REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury zbiorcze od 2014 roku mogą obejmować dwa miesiące

Faktura zbiorcza 2014
Faktura zbiorcza 2014
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 2013 roku podatnicy mają możliwość wystawiania faktur zbiorczych. Przy czym regulacje ujęte w rozporządzeniu fakturowym, obowiązującym do końca grudnia 2013 roku, nie pozwalały podatnikom na dokumentowanie nimi transakcje z kilku okresów rozliczeniowych. Jaki okres mogą obejmować faktury zbiorcze w 2014 roku?

Faktury zbiorcze w 2014 roku

Możliwość ta została uwzględniona w par. 9 ust. 3 rozporządzenia z dnia 28.03.2011 r. Zgodnie z jego treścią faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeżeli zostanie wystawiona nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar lub wykonano usługę. Nie zezwala ona na dokumentowanie sprzedaży obejmującej dwa okresy rozliczeniowe.

REKLAMA

Zmiany w tym zakresie przyniosła nowelizacja ustawy o VAT, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2014 roku. Od tego momentu wszelkie przepisy w kwestii fakturowania znajdują się bezpośrednio w ustawie. Znikły co prawda przepisy mówiące wprost o możliwości wystawiania faktur zbiorczych, jednak nie oznacza to, że podatnik w ogóle nie może zbiorczo dokumentować swojej sprzedaży na rzecz jednego kontrahenta.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Art. 106i ust. 1 znowelizowanej ustawy określa ogólny termin wystawiania faktur - należy wystawiać je nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Ten ogólny przepis daje podatnikom prawo do wystawiania faktur zbiorczych. Co ważne, nowe przepisy w żaden sposób nie ograniczają tego, by dokument taki mógł dotyczyć transakcji dokonanych tylko w danym miesiącu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybór formy opodatkowania małej firmy

REKLAMA

Podatnicy VAT mogą zatem wystawiać jedną fakturę do 15 dnia miesiąca, która będzie obejmowała sprzedaż zarówno z poprzedniego miesiąca, jak i miesiąca bieżącego, w którym wystawiana jest faktura (oczywiście dokonaną do 15 dnia miesiąca).

Przedsiębiorcy, mimo ujmowania sprzedaży z dwóch okresów na jednej fakturze, powinni pamiętać o  prawidłowym ujęciu zdarzeń gospodarczych w księdze przychodów i rozchodów oraz rejestrze VAT. W tym celu zobowiązani są rozróżnić poszczególne momenty powstania obowiązku podatkowego. Pojedyncze transakcje, pomimo że są ujęte na jednej fakturze, mogą rodzić obowiązek podatkowy w rożnych okresach.

Czy warto być płatnikiem VAT?

Autor:  Andrzej Lazarowicz

Autopromocja
wfirma.pl
wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA