REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadowolenia klienta - jak w pełni je wykorzystać dla dobra firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Jarosz
Ekspert z zakresu marketingu i PR
zadowolony klient
zadowolony klient

REKLAMA

REKLAMA

Zadowolony klient powinien być motorem napędowym firmy. Nie zawsze jednak to zadowolenie rodzi ustną rekomendację. Czym więc jest dzisiaj zadowolenie klienta dla firmy? I jak to zadowolenie wykorzystać w dalszych działaniach, powiększając wartość portfela firmowego?

Są firmy, w których jak mantra powtarza się słynne powiedzenie „Klient nasz Pan”. Działają one w branżach, które są bardzo wrażliwe na wydarzenia gospodarcze. Zaliczają się do nich m.in. rynki reklamy, marketingu, PR. Pomimo wysokiej jakości świadczonej usługi, budżety są obcinane w pierwszej kolejności. Coraz częściej współpraca ma charakter projektowy, niż długofalowy.

REKLAMA

Wydawać się może, że kluczem do utrzymania klienta w portfelu jest jego zadowolenie.

Firmy o tym wiedzą – nie tylko te z wcześniej wymienionych branż. Trudniej jest z realizacją, bo wymagania odbiorców usług znacznie poszły w górę. Odpowiedzialna za to jest panująca na danym rynku konkurencja. Różnorodność ofert powoduje, że klient ma w czym przebierać.

Czy jednak zawsze racjonalnie wybierze tę firmę, która go zadowoliła? Czy przy wyborze zadecydują coraz więcej mające do powiedzenia ludzkie emocje?

REKLAMA

Zadowolenie, to stan emocji pozytywnych, które jak wiadomo ułatwiają egzystencję marki w głowie konsumenta. Przykłady firm, które mimo wysokiej jakości usług nie są chętnie wybierane przez klientów obrazują doskonale, że nad zadowoleniem odbiorcy po prostu trzeba pracować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to szczególnie momentu, kiedy zlecenie jest już zamkniętne, a po kliencie została tylko faktura. Czy można więc zadowolenie podtrzymać, ale na niższym, satysfakcjonującym poziomie?

REKLAMA

Przykładem takiego narzędzia mogą być chociażby dobrze znane portale społecznościowe. Generowanie pozytywnych treści związanych z marką, oczywiście nie odbiegających od kultury organizacji, misji, wizji powoduje, że klient będący jednocześnie followersem i to tym zadowolonym, utrwala w swojej świadomości markę i jej przekaz. To z kolei powoduje, że łatwiej mu będzie przy wyborze wybrać właśnie tę firmę, bo budzi w nim pozytywne i miłe wspomnienia.
Ten prosty przykład pokazuje, że zadowolenie należy „utrwalać”. Ale można to także robić wykorzystując specjalnie przeznaczone do tego narzędzia.

CRMy niegdyś pełniły wyłącznie funkcję wspierającą sprzedaż. Dzisiaj rynek ten ewoluował. CRMy są dostępne na smartfona, laptopa, czy tablet. Bez konieczności instalacji, osadzone w modelu SaaS (Software as a Service).  I właśnie nowoczesne aplikacje CRM pomagają sprawnie planować, budować i utrzymywać relację z klientem. Także z tym zadowolonym. Jak wygląda to działanie w praktyce?

Rys.1. Relacja z klientem i jej utrzymywanie

Planowanie, budowanie i utrzymywanie relacji to podstawa do tego, by klient pojawił się w firmowym portfelu. Trzeci etap – utrzymywanie jest niezbędny by klient w tym portfelu pozostał. Przy nastroju zadowolenia, będzie to zadanie niełatwe do wykonania, ponieważ samo zadowolenie nie gwarantuje tego, że klient ponownie skorzysta z usługi. Dlatego przy utrzymywaniu relacji istotne jest jej zaplanowanie. Od strony takiej, która usatysfakcjonuje go i nie będzie dla niego uciążliwa.

Zadowolenie klienta nie jest więc stanem permanentym, który jednocześnie gwarantuje ponowne skorzystanie z usługi. Stan ten należy podtrzymywać w mniejszym stopniu za pomocą dostępnych kanałów komunikacji i narzędzi biznesowych, oczywiście posiłkując się wcześniej przygotowanym planem i strategią.

Karta podatkowa 2013 - stawki

Druki PIT 2012 / 2013 - PIT-37, PIT-36 i inne formularze do rozliczeń rocznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA