REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestr przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych

Rejestr przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych od 1 stycznia 2012 roku podlega regulacji przez nowe przepisy.
Rejestr przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych od 1 stycznia 2012 roku podlega regulacji przez nowe przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Rejestr przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych od 1 stycznia 2012 roku podlega regulacji przez nowe przepisy. Poznaj zasady tworzenia przedstawicielstw i uzyskania wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych.

REKLAMA

Od dnia 1 stycznia 2012 r. obowiązuję nowe przepisy regulujące tworzenie przedstawicielstw i uzyskanie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 232, poz. 1378).

REKLAMA

Zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.) – przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres działania przedstawicielstwa może obejmować wyłącznie prowadzenie działalności w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego.
Utworzenie przedstawicielstwa wymaga wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Wpisu do rejestru dokonuje minister właściwy do spraw gospodarki, na podstawie złożonego wniosku i zgodnie z jego treścią.

Polecamy: Ułatwienia dla przedsiębiorców w 2012 roku

Dokumenty wymagane od 1 stycznia 2012 r.

Wniosek, sporządzony w języku polskim, powinien zawierać:

  • nazwę, siedzibę i formę prawną przedsiębiorcy tworzącego przedstawicielstwo,
  • przedmiot działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego,
  • imię, nazwisko oraz adres pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osoby upoważnionej w przedstawicielstwie do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego,
  • adres siedziby głównej przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której są przechowywane oryginały dokumentów związanych z działalnością przedstawicielstwa.

Do wniosku o dokonanie wpisu do rejestru należy dołączyć następujące dokumenty:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • urzędowy odpis dokumentu potwierdzającego rejestrację przedsiębiorcy zagranicznego, na podstawie którego przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą
  • uwierzytelnioną urzędowo kopię dokumentu określającego adres siedziby przedsiębiorcy zagranicznego, zasady reprezentacji przedsiębiorcy zagranicznego oraz wskazanie osób uprawnionych do jego reprezentacji, jeżeli dokument wymieniony wyżej,nie zawiera niezbędnych informacji w tym zakresie;
  • uwierzytelnioną kopię dokumentu uprawniającego przedsiębiorcę zagranicznego do wykorzystywania lokalu na potrzeby siedziby głównej przedstawicielstwa.

REKLAMA

Urzędowy odpis dokumentu potwierdzający rejestrację przedsiębiorcy powinien być poświadczony przez apostille, jeżeli przedsiębiorca działa na terenie państwa będącego stroną konwencji haskiej z 1961 r. o zniesieniu wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938) albo przez legalizację, jeżeli przedsiębiorca działa na terytorium państwa niebędącego stroną tej konwencji.

Dokumenty, sporządzone w języku obcym, należy przedstawić wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski. O dokonaniu wpisu przedstawicielstwa do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydaje się zaświadczenie.

Polecamy: Zmiany dla przedsiębiorców w 2012 roku - plany rządu

Opłata skarbowa od dokonania wpisu przedstawicielstwa do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wynosi:

- od 1 stycznia 2012 r. - 1000 zł (Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej – Dz.U. nr 225, poz. 1635 z późn.zm).

Opłaty należy dokonać na rachunek Urzędu m.st. Warszawy dla Dzielnicy Śródmieście.

Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wpis do rejestru przedstawicielstw. Dowód wniesienia opłaty skarbowej (oryginał) należy przekazać wraz z wnioskiem. Opłata skarbowa od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu wynosi 17 zł. Opłaty należy dokonać na ww. rachunek.


Zmiana wpisu do rejestru/ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych

Wpisy przedsiębiorców zagranicznych do ewidencji przedstawicielstw, istniejące w dniu wejścia w życie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, pozostają w mocy.

Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył przedstawicielstwo, jest zobowiązany zgłaszać ministrowi właściwemu do spraw gospodarki:

  1. wszelkie zmiany stanu faktycznego i prawnego w zakresie danych objętych wpisem do rejestru/ewidencji (art. 97 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej);
  2. fakt rozpoczęcia likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego i jej ukończenie;
  3. wszelkie informacje o utracie przez przedsiębiorcę zagranicznego prawa wykonywania działalności gospodarczej lub rozporządzania swoim majątkiem.

Zgłoszenia należy dokonać w terminie 14 dni od dnia wystąpienia ww. zdarzeń (stosując odpowiednie przepisy art. 97 ww. ustawy)
Zgłoszenie zmian nie wymaga uiszczenia opłaty skarbowej. Wydanie zaświadczenia potwierdzającego zmianę wpisu wymaga wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł (na ww. rachunek Urzędu m.st. Warszawy).

Wykreślenie przedstawicielstwa z rejestru/ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych

Przedsiębiorca jest zobowiązany zawiadomić ministra właściwego do spraw gospodarki o zakończeniu likwidacji przedstawicielstwa (w terminie 14 dni od dnia zakończenia likwidacji).
Minister w drodze decyzji wykreśla przedstawicielstwo z rejestru/ewidencji przedstawicielstw. Zgłoszenie likwidacji i wydanie decyzji nie wymaga wnoszenia opłaty skarbowej.

Wymóg likwidacji przedstawicielstwa - w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych o likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - dotyczy wyłącznie przedsiębiorców zagranicznych, którym minister właściwy do spraw gospodarki wydał decyzję o zakazie wykonywania działalności w ramach przedstawicielstwa.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Gdzie należy złożyć dokumenty?

Wniosek o dokonanie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych (zmiany danych we wpisie) wraz z wymaganymi dokumentami i dowodem wniesienia opłaty skarbowej można przesłać pocztą na adres Ministerstwa Gospodarki lub złożyć w gmachu Ministerstwa na parterze w holu głównym w Kancelarii Ogólnej. Po przekazaniu wymaganych dokumentów zaświadczenia o dokonaniu wpisu, zmianie wpisu, zostaną wysłane pocztą listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

W przypadku zainteresowania osobistym odbiorem zaświadczenia prosimy o zamieszczenie takiej informacji we wniosku.Odbiór osobisty (lub przez pełnomocnika, np. kurier) w siedzibie Ministerstwa Gospodarki jest możliwy wyłącznie po wcześniejszym uzgodnieniu z pracownikiem prowadzącym sprawę w Departamencie Administrowania Obrotem.

Polecamy: Zmiana składki rentowej 2012

Dodatkowo informujemy, że wszelkie informacje m.in. o trybie rozpatrywania wniosków oraz o terminie wydania zaświadczeń udzielane są telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej przez pracowników Departamentu Administrowania Obrotem, prowadzących merytorycznie sprawy.

Źródło: Ministerstwo Gospodarki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    Nie zrobisz zakupów w swoim ulubionym sklepie osiedlowym, bo powrót VAT na żywność doprowadzi go do bankructwa

    Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.

    REKLAMA

    Windykacja należności krok po kroku

    Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

    Praca tymczasowa: Liczy się wynagrodzenie, lokalizacja miejsca pracy, czas trwania rekrutacji i szansa na stałą pracę

    Praca tymczasowa to nie tylko opcja dla studentów – najwięcej pracowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Pracownicy tymczasowi przy wyborze oferty pracy najczęściej zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, lokalizację miejsca pracy oraz szansę na stałe zatrudnienie, a także szybkość procesu rekrutacji.

    Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

    Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

    Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

    Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

    REKLAMA

    Jak hakerzy wyciągają nasze dane? Uważaj na aktualizacje!

    Hakerzy nie próżnują i wciąż szukają nowych sposobów na wyciągnięcie danych. Wykorzystują pliki wirtualnego dysku twardego (VHD) do dostarczania wirusa - trojana zdalnego dostępu (RAT) Remcos. W Polsce szczególnie groźne są fałszywe aktualizacje. 

    Firmy przemysłowe stawiają na AI

    Większość firm (83 proc.) z sektora przemysłowego planuje zainwestować w sztuczną inteligencję w 2024 r. Tak wynika z najnowszego raportu "State of Smart Manufacturing". 

    REKLAMA