REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MŚP w recesji - najgorsze wyniki od trzech lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Instytut KerallaResearch
Recesja w MŚP
Recesja w MŚP

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy odczyt nastrojów i planów inwestycyjnych przedsiębiorstw sektora MŚP wskazuje, że firmy działają już w klimacie recesji. Zastój i dekoniunktura to dla wielu firm już nie czarnowidztwo, lecz realna ocena gospodarczej rzeczywistości – wynika z najnowszego badania Instytutu Keralla Research, który co kwartał monitoruje sektor MŚP.

Wskaźnik nastrojów KERNA, na który składają się oceny sytuacji ekonomicznej kraju i własnej firmy,  spadł w czwartym kwartale wyraźnie, bo aż do minus 75,52 pkt. czyli do poziomu jakiego nie notowano od 2009 roku. Najsilniej obciążyły go opinie tych właścicieli firm, którzy negatywnie postrzegają czwarty kwartał nie tylko w zakresie kondycji kraju, ale również we własnym biznesie nie spodziewają się pozytywnych zmian.

REKLAMA

 IDĄ ZWOLNIENIA

REKLAMA

Tak jak w poprzedniej edycji badania Keralla Research, przedsiębiorcy informują o malejącej marżowość i silnej presji na sprzedaż po niższych cenach. Równocześnie koszty działalności wciąż są wysokie i nie maleją, stąd firmy ograniczają inwestycje, tnąc wydatki. Dodatkowo przedsiębiorcy też częściej, niż jeszcze kwartał wcześniej sygnalizują chęć zwalniania pracowników.  Aktualnie Index ZAIR, który informuje o skali inwestycji (zakupach), obniżył się do minus 74,8 punktów, co jest  niższym wynikiem o 22,14 pkt. porównując do jesieni 2009 roku  (wówczas Index ZAIR wynosił -52,66 pkt., co było już bardzo niskim odczytem).  Niestety, od 2009 roku notujemy negatywny trend i postępującą rok rocznie regresję.

Praktycznie w każdym z badanych obszarów przedsiębiorcy informują o redukowaniu wydatków. Dotychczas głównie dotyczyło to inwestycji związanych z zakupem nowych technologii, maszyn, sprzętu IT, samochodów, mebli, wyposażenia, remontów, itd. W obecnym kwartale, oszczędności dotkną także pracowników, ponieważ  więcej firm MŚP informuje, że będzie zwalniać niż zatrudniać (12,8 proc. firm zamierza redukować etaty w tym kwartale i jest to największy odsetek od 2009 roku).

Zobacz: Dotacje i mikropożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej

Z badania Keralla Research wynika, że nieliczne inwestycje, głównie będą kierowane na reklamę, która ma uchronić, przed jeszcze gorszą sprzedażą (wydatki na marketing chce ponieść 26 proc. przedsiębiorców). 15,7 proc. badanych firm zaplanowało inwestycje w maszyny i urządzenia, w środki transportu (10,5 proc.) a  np.  w oprogramowanie (10,5 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rok 2014 lub  lata kolejne to termin, kiedy gospodarki Europy i Polski wyjdą z kryzysu – uważa tak ponad 72 proc. badanych przedsiębiorców.  Nadzieję na to, że w przyszłym roku skończy się kryzys ma jedynie 10,2 proc. small biznesu.

SYTUACJA GOSPODARKI KRAJU BARDZO SŁABO OCENIANA PRZEZ PRZEDSIĘBIORCÓW.

W ostatnim kwartale roku aż 57,3 proc.  przedsiębiorców uważa, że kondycja gospodarcza Polski w poprzednich 3 miesiącach uległa pogorszeniu. Równocześnie zaledwie 2,2 proc. przedsiębiorców oceniło, że sytuacja gospodarcza polepszyła się, co jest najniższym odsetkiem optymistów odkąd prowadzone są pomiary czyli od 2009 roku.

Udział firm wskazujących, że sytuacja w gospodarce nie uległa specjalnym zmianom wynosi 38,2 proc.


OCENA SYTUACJI WŁASNEJ FIRMY ZNACZNIE GORSZA, NIŻ ROK TEMU O TEJ SAMEJ PORZE.

REKLAMA

Po trzecim kwartale pozytywnie oceniających przedsiębiorstw jest jedynie 18,3 proc., co oznacza niewielki wzrost w relacji do poprzedniej fali pomiaru, i spadek wobec roku poprzedniego tego samego okresu. Wówczas optymistów zanotowano ponad 20 procent.

Gorsze informacje przynosi natomiast odczyt dotyczący pesymistów, ponieważ ich udział wzrósł znacząco. Rok temu jesienią, rzadziej, niż co trzeci badany oceniał źle sytuację ekonomiczną swojej firmy (27,7 proc.). Dziś negatywne opinie podziela już blisko 40 proc. ankietowanych (37,8 proc.). Analizując ten wynik kwartalnie widoczne jest zachowanie negatywnego trendu ocen obejmujących własną firmę, od początku 2012 roku.

DOMINUJĄ PROGNOZY GORSZEJ KONDYCJI GOSPODARCZEJ KRAJU

W opinii 45 proc. badanych kondycja ekonomiczna kraju jeszcze w czwartym kwartale br. pogorszy się, co stanowi wzrost o 2,7 pkt. proc. kw./kw, a jednocześnie jest to największy odsetek przedsiębiorców pesymistów, jaki Instytut Keralla Research zarejestrował od początku prowadzenia badania od 2009 roku.

Zobacz: Limity zwrotu VAT za materiały budowlane 2012 - IV kwartał

Nigdy dotąd też, tak niewielu badanych spodziewało się polepszenia sytuacji gospodarczej kraju. Optymistów jest aktualnie już tylko 5,8 proc. Perspektywa spowolnienia rozwoju gospodarki kraju stała się realnym scenariuszem podzielanym przez wyraźną większość przedsiębiorców reprezentujących tzw. small biznes.


TRUDNY CZWARTY KWARTAŁ – SŁABA KONDYCJA PRZEDSIĘBIORSTW

Z przeprowadzonego badania Keralla Research wynika, że wzrasta liczba przedsiębiorców, którzy obawiają się o przyszłą kondycję ekonomiczną własnej firmy. Aktualnie już ponad 30 proc. firm spodziewa się pogorszenia sytuacji, a równolegle spada udział oczekujących poprawy (dziś zaledwie 23 proc.). 

W porównaniu do roku ubiegłego analogicznego okresu przybyło głównie ocen negatywnych (30,2 proc. wobec 25,5 proc. r/r).

KONIEC KRYZYSU?  Z KAŻDYM POMIAREM PERSPEKTYWA KOŃCA CORAZ ODLEGLEJSZA

Rok 2014 lub  lata kolejne to termin, kiedy gospodarki Europy i Polski wyjdą z kryzysu – uważa tak ponad 72 proc. badanych przedsiębiorców.  Nadzieję na to, że w przyszłym roku skończy się kryzys ma jedynie 10,2 proc. small biznesu.

Kiedy takie samo pytanie zadaliśmy przedsiębiorcom również w czwartym kwartale, ale dwa lata temu, dominował głos firm zakładających, że w 2012 roku uda się zażegnać gospodarcze problemy (58,9 proc.). Także w 2011 roku większość badanych zakładała, że rok obecny jest realnym terminem, kresu ekonomicznych problemów (66,5 proc.).

Zobacz: Jak zwolnić pracownika? – poradnik krok po kroku

Od roku bieżącego, już w pierwszym kwartale, przedsiębiorcy zrewidowali swoje oceny. Większość uznała, że rok 2014 lub dalej jest bardziej realny, jako koniec kryzysu (50,2 proc.). Dziś takich ocen przybyło do ponad 70 proc.


WSKAŹNIK NASTROJÓW KERNA W DÓŁ DO MINUS 75,52 PKT.

Wskaźnik nastrojów przedsiębiorstw KERNA obniżył się do najniższego od 2009 roku poziomu minus 75,52 pkt. Jest on niższy o 19,62 pkt. licząc wobec analogicznego okresu roku 2009 i ponad 19 punktów mniej licząc r/r. Na wskaźnik KERNA wpływają opinie przedsiębiorców dotyczące kondycji ekonomicznej kraju oraz kondycji własnej firmy. Spadek to efekt głównie słabszej oceny kondycji gospodarki krajowej. Wskaźniki cząstkowe tego obszaru obniżyły się w sumie o 13,4 pkt. Wskaźnik cząstkowy dla obszaru prognozowanej kondycji własnej firmy obniżył się o 3,1 pkt.

Z analizy danych historycznych wynika, że w 2010 roku, zdaniem przedsiębiorców, była najlepsza koniunktura do prowadzenia działalności. Mijający rok i odczyt ostatniego kwartału wskazuje na wyraźne już hamowanie gospodarki, co przekłada się na negatywne oceny i silne obawy wobec przyszłości i gospodarki krajowej.

INDEX ZAIR (zakupy i rezygnacje)  SPADEK DO MINUS 74,8 pkt.

Index ZAIR Instytutu Keralla Research informujący o skali zakupów (inwestycje w MŚP) oparty jest na informacjach o tym czy zdecydowano o wydatkach na inwestycje czy nie. W tej edycji badania INDEX ZAIR obniżył się do minus 74,8 pkt. i jest to najniższy poziom tego wskaźnika od czasu prowadzenia pomiaru. Index ZAIR spadł o 22,14 pkt. licząc w relacji do analogicznego kwartału roku 2009 roku oraz o 5,1 pkt. w ujęciu r/r.

Zobacz: Rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron

Inwestycje w czwartym kwartale będą więc szczuplejsze nawet w porównaniu do poprzedniego kwartału, który również nie należał do szczególnie mocnych w obszarze zakupów. Firmy przygotowują się na spadki zamówień w 2013 roku i wypracowane nadwyżki inwestują skromniej. Przedsiębiorcy sektora MSP mają też obecnie większą skłonność trzymania zysków,  co ma pozwolić na utrzymanie bieżącej działalności i zachowanie płynności finansowej w spodziewanych, gorszym nadchodzącym roku.

Praktycznie w każdym z badanych obszarów przedsiębiorcy będą redukować wydatki. Dotychczas głównie dotyczyło to wydatków związanych z zakupem nowych technologii, maszyn, sprzętu IT, samochodów, mebli, wyposażenia, remontów, itd. W obecnym kwartale, oszczędności dotkną także niestety pracowników, ponieważ więcej firm MŚP informuje, że będzie zwalniać (12,8 proc. firm zamierza redukować etaty jeszcze w tym kwartale).

Izabella Młynarczyk, analityk Instytutu Keralla Research

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA