REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto pracować w małej firmie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Niemyjska
Czy warto pracować w małej firmie?
Czy warto pracować w małej firmie?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby z niewielkim doświadczeniem zawodowym, w szczególności osoby młode stają przed trudnym wyborem, czy pasjonuje ich praca w dużej korporacji w ogromnym stresie, czy jednak w małej firmie. W zależności od upodobań można wybrać jedną z dwóch opcji zatrudnienia. Która z nich jest lepsza?

Wiele osób uważa, że mała firma ma, po prostu, mniej do zaoferowania niż korporacja. Warto jednak zauważyć, że wielkość firmy nie przekłada się bezpośrednio na szeroko pojęte zyski jej pracowników.

REKLAMA

Korporacja szansą na rozwój?

REKLAMA

Duża organizacja daje poczucie stabilizacji. Struktury korporacyjne są oparte na silnych podstawach gwarantujących atrakcyjną pozycję pracodawcy na rynku.  Każda osoba pracująca w korporacji ma ściśle określony zakres obowiązków i odpowiada za pewien etap realizacji zadań. W związku z tym praca w takim miejscu składa się z szeregu podobnych obowiązków i czynności mniej lub bardziej powtarzalnych. Poszczególni pracownicy są zorientowani w zakresie prac obejmujących ich dział, ale niewiele, poza ogólnymi stwierdzeniami, mogą powiedzieć o całokształcie polityki prowadzonej przez firmę.

Zaletą pracy w korporacji jest z pewnością poczucie bezpieczeństwa w postaci stabilnej umowy o pracę, a także stosunkowo niezłe wynagrodzenie. Wiele dużych firm proponuje swoim pracownikom także specjalne pakiety w ramach motywacji pozapłacowej. Wizja zdolności kredytowej i karnet na fitness to dla wielu młodych osób ważne argumenty. Dodatkowo praca w korporacji dobrze wygląda w CV i daje pewien prestiż.

Osobom, które dopiero rozpoczynają budowę swojej kariery zawodowej i zdobywają pierwsze doświadczenia zawodowe, z całą pewnością można polecić pracę w korporacji. Stanowisko w dużej firmie pozwala przyjrzeć się mechanizmom funkcjonowania organizacji, uczy swoistego obycia w świecie pracowników, pozwala nabyć doświadczenie na danym stanowisku i w ramach jasno określonego zakresu obowiązków.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komu opłaca się faktoring?

Druga strona medalu

REKLAMA

Warto przy tym zaznaczyć, że praca w korporacji, to nie tylko pozytywy. Wiele osób po kilku latach pracy w dużych firmach, rezygnuje z nich, z różnych powodów. Jedni postanawiają założyć własną działalność, inni przekwalifikować się. Jakie mogą być powody takich decyzji?

Osoby, które pierwsze doświadczenia zawodowe mają już za sobą, z bagażem doświadczeń korporacyjnych wybierają własną firmę lub też zmieniają branżę. Mają już wypracowane pewne kontakty zawodowe, posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie, a przede wszystkim, po wielu latach pracy, są w pełni świadomi tego, co chcą robić w życiu zawodowym i jak powinno ono wyglądać.

Małe firma – duże możliwości

Wiele osób boi się zatrudnienia w firmach z sektora MSP.  Choć jeszcze całkiem niedawno praca w budżetówce czy korporacji była traktowana jako spełnienie marzeń, z perspektywy czasu, wielu doświadczonych pracowników najbardziej ceni sobie pracę w małych firmach.

- Tego rodzaju zatrudnienie niesie za sobą wiele wyzwań – opowiada Martyna, która pracowała w niewielkiej firmie z branży odzieżowej. – Zgodnie z zakresem obowiązków miałam zajmować się obsługą klientów w sklepie, w rzeczywistości jednak robiłam mnóstwo innych rzeczy, łącznie w obsługą sklepu internetowego, tworzeniem opisów aukcji, a nawet prowadzeniem konta w serwisach społecznościowych. Dzięki tej pracy zdobyłam doświadczenie szersze niż moi znajomi, którzy pracowali w tzw. „korpo” – tłumaczy dziewczyna.

Rzeczywiście praca w małych firmach bardzo często oznacza naprawdę duże wyzwania. Trudno tu też mówić o powtarzalności zajęć, zwłaszcza jeśli firma składa się z dosłownie paru osób. Ograniczony zasób kadrowy wymusza sytuację, w której jeden pracownik ma bardzo szeroki zakres obowiązków. Taka sytuacja przyczynia się do tego, że osoby, które tu pracują, mają szansę na szybszy rozwój, a pracownicy firmy wiedzą niemal wszystko o swoim miejscu pracy. Procesy decyzyjne też zapadają tu szybciej.

Pomimo wielu zalet praca w małej firmie ma też swoją ciemną stronę. Nie wszyscy pracodawcy są uczciwi, nie zawsze można liczyć na tak wysokie wynagrodzenie jak w przypadku korporacji. Rzadko zdarza się także, aby pracodawcy w niewielkich firmach oferowali swoim podwładnym bonusy w ramach motywacji pozapłacowej. W przypadku niewielkich firm trudniej też jest mówić o stabilności zatrudnienia. Stosunkowo wielu pracodawców posługuje się tzw. „umowami śmieciowymi”. Zagrożeniem dla potencjalnych pracowników jest także możliwość upadku firmy, jej zamknięcia. W praktyce wystarczy decyzja jednego człowieka – właściciela, aby dana firma przestała istnieć. Z całą pewnością jednak plusem jest atmosfera panująca w zgranym zespole małej firmy, gdzie wszyscy się znają i maja świadomość, że pracują dla wspólnego dobra.

Wbrew pozorom praca w niewielkiej firmie nie ustępuje zatrudnieniu w  korporacji. Wszystko bowiem zależy od tego, jakimi priorytetami chcemy się kierować w naszym życiu zawodowym. Niektórzy podkreślają pozytywne aspekty rozpoczęcia budowy kariery zawodowej od pracy w  korporacji. Niezależnie jednak od tego, gdzie rozpoczniemy i będziemy kontynuować nasz rozwój zawodowy, warto pamiętać, że każda forma i miejsce zatrudnienia ma swoje dobre i złe strony. Tajemnicą sukcesu zawodowego jest wybranie tego miejsca, które w naszym osobistym bilansie zysków i strat wypada najlepiej.

Wsparcie urzędów pracy dla przedsiębiorców

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA