REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bariery rozwoju mikroprzedsiębiorstw w 2014 roku

Bariery rozwoju firm w Polsce
Bariery rozwoju firm w Polsce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rosnące koszty prowadzenia działalności, spadek popytu oraz zła kondycja gospodarki – to najczęstsze obawy mikro- i małych przedsiębiorców w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w 2014 roku. Dane te ujawniło badanie Instytutu Badań i Analiz oraz portalu Firmy.net.

Jak wykazało drugie badanie nastrojów gospodarczych wśród mikro- i małych firm, przedsiębiorcy w ciągu ostatnich 6 miesięcy zmagali się z wieloma trudnościami w otaczającym ich środowisku biznesowym. Choć cechuje ich nieustający optymizm, obawiają się oni, że sytuacja ich firm może się pogorszyć ze względu na czynniki zewnętrzne, na które nie mają wpływu.

REKLAMA

Wzrost podatków i brak klientów – to największe obawy w 2014 r.

Największe obawy przedsiębiorców na bieżący rok związane są przede wszystkim z trudną sytuacją finansową wielu firm, która wynika z obniżenia popytu i konieczności walki o klienta ceną w 2013 roku. Z tego powodu najwięcej małych przedsiębiorców najbardziej obawia się: rosnących kosztów prowadzenia działalności (55,19 proc.), braku klientów i zamówień (48,44 proc.) oraz złej kondycji gospodarki krajowej, która może negatywnie wpłynąć na sytuację ich firm (32,85 proc.).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Do innych najczęściej wymienianych obaw należą: utrata płynności finansowej (19,9 proc.), rosnąca konkurencja (18,01 proc.), zmiany w przepisach prawnych (13,05 proc.), brak wykwalifikowanych pracowników (8,29 proc.), rosnące koszty pozyskania kredytu (4,86 proc.), niedostosowanie się do innowacji branżowych (2,03 proc.), a także nieudane inwestycje w rozwój (1,39 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o refundację składek ZUS dla niepełnosprawnych przedsiębiorców

Obawy to wynik negatywnych doświadczeń z 2013 roku

REKLAMA

Stosunkowo liczne obawy przedsiębiorców dotyczące czynników zewnętrznych wyraźnie wynikają z ich doświadczeń z 2013 roku. Pokazują to odpowiedzi firm na pytanie, w jaki sposób czynniki zewnętrzne wpłynęły na prowadzoną przez nich działalność w minionym roku. Aż 47,76 proc. respondentów odpowiedziało, że negatywnie. Nieznacznie mniejszy odsetek przedsiębiorców nie odczuł wpływu zewnętrznych zmian i wydarzeń na funkcjonowanie ich firm (42,07 proc.).

Stosunkowo nieliczna była natomiast grupa przedsiębiorstw, których potencjał umożliwia realizację celów biznesowych nawet w zmiennym i burzliwym otoczeniu gospodarczym (9,94 proc.). Przedsiębiorcy z tej grupy widzą swoją przewagę konkurencyjną i szanse na rozwój m.in. we wzroście zainteresowania klientów zakupami online, dostępie do środków pomocowych z UE, docenianiem przez klientów wysokiej jakości usług i produktów.

Zakładam firmę – opodatkowanie na zasadach ogólnych


W badaniu zadano także przedsiębiorcom pytanie otwarte, z czego wynikają ich trudności przy utrzymaniu zadowalającego poziomu cen i sprzedaży. Zdaniem respondentów przyczyną są przede wszystkim:

  • zubożenie społeczeństwa i spadek popytu,
  • ogólny kryzys i spowolnienie gospodarcze,
  • wzrost kosztów, wysokie podatki,
  • źle prowadzone rządy i polityka gospodarcza kraju,
  • negatywne podejście urzędników, biurokracja,
  • duża konkurencja cenowa,
  • działalność szarej strefy,
  • deregulacja zawodów, środki pomocowe z UE, o które trudno się starać firmom z sektora MŚP.

Samozatrudnienie - czy to mi się opłaca?

Usługi, budownictwo i przemysł  - to sektory najsilniej odczuwające skutki kryzysu

Największą wrażliwością na zmienność zewnętrznych uwarunkowań charakteryzował się w 2013 roku sektor usług, budownictwa i przemysłu, gdzie udział przedsiębiorstw odczuwających negatywne skutki zmian był najwyższy. W najmniejszym stopniu zmienność otoczenia zewnętrznego negatywnie wpłynęła na firmy działające w sektorze rolnictwa, leśnictwa, łowiectwa i rybactwa. Z deklaracji przedsiębiorców z tych sektorów wynika wręcz, że zmiany te wpłynęły w dużym stopniu pozytywnie na ich działalność.

Umowa zawarta z przedsiębiorcą na odległość

Źródło: Instytut Badań i Analiz

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA