REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bariery rozwoju mikroprzedsiębiorstw w 2014 roku

Bariery rozwoju firm w Polsce
Bariery rozwoju firm w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rosnące koszty prowadzenia działalności, spadek popytu oraz zła kondycja gospodarki – to najczęstsze obawy mikro- i małych przedsiębiorców w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w 2014 roku. Dane te ujawniło badanie Instytutu Badań i Analiz oraz portalu Firmy.net.

Jak wykazało drugie badanie nastrojów gospodarczych wśród mikro- i małych firm, przedsiębiorcy w ciągu ostatnich 6 miesięcy zmagali się z wieloma trudnościami w otaczającym ich środowisku biznesowym. Choć cechuje ich nieustający optymizm, obawiają się oni, że sytuacja ich firm może się pogorszyć ze względu na czynniki zewnętrzne, na które nie mają wpływu.

REKLAMA

REKLAMA

Wzrost podatków i brak klientów – to największe obawy w 2014 r.

Największe obawy przedsiębiorców na bieżący rok związane są przede wszystkim z trudną sytuacją finansową wielu firm, która wynika z obniżenia popytu i konieczności walki o klienta ceną w 2013 roku. Z tego powodu najwięcej małych przedsiębiorców najbardziej obawia się: rosnących kosztów prowadzenia działalności (55,19 proc.), braku klientów i zamówień (48,44 proc.) oraz złej kondycji gospodarki krajowej, która może negatywnie wpłynąć na sytuację ich firm (32,85 proc.).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Do innych najczęściej wymienianych obaw należą: utrata płynności finansowej (19,9 proc.), rosnąca konkurencja (18,01 proc.), zmiany w przepisach prawnych (13,05 proc.), brak wykwalifikowanych pracowników (8,29 proc.), rosnące koszty pozyskania kredytu (4,86 proc.), niedostosowanie się do innowacji branżowych (2,03 proc.), a także nieudane inwestycje w rozwój (1,39 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o refundację składek ZUS dla niepełnosprawnych przedsiębiorców

Obawy to wynik negatywnych doświadczeń z 2013 roku

Stosunkowo liczne obawy przedsiębiorców dotyczące czynników zewnętrznych wyraźnie wynikają z ich doświadczeń z 2013 roku. Pokazują to odpowiedzi firm na pytanie, w jaki sposób czynniki zewnętrzne wpłynęły na prowadzoną przez nich działalność w minionym roku. Aż 47,76 proc. respondentów odpowiedziało, że negatywnie. Nieznacznie mniejszy odsetek przedsiębiorców nie odczuł wpływu zewnętrznych zmian i wydarzeń na funkcjonowanie ich firm (42,07 proc.).

Stosunkowo nieliczna była natomiast grupa przedsiębiorstw, których potencjał umożliwia realizację celów biznesowych nawet w zmiennym i burzliwym otoczeniu gospodarczym (9,94 proc.). Przedsiębiorcy z tej grupy widzą swoją przewagę konkurencyjną i szanse na rozwój m.in. we wzroście zainteresowania klientów zakupami online, dostępie do środków pomocowych z UE, docenianiem przez klientów wysokiej jakości usług i produktów.

Zakładam firmę – opodatkowanie na zasadach ogólnych


W badaniu zadano także przedsiębiorcom pytanie otwarte, z czego wynikają ich trudności przy utrzymaniu zadowalającego poziomu cen i sprzedaży. Zdaniem respondentów przyczyną są przede wszystkim:

  • zubożenie społeczeństwa i spadek popytu,
  • ogólny kryzys i spowolnienie gospodarcze,
  • wzrost kosztów, wysokie podatki,
  • źle prowadzone rządy i polityka gospodarcza kraju,
  • negatywne podejście urzędników, biurokracja,
  • duża konkurencja cenowa,
  • działalność szarej strefy,
  • deregulacja zawodów, środki pomocowe z UE, o które trudno się starać firmom z sektora MŚP.

Samozatrudnienie - czy to mi się opłaca?

Usługi, budownictwo i przemysł  - to sektory najsilniej odczuwające skutki kryzysu

Największą wrażliwością na zmienność zewnętrznych uwarunkowań charakteryzował się w 2013 roku sektor usług, budownictwa i przemysłu, gdzie udział przedsiębiorstw odczuwających negatywne skutki zmian był najwyższy. W najmniejszym stopniu zmienność otoczenia zewnętrznego negatywnie wpłynęła na firmy działające w sektorze rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa i rybactwa. Z deklaracji przedsiębiorców z tych sektorów wynika wręcz, że zmiany te wpłynęły w dużym stopniu pozytywnie na ich działalność.

Umowa zawarta z przedsiębiorcą na odległość

Źródło: Instytut Badań i Analiz

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA