Rejestr przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Od dnia 1 stycznia 2012 r. obowiązuję nowe przepisy regulujące tworzenie przedstawicielstw i uzyskanie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. Nr 232, poz. 1378).
REKLAMA
Zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. nr 173, poz. 1807 z późn. zm.) – przedsiębiorcy zagraniczni mogą tworzyć przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres działania przedstawicielstwa może obejmować wyłącznie prowadzenie działalności w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego.
Utworzenie przedstawicielstwa wymaga wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw gospodarki.
Wpisu do rejestru dokonuje minister właściwy do spraw gospodarki, na podstawie złożonego wniosku i zgodnie z jego treścią.
Polecamy: Ułatwienia dla przedsiębiorców w 2012 roku
Dokumenty wymagane od 1 stycznia 2012 r.
Wniosek, sporządzony w języku polskim, powinien zawierać:
- nazwę, siedzibę i formę prawną przedsiębiorcy tworzącego przedstawicielstwo,
- przedmiot działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego,
- imię, nazwisko oraz adres pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osoby upoważnionej w przedstawicielstwie do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego,
- adres siedziby głównej przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której są przechowywane oryginały dokumentów związanych z działalnością przedstawicielstwa.
Do wniosku o dokonanie wpisu do rejestru należy dołączyć następujące dokumenty:
- urzędowy odpis dokumentu potwierdzającego rejestrację przedsiębiorcy zagranicznego, na podstawie którego przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą
- uwierzytelnioną urzędowo kopię dokumentu określającego adres siedziby przedsiębiorcy zagranicznego, zasady reprezentacji przedsiębiorcy zagranicznego oraz wskazanie osób uprawnionych do jego reprezentacji, jeżeli dokument wymieniony wyżej,nie zawiera niezbędnych informacji w tym zakresie;
- uwierzytelnioną kopię dokumentu uprawniającego przedsiębiorcę zagranicznego do wykorzystywania lokalu na potrzeby siedziby głównej przedstawicielstwa.
REKLAMA
Urzędowy odpis dokumentu potwierdzający rejestrację przedsiębiorcy powinien być poświadczony przez apostille, jeżeli przedsiębiorca działa na terenie państwa będącego stroną konwencji haskiej z 1961 r. o zniesieniu wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 112, poz. 938) albo przez legalizację, jeżeli przedsiębiorca działa na terytorium państwa niebędącego stroną tej konwencji.
Dokumenty, sporządzone w języku obcym, należy przedstawić wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem na język polski. O dokonaniu wpisu przedstawicielstwa do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wydaje się zaświadczenie.
Polecamy: Zmiany dla przedsiębiorców w 2012 roku - plany rządu
Opłata skarbowa od dokonania wpisu przedstawicielstwa do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych wynosi:
- od 1 stycznia 2012 r. - 1000 zł (Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej – Dz.U. nr 225, poz. 1635 z późn.zm).
Opłaty należy dokonać na rachunek Urzędu m.st. Warszawy dla Dzielnicy Śródmieście.
Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wpis do rejestru przedstawicielstw. Dowód wniesienia opłaty skarbowej (oryginał) należy przekazać wraz z wnioskiem. Opłata skarbowa od dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu wynosi 17 zł. Opłaty należy dokonać na ww. rachunek.
Zmiana wpisu do rejestru/ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych
Wpisy przedsiębiorców zagranicznych do ewidencji przedstawicielstw, istniejące w dniu wejścia w życie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, pozostają w mocy.
Przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył przedstawicielstwo, jest zobowiązany zgłaszać ministrowi właściwemu do spraw gospodarki:
- wszelkie zmiany stanu faktycznego i prawnego w zakresie danych objętych wpisem do rejestru/ewidencji (art. 97 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej);
- fakt rozpoczęcia likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego i jej ukończenie;
- wszelkie informacje o utracie przez przedsiębiorcę zagranicznego prawa wykonywania działalności gospodarczej lub rozporządzania swoim majątkiem.
Zgłoszenia należy dokonać w terminie 14 dni od dnia wystąpienia ww. zdarzeń (stosując odpowiednie przepisy art. 97 ww. ustawy)
Zgłoszenie zmian nie wymaga uiszczenia opłaty skarbowej. Wydanie zaświadczenia potwierdzającego zmianę wpisu wymaga wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł (na ww. rachunek Urzędu m.st. Warszawy).
Wykreślenie przedstawicielstwa z rejestru/ewidencji przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych
Przedsiębiorca jest zobowiązany zawiadomić ministra właściwego do spraw gospodarki o zakończeniu likwidacji przedstawicielstwa (w terminie 14 dni od dnia zakończenia likwidacji).
Minister w drodze decyzji wykreśla przedstawicielstwo z rejestru/ewidencji przedstawicielstw. Zgłoszenie likwidacji i wydanie decyzji nie wymaga wnoszenia opłaty skarbowej.
Wymóg likwidacji przedstawicielstwa - w oparciu o przepisy Kodeksu spółek handlowych o likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - dotyczy wyłącznie przedsiębiorców zagranicznych, którym minister właściwy do spraw gospodarki wydał decyzję o zakazie wykonywania działalności w ramach przedstawicielstwa.
Polecamy: Składki ZUS 2012
Gdzie należy złożyć dokumenty?
Wniosek o dokonanie wpisu do rejestru przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych (zmiany danych we wpisie) wraz z wymaganymi dokumentami i dowodem wniesienia opłaty skarbowej można przesłać pocztą na adres Ministerstwa Gospodarki lub złożyć w gmachu Ministerstwa na parterze w holu głównym w Kancelarii Ogólnej. Po przekazaniu wymaganych dokumentów zaświadczenia o dokonaniu wpisu, zmianie wpisu, zostaną wysłane pocztą listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
W przypadku zainteresowania osobistym odbiorem zaświadczenia prosimy o zamieszczenie takiej informacji we wniosku.Odbiór osobisty (lub przez pełnomocnika, np. kurier) w siedzibie Ministerstwa Gospodarki jest możliwy wyłącznie po wcześniejszym uzgodnieniu z pracownikiem prowadzącym sprawę w Departamencie Administrowania Obrotem.
Polecamy: Zmiana składki rentowej 2012
Dodatkowo informujemy, że wszelkie informacje m.in. o trybie rozpatrywania wniosków oraz o terminie wydania zaświadczeń udzielane są telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej przez pracowników Departamentu Administrowania Obrotem, prowadzących merytorycznie sprawy.
Źródło: Ministerstwo Gospodarki
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.