedniego miesiąca.

W zmianie o której piszę, nie przeszkadza fakt, że mamy księgowość wynajętą i obsługuje nas biuro księgowe, dla którego jesteśmy klientem jednym z wielu - taki argument słyszę czasami jako trudność uniemożliwiającą zmianę zasad - "Biuro księgowe robi podatki około 20 i 25 następnego miesiąca i wtedy dostarczają wydruki". Rzeczywiście tak jest, ale tylko dlatego, że jest to albo wygodne dla danego biura, albo nikt nie postawił innych warunków, a my nie nauczyliśmy się korzystać z tego "żeby było inaczej" - nie wymusiliśmy zmiany redefiniując swoje oczekiwania.

Faktoring - kto może z niego skorzystać?


Czasami firmy prowadzą na własny użytek rejestry, dublując prace wynajętych biur księgowych np.  dotyczące zobowiązań czy należności. To całkowicie niepotrzebne dublowanie pracy. Niepotrzebne działania wynikające wyłącznie z zastosowania niedostatecznych rozwiązań w zakresie o którym tu piszę.  Warto to zmienić, bo informacja księgowa jest dla działalności operacyjnej bardzo ważna, a ponieważ i tak jest zawsze spóźniona, ograniczenie czasu tego opóźnienia staje się czynnikiem kluczowym.

Zauważmy też, że rola i pozycja księgowego, i tak bardzo istotna w przedsiębiorstwie,  wzrośnie niepomiernie, kiedy jego paca będzie  służyć kierownictwu już po siedmiu dniach, a nie po dwudziestu i więcej, od zakończenia miesiąca. Jeśli jeszcze zadamy sobie trud i informacje księgowe przemianujemy na wskaźniki ekonomiczne i zaczniemy obserwować je w czasie (temu tematowi poświeciłem całkiem sporo tekstów na tym forum), zacznie się nam ukazywać obraz firmy jakiego dotychczas nie znaliśmy. Zaobserwujemy trendy i poczujemy, że zostaje nam dana moc jeszcze silniejszego wywierania wpływu na to w jakim kierunku dążymy jako przedsiębiorstwo. Będziemy też mogli na przykład poczuć i zmierzyć periodyczność funkcjonowania przedsiębiorstwa. Być może uda się na tę periodyczność pozytywnie wpływać, sterując nią w korzystnym dla nas kierunku.

Odpowiedzialność pracownika za mienie powierzone

Tak więc podnośmy rangę i status księgowych w naszych firmach poprzez redefiniowanie oczekiwań wobec ich pracy, zmieniajmy na tę okoliczność organizację pracy firmy w zakresie obiegów dokumentów i oczekujmy, że informację zwrotną o ekonomice funkcjonowania firmy za miniony miesiąc, uzyskamy nie później, niż przed końcem pierwszej dekady obecnego miesiąca. Nawet jeśli informacja ta będzie w niektórych obszarach niepełna, albo jedynie oszacowana (tak też może się zdarzać, bo część dokumentów, fizycznie, nie może dotrzeć na czas), to i tak jest to lepsze dla zarządu niż nieomal całkowity brak wiedzy o wynikach w ujęciu księgowym przez trzy, z czterech tygodni kolejnego miesiąca pracy firmy. 

Bariery rozwoju mikroprzedsiębiorstw w 2014 roku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA