REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MŚP w recesji - najgorsze wyniki od trzech lat

Instytut KerallaResearch
Recesja w MŚP
Recesja w MŚP

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy odczyt nastrojów i planów inwestycyjnych przedsiębiorstw sektora MŚP wskazuje, że firmy działają już w klimacie recesji. Zastój i dekoniunktura to dla wielu firm już nie czarnowidztwo, lecz realna ocena gospodarczej rzeczywistości – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który co kwartał monitoruje sektor MŚP.

Wskaźnik nastrojów KERNA, na który składają się oceny sytuacji ekonomicznej kraju i własnej firmy,  spadł w czwartym kwartale wyraźnie, bo aż do minus 75,52 pkt. czyli do poziomu jakiego nie notowano od 2009 roku. Najsilniej obciążyły go opinie tych właścicieli firm, którzy negatywnie postrzegają czwarty kwartał nie tylko w zakresie kondycji kraju, ale również we własnym biznesie nie spodziewają się pozytywnych zmian.

REKLAMA

 IDĄ ZWOLNIENIA

REKLAMA

Tak jak w poprzedniej edycji badania Keralla Research, przedsiębiorcy informują o malejącej marżowość i silnej presji na sprzedaż po niższych cenach. Równocześnie koszty działalności wciąż są wysokie i nie maleją, stąd firmy ograniczają inwestycje, tnąc wydatki. Dodatkowo przedsiębiorcy też częściej, niż jeszcze kwartał wcześniej sygnalizują chęć zwalniania pracowników.  Aktualnie Index ZAIR, który informuje o skali inwestycji (zakupach), obniżył się do minus 74,8 punktów, co jest  niższym wynikiem o 22,14 pkt. porównując do jesieni 2009 roku  (wówczas Index ZAIR wynosił -52,66 pkt., co było już bardzo niskim odczytem).  Niestety, od 2009 roku notujemy negatywny trend i postępującą rok rocznie regresję.

Praktycznie w każdym z badanych obszarów przedsiębiorcy informują o redukowaniu wydatków. Dotychczas głównie dotyczyło to inwestycji związanych z zakupem nowych technologii, maszyn, sprzętu IT, samochodów, mebli, wyposażenia, remontów, itd. W obecnym kwartale, oszczędności dotkną także pracowników, ponieważ  więcej firm MŚP informuje, że będzie zwalniać niż zatrudniać (12,8 proc. firm zamierza redukować etaty w tym kwartale i jest to największy odsetek od 2009 roku).

Zobacz: Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Z badania Keralla Research wynika, że nieliczne inwestycje, głównie będą kierowane na reklamę, która ma uchronić, przed jeszcze gorszą sprzedażą (wydatki na marketing chce ponieść 26 proc. przedsiębiorców). 15,7 proc. badanych firm zaplanowało inwestycje w maszyny i urządzenia, w środki transportu (10,5 proc.) a  np.  w oprogramowanie (10,5 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rok 2014 lub  lata kolejne to termin, kiedy gospodarki Europy i Polski wyjdą z kryzysu – uważa tak ponad 72 proc. badanych przedsiębiorców.  Nadzieję na to, że w przyszłym roku skończy się kryzys ma jedynie 10,2 proc. small biznesu.

SYTUACJA GOSPODARKI KRAJU BARDZO SŁABO OCENIANA PRZEZ PRZEDSIĘBIORCÓW.

W ostatnim kwartale roku aż 57,3 proc.  przedsiębiorców uważa, że kondycja gospodarcza Polski w poprzednich 3 miesiącach uległa pogorszeniu. Równocześnie zaledwie 2,2 proc. przedsiębiorców oceniło, że sytuacja gospodarcza polepszyła się, co jest najniższym odsetkiem optymistów odkąd prowadzone są pomiary czyli od 2009 roku.

Udział firm wskazujących, że sytuacja w gospodarce nie uległa specjalnym zmianom wynosi 38,2 proc.


OCENA SYTUACJI WŁASNEJ FIRMY ZNACZNIE GORSZA, NIŻ ROK TEMU O TEJ SAMEJ PORZE.

REKLAMA

Po trzecim kwartale pozytywnie oceniających przedsiębiorstw jest jedynie 18,3 proc., co oznacza niewielki wzrost w relacji do poprzedniej fali pomiaru, i spadek wobec roku poprzedniego tego samego okresu. Wówczas optymistów zanotowano ponad 20 procent.

Gorsze informacje przynosi natomiast odczyt dotyczący pesymistów, ponieważ ich udział wzrósł znacząco. Rok temu jesienią, rzadziej, niż co trzeci badany oceniał źle sytuację ekonomiczną swojej firmy (27,7 proc.). Dziś negatywne opinie podziela już blisko 40 proc. ankietowanych (37,8 proc.). Analizując ten wynik kwartalnie widoczne jest zachowanie negatywnego trendu ocen obejmujących własną firmę, od początku 2012 roku.

DOMINUJĄ PROGNOZY GORSZEJ KONDYCJI GOSPODARCZEJ KRAJU

W opinii 45 proc. badanych kondycja ekonomiczna kraju jeszcze w czwartym kwartale br. pogorszy się, co stanowi wzrost o 2,7 pkt. proc. kw./kw, a jednocześnie jest to największy odsetek przedsiębiorców pesymistów, jaki Instytut Keralla Research zarejestrował od początku prowadzenia badania od 2009 roku.

Zobacz: Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2012 - IV kwartał

Nigdy dotąd też, tak niewielu badanych spodziewało się polepszenia sytuacji gospodarczej kraju. Optymistów jest aktualnie już tylko 5,8 proc. Perspektywa spowolnienia rozwoju gospodarki kraju stała się realnym scenariuszem podzielanym przez wyraźną większość przedsiębiorców reprezentujących tzw. small biznes.


TRUDNY CZWARTY KWARTAŁ – SŁABA KONDYCJA PRZEDSIĘBIORSTW

Z przeprowadzonego badania Keralla Research wynika, że wzrasta liczba przedsiębiorców, którzy obawiają się o przyszłą kondycję ekonomiczną własnej firmy. Aktualnie już ponad 30 proc. firm spodziewa się pogorszenia sytuacji, a równolegle spada udział oczekujących poprawy (dziś zaledwie 23 proc.). 

W porównaniu do roku ubiegłego analogicznego okresu przybyło głównie ocen negatywnych (30,2 proc. wobec 25,5 proc. r/r).

KONIEC KRYZYSU?  Z KAŻDYM POMIAREM PERSPEKTYWA KOŃCA CORAZ ODLEGLEJSZA

Rok 2014 lub  lata kolejne to termin, kiedy gospodarki Europy i Polski wyjdą z kryzysu – uważa tak ponad 72 proc. badanych przedsiębiorców.  Nadzieję na to, że w przyszłym roku skończy się kryzys ma jedynie 10,2 proc. small biznesu.

Kiedy takie samo pytanie zadaliśmy przedsiębiorcom również w czwartym kwartale, ale dwa lata temu, dominował głos firm zakładających, że w 2012 roku uda się zażegnać gospodarcze problemy (58,9 proc.). Także w 2011 roku większość badanych zakładała, że rok obecny jest realnym terminem, kresu ekonomicznych problemów (66,5 proc.).

Zobacz: Jak zwolnić pracownika? – poradnik krok po kroku

Od roku bieżącego, już w pierwszym kwartale, przedsiębiorcy zrewidowali swoje oceny. Większość uznała, że rok 2014 lub dalej jest bardziej realny, jako koniec kryzysu (50,2 proc.). Dziś takich ocen przybyło do ponad 70 proc.


WSKAŹNIK NASTROJÓW KERNA W DÓŁ DO MINUS 75,52 PKT.

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA obniżył się do najniższego od 2009 roku poziomu minus 75,52 pkt. Jest on niższy o 19,62 pkt. licząc wobec analogicznego okresu roku 2009 i ponad 19 punktów mniej licząc r/r. Na wskaźnik KERNA wpływają opinie przedsiębiorców dotyczące kondycji ekonomicznej kraju oraz kondycji własnej firmy. Spadek to efekt głównie słabszej oceny kondycji gospodarki krajowej. Wskaźniki cząstkowe tego obszaru obniżyły się w sumie o 13,4 pkt. Wskaźnik cząstkowy dla obszaru prognozowanej kondycji własnej firmy obniżył się o 3,1 pkt.

Z analizy danych historycznych wynika, że w 2010 roku, zdaniem przedsiębiorców, była najlepsza koniunktura do prowadzenia działalności. Mijający rok i odczyt ostatniego kwartału wskazuje na wyraźne już hamowanie gospodarki, co przekłada się na negatywne oceny i silne obawy wobec przyszłości i gospodarki krajowej.

INDEX ZAIR (zakupy i rezygnacje)  SPADEK DO MINUS 74,8 pkt.

Index ZAIR Instytutu Keralla Research informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na informacjach o tym czy zdecydowano o wydatkach na inwestycje czy nie. W tej edycji badania INDEX ZAIR obniżył się do minus 74,8 pkt. i jest to najniższy poziom tego wskaźnika od czasu prowadzenia pomiaru. Index ZAIR spadł o 22,14 pkt. licząc w relacji do analogicznego kwartału roku 2009 roku oraz o 5,1 pkt. w ujęciu r/r.

Zobacz: Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron

Inwestycje w czwartym kwartale będą więc szczuplejsze nawet w porównaniu do poprzedniego kwartału, który również nie należał do szczególnie mocnych w obszarze zakupów. Firmy przygotowują się na spadki zamówień w 2013 roku i wypracowane nadwyżki inwestują skromniej. Przedsiębiorcy sektora MSP mają też obecnie większą skłonność trzymania zysków,  co ma pozwolić na utrzymanie bieżącej działalności i zachowanie płynności finansowej w spodziewanych, gorszym nadchodzącym roku.

Praktycznie w każdym z badanych obszarów przedsiębiorcy będą redukować wydatki. Dotychczas głównie dotyczyło to wydatków związanych z zakupem nowych technologii, maszyn, sprzętu IT, samochodów, mebli, wyposażenia, remontów, itd. W obecnym kwartale, oszczędności dotkną także niestety pracowników, ponieważ więcej firm MŚP informuje, że będzie zwalniać (12,8 proc. firm zamierza redukować etaty jeszcze w tym kwartale).

Izabella Młynarczyk, analityk Instytutu Keralla Research

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA