REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadowolenia klienta - jak w pełni je wykorzystać dla dobra firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Jarosz
Ekspert z zakresu marketingu i PR
zadowolony klient
zadowolony klient

REKLAMA

REKLAMA

Zadowolony klient powinien być motorem napędowym firmy. Nie zawsze jednak to zadowolenie rodzi ustną rekomendację. Czym więc jest dzisiaj zadowolenie klienta dla firmy? I jak to zadowolenie wykorzystać w dalszych działaniach, powiększając wartość portfela firmowego?

Są firmy, w których jak mantra powtarza się słynne powiedzenie „Klient nasz Pan”. Działają one w branżach, które są bardzo wrażliwe na wydarzenia gospodarcze. Zaliczają się do nich m.in. rynki reklamy, marketingu, PR. Pomimo wysokiej jakości świadczonej usługi, budżety są obcinane w pierwszej kolejności. Coraz częściej współpraca ma charakter projektowy, niż długofalowy.

REKLAMA

Wydawać się może, że kluczem do utrzymania klienta w portfelu jest jego zadowolenie.

Firmy o tym wiedzą – nie tylko te z wcześniej wymienionych branż. Trudniej jest z realizacją, bo wymagania odbiorców usług znacznie poszły w górę. Odpowiedzialna za to jest panująca na danym rynku konkurencja. Różnorodność ofert powoduje, że klient ma w czym przebierać.

Czy jednak zawsze racjonalnie wybierze tę firmę, która go zadowoliła? Czy przy wyborze zadecydują coraz więcej mające do powiedzenia ludzkie emocje?

REKLAMA

Zadowolenie, to stan emocji pozytywnych, które jak wiadomo ułatwiają egzystencję marki w głowie konsumenta. Przykłady firm, które mimo wysokiej jakości usług nie są chętnie wybierane przez klientów obrazują doskonale, że nad zadowoleniem odbiorcy po prostu trzeba pracować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dotyczy to szczególnie momentu, kiedy zlecenie jest już zamkniętne, a po kliencie została tylko faktura. Czy można więc zadowolenie podtrzymać, ale na niższym, satysfakcjonującym poziomie?

REKLAMA

Przykładem takiego narzędzia mogą być chociażby dobrze znane portale społecznościowe. Generowanie pozytywnych treści związanych z marką, oczywiście nie odbiegających od kultury organizacji, misji, wizji powoduje, że klient będący jednocześnie followersem i to tym zadowolonym, utrwala w swojej świadomości markę i jej przekaz. To z kolei powoduje, że łatwiej mu będzie przy wyborze wybrać właśnie tę firmę, bo budzi w nim pozytywne i miłe wspomnienia.
Ten prosty przykład pokazuje, że zadowolenie należy „utrwalać”. Ale można to także robić wykorzystując specjalnie przeznaczone do tego narzędzia.

CRMy niegdyś pełniły wyłącznie funkcję wspierającą sprzedaż. Dzisiaj rynek ten ewoluował. CRMy są dostępne na smartfona, laptopa, czy tablet. Bez konieczności instalacji, osadzone w modelu SaaS (Software as a Service).  I właśnie nowoczesne aplikacje CRM pomagają sprawnie planować, budować i utrzymywać relację z klientem. Także z tym zadowolonym. Jak wygląda to działanie w praktyce?

Rys.1. Relacja z klientem i jej utrzymywanie

Planowanie, budowanie i utrzymywanie relacji to podstawa do tego, by klient pojawił się w firmowym portfelu. Trzeci etap – utrzymywanie jest niezbędny by klient w tym portfelu pozostał. Przy nastroju zadowolenia, będzie to zadanie niełatwe do wykonania, ponieważ samo zadowolenie nie gwarantuje tego, że klient ponownie skorzysta z usługi. Dlatego przy utrzymywaniu relacji istotne jest jej zaplanowanie. Od strony takiej, która usatysfakcjonuje go i nie będzie dla niego uciążliwa.

Zadowolenie klienta nie jest więc stanem permanentym, który jednocześnie gwarantuje ponowne skorzystanie z usługi. Stan ten należy podtrzymywać w mniejszym stopniu za pomocą dostępnych kanałów komunikacji i narzędzi biznesowych, oczywiście posiłkując się wcześniej przygotowanym planem i strategią.

Karta podatkowa 2013 - stawki

Druki PIT 2012 / 2013 - PIT-37, PIT-36 i inne formularze do rozliczeń rocznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

REKLAMA

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

REKLAMA