REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do czego potrzebni są nam księgowi?

Jerzy Fiuk
Doradca ekonomiczny
księgowi
księgowi
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zacznijmy prowokacyjnie: Czy przedsiębiorstwa istnieją po to, żeby księgowi mieli pracę? A może księgowi są zatrudnieni w firmach po to, żeby prawidłowo wyliczać podatki jakie firma ma odprowadzić do Skarbu Państwa? Zapewne na pierwsze pytanie nikt nie odpowie twierdząco i słusznie. Na drugie pytanie odpowiedź twierdząca też nie będzie poprawna, choć czasami wydaje mi się, że w wielu firmach właśnie tego od księgowych wymagają przede wszystkim, a to przecież duży błąd.

REKLAMA

Dlaczego twierdzę, że dla wielu firm najważniejszym zadaniem księgowych jest rozliczenie podatków, a dopiero na dalszym miejscu informacje o kosztach; należnościach czy zobowiązaniach itd.? Bo po raz nie wiadomo który, w kolejnej firmie, rozwiązuję kolejne problemy płatnicze i po raz kolejny słyszę, że:  "dane ekonomiczne firmy, za ubiegły miesiąc, zarząd otrzymuje tuż przed dwudziestym dniem następnego miesiąca, a dotyczące podatku VAT, przed dwudziestym piątym" - jak wiadomo są to ostateczne terminy składania deklaracji podatkowych i wpłacania zaliczek na podatek PIT; CIT i VAT.

REKLAMA

Terminy terminami, ale księgowi są po to, żeby właściciel czy szef firmy wiedział jakie ma należności i zobowiązania; jaki jest jego przychód i dochód; jaka część majątku firmy ulokowana jest w zapasach, jaka w należnościach; w jakiej części majątek ten jest finansowany ze środków własnych, a w jakiej z kredytu bankowego i kupieckiego; jaka jest rentowność firmy i na przykład kwota zysku. W tym celu zatrudniamy księgowych i realizując takie zadania są nam najbardziej użyteczni. Obliczanie podatków i sporządzanie deklaracji podatkowych, to ostatnia (a nie pierwsza) z ważnych czynności księgowego i warto abyśmy tego chcieli w naszej firmie (sic!).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Te istotne, z punktu widzenia ekonomiki firmy, informacje, będą przydatne w zarządzaniu operacyjnym tylko wtedy, kiedy będą podane bezzwłocznie. W praktyce, to znaczy do siódmego, najdalej do dziesiątego dnia następnego miesiąca za miesiąc miniony. Potem, nie ma już większych motywacji żeby je czytać bo i tak w bieżącym miesiącu niewiele można będzie zrobić na tej podstawie. Około dwudziestego, czytać tych informacji najzwyczajniej nie warto. Choć to, może się wydawać, kontrowersyjna teza, myślę że podzielą mój pogląd wszyscy ci przedsiębiorcy, którzy otrzymują dane księgowe, za miniony miesiąc, w pierwszym tygodniu następnego miesiąca, lub w jego pierwszej dekadzie i czynnie z nich korzystają.

Zapisz się na nasz Newsletter!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Oczywiście taka zmiana wymagań nie może się sprowadzić wyłącznie do wydania służbom księgowym stosownego polecenia.  Rytm pracy księgowości jest sprzężony z rytmem pracy firmy. Nikt nie wygeneruje potrzebnych danych 14 dni wcześniej niż dotychczas, bez zmiany organizacji pracy samej księgowości i systemu spływu dokumentacji, na podstawie której dokonywane są księgowania. Dotyczy to zwłaszcza tych przedsiębiorstw, gdzie dokumentów jest stosunkowo dużo i zaksięgowanie ich wszystkich musi trwać dłużej. Zmiana organizacji pracy zaowocuje tym, że na początku kolejnego miesiąca będzie do zaksięgowania jedynie dokumentacja z ostatnich dni poprzedniego, a nie na przykład z połowy, czy jak w wielu mniejszych firmach, z całego poprzedniego miesiąca.

W zmianie o której piszę, nie przeszkadza fakt, że mamy księgowość wynajętą i obsługuje nas biuro księgowe, dla którego jesteśmy klientem jednym z wielu - taki argument słyszę czasami jako trudność uniemożliwiającą zmianę zasad - "Biuro księgowe robi podatki około 20 i 25 następnego miesiąca i wtedy dostarczają wydruki". Rzeczywiście tak jest, ale tylko dlatego, że jest to albo wygodne dla danego biura, albo nikt nie postawił innych warunków, a my nie nauczyliśmy się korzystać z tego "żeby było inaczej" - nie wymusiliśmy zmiany redefiniując swoje oczekiwania.

Faktoring - kto może z niego skorzystać?


Czasami firmy prowadzą na własny użytek rejestry, dublując prace wynajętych biur księgowych np.  dotyczące zobowiązań czy należności. To całkowicie niepotrzebne dublowanie pracy. Niepotrzebne działania wynikające wyłącznie z zastosowania niedostatecznych rozwiązań w zakresie o którym tu piszę.  Warto to zmienić, bo informacja księgowa jest dla działalności operacyjnej bardzo ważna, a ponieważ i tak jest zawsze spóźniona, ograniczenie czasu tego opóźnienia staje się czynnikiem kluczowym.

Zauważmy też, że rola i pozycja księgowego, i tak bardzo istotna w przedsiębiorstwie,  wzrośnie niepomiernie, kiedy jego paca będzie  służyć kierownictwu już po siedmiu dniach, a nie po dwudziestu i więcej, od zakończenia miesiąca. Jeśli jeszcze zadamy sobie trud i informacje księgowe przemianujemy na wskaźniki ekonomiczne i zaczniemy obserwować je w czasie (temu tematowi poświeciłem całkiem sporo tekstów na tym forum), zacznie się nam ukazywać obraz firmy jakiego dotychczas nie znaliśmy. Zaobserwujemy trendy i poczujemy, że zostaje nam dana moc jeszcze silniejszego wywierania wpływu na to w jakim kierunku dążymy jako przedsiębiorstwo. Będziemy też mogli na przykład poczuć i zmierzyć periodyczność funkcjonowania przedsiębiorstwa. Być może uda się na tę periodyczność pozytywnie wpływać, sterując nią w korzystnym dla nas kierunku.

Odpowiedzialność pracownika za mienie powierzone

Tak więc podnośmy rangę i status księgowych w naszych firmach poprzez redefiniowanie oczekiwań wobec ich pracy, zmieniajmy na tę okoliczność organizację pracy firmy w zakresie obiegów dokumentów i oczekujmy, że informację zwrotną o ekonomice funkcjonowania firmy za miniony miesiąc, uzyskamy nie później, niż przed końcem pierwszej dekady obecnego miesiąca. Nawet jeśli informacja ta będzie w niektórych obszarach niepełna, albo jedynie oszacowana (tak też może się zdarzać, bo część dokumentów, fizycznie, nie może dotrzeć na czas), to i tak jest to lepsze dla zarządu niż nieomal całkowity brak wiedzy o wynikach w ujęciu księgowym przez trzy, z czterech tygodni kolejnego miesiąca pracy firmy. 

Bariery rozwoju mikroprzedsiębiorstw w 2014 roku

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA