REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co powinna zawierać etykieta?

Maria Szadkowska
Etykieta produktu spożywczego
Etykieta produktu spożywczego

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnimi czasy w nurcie dbania o zdrowie i sylwetkę coraz więcej konsumentów zwracają uwagę na etykiety i to nie tylko po to, aby wiedzieć, jaki produkt kupują ale też czy spełnia on ich wymagania pod względem składu czy procesu technologicznego.

Co powinno być na etykiecie?

Kupując każdy towar konsument na podstawie etykiety produktu powinien mieć możliwość porównania składu podobnych produktów. W tym celu wszystkie informacje dotyczące zakupu powinny spełniać określone normy na czele z zamieszczeniem pisemnych opisów, zrozumiałych dla przeciętnego użytkownika, nieprzesłoniętych elementami graficznymi oraz jeśli towar jest kupowany w Polsce jego etykieta powinna być w języku polskim.

REKLAMA

Etykieta produktu spożywczego powinna zwierać:

- Nazwę produktu np. sok porzeczkowy, wraz z postacią produktu lub procesem technologicznym, któremu został poddany np. ananas w plastrach.

- Na opakowaniu powinna znajdować się nazwa i adres producenta względnie importera.

- Niektóre produkty powinny zawierać dodatkowo kraj pochodzenia jak np. warzywa czy miód.

- Obligatoryjna jest także data przydatności do spożycia bądź data minimalnej trwałości tak, aby konsument mógł wiedzieć jak długo może przechowywać produkt i spożywać go bez uszczerbku na zdrowiu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W formie obrazkowej lub pisemnej powinny znaleźć się informację, w jakich warunkach produkt powinien być przechowywany, aby nie utracić swoich właściwości.

- Najważniejsze dla wielu osób, czyli skład. W kolejności od największej do najmniejszej zawartości danej substancji wraz z substancjami dodatkowymi takimi jak barwniki czy konserwanty mogą być wymienione zarówno w pełnej nazwie jak i w postaci oznaczenia numerycznego np. E-621

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Fit czy Light

Wiele firm idąc za trendem na zdrowe odżywianie i odchudzanie wprowadza „lżejsze” kalorycznie odpowiedniki swoich produktów lub produkuje linie towarów skierowanych specjalnie do osób odchudzających się i dbających o dietę. Warto zwrócić uwagę na ten opis, ponieważ nie wszystkie zwroty typu fit, slim itp. oznaczają obniżoną zawartość tłuszczy lub cukrów. Dyrektywy wprowadzone przez Unię Europejską jako produkt nisko tłuszczowy definiują taki, który ma mniej niż 3g tłuszczu na 100 g zaś niskocukrowy powinien zawierać mniej niż 5g cukru na 100g. Do takich produktów wolno użyć sformułowania light na etykiecie, acz niestety łatwo ominąć ten wymóg, wprowadzając klienta w błąd, poprzez zastosowanie wymienionych wcześniej określeń podobnych.

Prawa konsumenta


Informacje dodatkowe o produkcie

Niejeden z nas widząc napis – „zawiera śladowe ilości orzechów arachidowych” na żelkach, lizaku czy innym produkcie, który potencjalnie nie miał nawet szans zetknąć się na półce z orzechami arachidowymi, uśmiecha się z pobłażaniem rozważając zdolności intelektualne producenta. Po co więc jest ten czasem nieco irracjonalnie brzmiący napis? Otóż, pomimo iż nie zdarza się to często a grupa osób narażona na to jest niewielka (ok. 5% populacji) możliwe jest wystąpienie reakcji uczuleniowej ze skutkiem śmiertelnym. W przypadkach skrajnych może wystarczyć śladowa ilość orzechów, ponieważ nie tylko alergen arachidowy nie tylko jest odporny na obróbkę termiczną, ale dodatkowo wystarczy ilość rzędu paru mikrogramów do wywołania alergii. Współcześnie, gdy wiele produktów o bardzo różnym składzie wytwarzanych jest w tej samej fabryce nietrudno, więc o przypadkowe zanieczyszczenie produktu tym silnym alergenem. Producenci zamieszczając tego rodzaju informację starają się zabezpieczyć przed wypłacaniem odszkodowania rodzinie osoby, która spożyła ich towar gdzie nie było wyżej wymienionej informacji i odniosła uszczerbek na zdrowiu wywołany wystąpieniem reakcji alergicznej. Warto, więc traktować poważnie tego typu informację na produktach, nie tylko, gdy jesteśmy uczuleni na orzechy, ale również wtedy gdy nie posiadamy potwierdzonego żadnego uczulenia.

Bezpłatna pomoc dla konsumentów

Jak widać etykieta może być źródłem bardzo potrzebnych informacji warto, więc zwracać uwagę na nią podczas zakupów, aby być świadomym konsumentem dbającym o zdrowie swoje i bliskich. Badania statystyczne przeprowadzone przez Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie pokazują, że większość Polaków nie czyta etykiet robiąc zakupy a część z osób robiących to nie rozumie informacji na nich zawartych. W większości kryterium wyboru to tylko cena zaś skład jest nieistotny dla statystycznego Kowalskiego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA