REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadowolenia klienta - jak w pełni je wykorzystać dla dobra firmy

Kamil Jarosz
Ekspert z zakresu marketingu i PR
zadowolony klient
zadowolony klient

REKLAMA

REKLAMA

Zadowolony klient powinien być motorem napędowym firmy. Nie zawsze jednak to zadowolenie rodzi ustną rekomendację. Czym więc jest dzisiaj zadowolenie klienta dla firmy? I jak to zadowolenie wykorzystać w dalszych działaniach, powiększając wartość portfela firmowego?

Są firmy, w których jak mantra powtarza się słynne powiedzenie „Klient nasz Pan”. Działają one w branżach, które są bardzo wrażliwe na wydarzenia gospodarcze. Zaliczają się do nich m.in. rynki reklamy, marketingu, PR. Pomimo wysokiej jakości świadczonej usługi, budżety są obcinane w pierwszej kolejności. Coraz częściej współpraca ma charakter projektowy, niż długofalowy.

REKLAMA

REKLAMA

Wydawać się może, że kluczem do utrzymania klienta w portfelu jest jego zadowolenie.

Firmy o tym wiedzą – nie tylko te z wcześniej wymienionych branż. Trudniej jest z realizacją, bo wymagania odbiorców usług znacznie poszły w górę. Odpowiedzialna za to jest panująca na danym rynku konkurencja. Różnorodność ofert powoduje, że klient ma w czym przebierać.

Czy jednak zawsze racjonalnie wybierze tę firmę, która go zadowoliła? Czy przy wyborze zadecydują coraz więcej mające do powiedzenia ludzkie emocje?

REKLAMA

Zadowolenie, to stan emocji pozytywnych, które jak wiadomo ułatwiają egzystencję marki w głowie konsumenta. Przykłady firm, które mimo wysokiej jakości usług nie są chętnie wybierane przez klientów obrazują doskonale, że nad zadowoleniem odbiorcy po prostu trzeba pracować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to szczególnie momentu, kiedy zlecenie jest już zamkniętne, a po kliencie została tylko faktura. Czy można więc zadowolenie podtrzymać, ale na niższym, satysfakcjonującym poziomie?

Przykładem takiego narzędzia mogą być chociażby dobrze znane portale społecznościowe. Generowanie pozytywnych treści związanych z marką, oczywiście nie odbiegających od kultury organizacji, misji, wizji powoduje, że klient będący jednocześnie followersem i to tym zadowolonym, utrwala w swojej świadomości markę i jej przekaz. To z kolei powoduje, że łatwiej mu będzie przy wyborze wybrać właśnie tę firmę, bo budzi w nim pozytywne i miłe wspomnienia.
Ten prosty przykład pokazuje, że zadowolenie należy „utrwalać”. Ale można to także robić wykorzystując specjalnie przeznaczone do tego narzędzia.

CRMy niegdyś pełniły wyłącznie funkcję wspierającą sprzedaż. Dzisiaj rynek ten ewoluował. CRMy są dostępne na smartfona, laptopa, czy tablet. Bez konieczności instalacji, osadzone w modelu SaaS (Software as a Service).  I właśnie nowoczesne aplikacje CRM pomagają sprawnie planować, budować i utrzymywać relację z klientem. Także z tym zadowolonym. Jak wygląda to działanie w praktyce?

Rys.1. Relacja z klientem i jej utrzymywanie

Planowanie, budowanie i utrzymywanie relacji to podstawa do tego, by klient pojawił się w firmowym portfelu. Trzeci etap – utrzymywanie jest niezbędny by klient w tym portfelu pozostał. Przy nastroju zadowolenia, będzie to zadanie niełatwe do wykonania, ponieważ samo zadowolenie nie gwarantuje tego, że klient ponownie skorzysta z usługi. Dlatego przy utrzymywaniu relacji istotne jest jej zaplanowanie. Od strony takiej, która usatysfakcjonuje go i nie będzie dla niego uciążliwa.

Zadowolenie klienta nie jest więc stanem permanentym, który jednocześnie gwarantuje ponowne skorzystanie z usługi. Stan ten należy podtrzymywać w mniejszym stopniu za pomocą dostępnych kanałów komunikacji i narzędzi biznesowych, oczywiście posiłkując się wcześniej przygotowanym planem i strategią.

Karta podatkowa 2013 - stawki

Druki PIT 2012 / 2013 - PIT-37, PIT-36 i inne formularze do rozliczeń rocznych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA