Palarnia w firmie – warunki BHP dla palarni
REKLAMA
REKLAMA
Miejsce do palenia papierosów
Palarnia może być wydzielona w pomieszczeniu przez jego właściciela lub zarządcę budynku. Jeżeli właściciel firmy jest jednocześnie właścicielem budynku, w którym się ona zajmuje, to decyzja o powstaniu palarni należy tylko do niego. Jeżeli jednak działalność jest prowadzona w pomieszczeniach wynajętych – na utworzenie w nich palarni musi wyrazić zgodę właściciel lub zarządca budynku.
REKLAMA
Warunki BHP
Zgodnie z ustawą z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych palarnia ma być wyodrębniona konstrukcyjnie od innych pomieszczeń i ciągów komunikacyjnych, odpowiednio oznaczona i służyć wyłącznie do palenia wyrobów tytoniowych. Firma musi zaopatrzyć takie pomieszczenie w wywiewną wentylację mechaniczną lub system filtracyjny w taki sposób, aby dym tytoniowy nie przenikał do innych pomieszczeń.
Obowiązki pracodawcy w zakresie BHP podczas zimy
Poinformowanie pracowników
Jeśli pracodawca wydzieli w miejscu pracy pomieszczenie, w którym można palić, powinien poinformować o tym pracowników. W informacji powinien on m.in. wskazać takie pomieszczenie.
Poinformowanie załogi może zostać zrealizowane poprzez zawarcie odpowiedniej informacji w regulaminie pracy. Trzeba również wskazać, że oprócz wymogów określonych w ustawie antytytoniowej, utworzona przez pracodawcę palarnia może spełniać dodatkowe standardy wprowadzone decyzją pracodawcy.
Palarnie w zakładach pracy nie muszą już spełniać wymagań bhp
Zakaz palenia papierosów
Zgodnie ze wspomnianą już ustawą zabrania się palenia wyrobów tytoniowych:
1) na terenie zakładów opieki zdrowotnej i w pomieszczeniach innych obiektów, w których są udzielane świadczenia zdrowotne,
2) na terenie jednostek organizacyjnych systemu oświaty, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, oraz jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, o których mowa w przepisach o pomocy społecznej,
3) na terenie uczelni,
4) w pomieszczeniach zakładów pracy innych niż wymienione w pkt 1 i 2,
5) w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego,
6) w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych,
7) w środkach pasażerskiego transportu publicznego oraz w obiektach służących obsłudze podróżnych,
8) na przystankach komunikacji publicznej,
9) w pomieszczeniach obiektów sportowych,
10) w ogólnodostępnych miejscach przeznaczonych do zabaw dzieci,
11) w innych pomieszczeniach dostępnych do użytku publicznego.
REKLAMA
REKLAMA