REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring - kto może z niego skorzystać?

Subskrybuj nas na Youtube
Faktoring - dla kogo?
Faktoring - dla kogo?

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring jest dobrym rozwiązaniem na brak płynności finansowej. Wiele firm musi radzić sobie z zatorami płatniczymi, utrudniającymi bieżące funkcjonowanie i uniemożliwiającymi dalszy rozwój. Rozwiązaniem dla tych przedsiębiorstw jest faktoring, który jako metoda finansowania stale zyskuje na popularności. Powstaje jednak pytanie czy każda firma może skorzystać z tej usługi?

Kto może skorzystać z faktoringu?

REKLAMA

Główną funkcją jaką spełnia faktoring jest finansowanie działalności przedsiębiorstwa. W ramach umowy pomiędzy faktorem, czyli wyspecjalizowaną instytucją finansową, a faktorantem, czyli firmą prowadzącą działalność gospodarczą, faktor zobowiązuje się do uiszczenia wynagrodzenia za nabywane wierzytelności wystawcy faktury. Faktoring jest rozwiązaniem odpowiednim dla wszystkich firm wystawiających faktury z odroczonym terminem płatności, którym długie, bywa że nawet kilkumiesięczne oczekiwanie na zapłatę za wykonaną usługę czy dostarczony produkt znacznie utrudnia funkcjonowanie. Dzięki niemu możliwe jest terminowe regulowanie należności, co z kolei podnosi wiarygodność przedsiębiorstwa w opinii klientów, kontrahentów, a także instytucji finansowych.

REKLAMA

Działalność faktora wiąże się z pewnym ryzykiem, z czego największe dotyczy faktoringu bez regresu, kiedy to faktor bierze na siebie całkowitą odpowiedzialność za niewypłacalność dłużnika. Według danych Polskiego Związku Faktorów ta forma stanowi aż 38% rynku, dlatego też rodzime banki oraz wyspecjalizowane spółki faktoringowe stawiają pewne wymagania wobec podmiotów, które chciałyby skorzystać z ich pomocy. Jednym z nich jest udokumentowanie stażu rynkowego faktoranta – wymagania wahają się od 6 do 36 miesięcy. Informacja o doświadczeniu firmy na rynku stanowi pewnego rodzaju zabezpieczenie i świadczy o jej renomie, co z kolei może przenosić się na relacje z kontrahentami i klientami. Dla faktora ważna jest bowiem faktorowalność firmy, o której świadczy jej współpraca z licznymi i stałymi odbiorcami, czy posiadanie klientów z sektora B2B. Wśród innych warunków, jakie stawiają niektóre instytucje, są między innymi minimalna wartość rocznych dochodów i maksymalny termin płatności faktury.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Zapisz się na nasz Newsletter!

Rozwiązaniem dla podmiotów, które borykają się z zatorami płatniczymi, jednak nie spełniają wymagań firm faktoringowych, są nowe rozwiązania pojawiające się na rynku. Przykładem są internetowe platformy aukcji faktur, takie jak Faktorama.pl. Za ich pośrednictwem przedsiębiorca może wystawić na sprzedaż pojedyncze faktury, nawet o niewielkiej wartości. Nie ma też konieczności podpisywania długoterminowych umów, wymagających przekazania całego obrotu firmy do faktoringu. To idealne rozwiązanie dla podmiotów z sektora MSP, które miewają problem z dostępem do finansowania z rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komu opłaca się faktoring?


W przypadku aukcji faktur nie mamy do czynienia z faktorami, ale z inwestorami, którzy szukają alternatywnego sposobu alokacji swoich środków, zapewniającego im wysokie stopy zwrotu z inwestycji. Inwestorzy angażujący się w aukcje, w przeciwieństwie do firm i banków świadczących usługi faktoringowe nie obawiają się finansowania mniejszych podmiotów, gdyż na platformach ocena ryzyka skupia się na płatniku faktury, który często jest dużą i wiarygodną spółką. W zasadzie bez znaczenia pozostaje  wielkość firmy, która wystawia fakturę i jej staż rynkowy. Nawet w sytuacji, gdy wystawcą jest mała firma, zainteresowanie aukcją z racji rangi płatnika jest duże i nie ma problemu ze znalezieniem nabywcy.

Faktoring, leasing czy kredyt?

Decydując się na korzystanie z usług faktoringowych, należy dokładnie prześledzić wymagania jakie stawiają faktorzy. Warto też odpowiedzieć sobie na pytanie czy zależy nam na dłuższej współpracy i usługach dodatkowych, jakie oferują firmy faktoringowe, czy też chcemy szybko odzyskać zamrożone w niezapłaconych fakturach środki, co bez znacznych formalności i długiego oczekiwania na akceptację wniosku, umożliwiają platformy aukcji faktur.

Komu opłaca się faktoring?

Autorem komentarza jest Arkadiusz Kleszcz, Prezes Zarządu Faktorama

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

REKLAMA

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA