REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zielony certyfikat dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redakcja serwisu Biznes
Zielony certyfikat
Zielony certyfikat

REKLAMA

REKLAMA

Zielony certyfikat to dokument, który potwierdza wytworzenie energii elektrycznej za pomocą odnawialnych źródeł energii. System zielonych certyfikatów obowiązuje w Polsce od l października 2005 r. Jakie problemy napotyka się przy wydawaniu zielonych certyfikatów?

Zielony certyfikat

Zakłady energetyczne są zobowiązane wykazać się odpowiednim udziałem zielonej energii w bilansie energii elektrycznej dostarczonej do odbiorców. Zakład energetyczny może zakupić zieloną energię bezpośrednio od producenta energii odnawialnej lub zakupić zielone certyfikaty na Towarowej Giełdzie Energii. Brak wykazania się odpowiednią ilością zielonych certyfikatów skutkuje koniecznością uiszczenia tzw. opłaty zastępczej. Zielony certyfikat wydawany jest przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, na wniosek wytwórcy, a za pośrednictwem operatora energetycznego. Zielony certyfikat jest potwierdzeniem, że energia pochodząca od wytwórcy została wyprodukowana z odnawialnego źródła.

REKLAMA

Wydawanie zielonych certyfikatów

W wielu przypadkach przed wydaniem świadectw pochodzenia niezbędne okazuje się przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego celem ustalenia, czy spełnione zostały określone prawem przesłanki warunkujące wydanie przedmiotowego świadectwa pochodzenia. W obecnej chwili powyższe dotyczy w szczególności wniosków o wydanie świadectw pochodzenia dla energii elektrycznej wytworzonej w jednostkach wytwórczych (o określonej mocy elektrycznej), w których spalana jest biomasa pochodzenia tzw. leśnego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Wyjaśnienia i udokumentowania wymaga nie tylko pochodzenie ww. biomasy, ale również jej klasyfikacja jakościowa, o której mowa w § 2 pkt 7 obowiązującego od dnia 31 grudnia 2012 r. rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 18 października 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii (Dz. U. z 2012 r. poz. 1229 oraz z 2013 r. poz. 1362).

Analogiczną uwagę poczynić należy w odniesieniu do tzw. biomasy agro, przy czym dotyczy ona głównie biomasy z upraw energetycznych, których istnienie winno zostać, w ocenie prezesa URE, co najmniej uprawdopodobnione przez podmioty wnioskujące o wydanie świadectw pochodzenia. Wskazać dodatkowo należy, iż brzmienie przepisów ww. rozporządzenia, a także jednoznaczne przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.) nakładają na prezesa URE obowiązek zgromadzenia materiału dowodowego pozwalającego na udokumentowanie pochodzenia wskazanego rodzaju biomasy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UE wprowadzi nowe oznakowanie produktu CE+


REKLAMA

Wnioski płynące z ustaleń poczynionych w ramach prowadzonych aktualnie postępowań wyjaśniających są w opinii prezesa URE niepokojące i pozwalają na sformułowanie tezy, zgodnie z którą część przedsiębiorców, dokonując zakupu biomasy kwalifikowanej przez nich jako uprawy energetyczne, względnie jako drewno niepełnowartościowe, których udział w ogólnym wolumenie biomasy wykorzystywanej w danej jednostce bezpośrednio rzutuje na wielkość przyznawanego wsparcia – wolumen energii objętej świadectwami, nie podejmowała żadnych działań zmierzających do zweryfikowania nabywanej biomasy.

Kolejną bezpośrednią przyczyną rzutującą na przebieg postępowań administracyjnych w przedmiocie wydania świadectw pochodzenia jest zatem konieczność zgromadzenia materiału dowodowego w stopniu choćby uprawdopodobniającym formułowane w tym względzie przez przedsiębiorców twierdzenia. W wielu przypadkach działania organu skutkują koniecznością korygowania przez indywidualnych przedsiębiorców wniosków o wydanie świadectw pochodzenia, bowiem materiał dowodowy zgromadzony w tych sprawach pozwala na pozytywne zweryfikowanie jedynie części zużytej w poszczególnych jednostkach wytwórczych biomasy.

Według stanu na dzień 31 grudnia 2013 r. wydano świadectwa pochodzenia na łączny wolumen 7 798 023,889 MWh.

Tekst opracowany na podstawie odpowiedzi sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Jerzego Pietrewicza na zapytanie poselskie nr 6058.

Co powinna zawierać etykieta?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA