REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy nie boją się kryzysu w 2012 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Przedsiębiorcy nie obawiają się nadejścia zapowiadanego kryzysu.
Przedsiębiorcy nie obawiają się nadejścia zapowiadanego kryzysu.

REKLAMA

REKLAMA

Małe firmy optymistycznie podchodzą do roku 2012. Przedsiębiorcy nie obawiają się nadejścia zapowiadanego kryzysu.

Końcówka roku to tradycyjnie czas podsumowań i prognoz. Z tej okazji Tax Care wspólnie z Idea Bankiem zapytał drobnych przedsiębiorców o to, jakie mają przewidywania dotyczące sytuacji swojej firmy w 2012 roku. Zapytaliśmy też jak przedsiębiorcy oceniają perspektywy całej gospodarki w przyszłym roku. W badaniu wzięło udział 1000 małych firm. Zostało ono przeprowadzone w formie wywiadu telefonicznego, w dniach 1-9 grudnia br.

REKLAMA

Prosta formuła badania

Badanie Tax Care tym różni się od innych badań prowadzonych na polskich firmach, że jest bardzo proste. Zapytaliśmy przedsiębiorców czy w 2012 roku:
•    spodziewają się utrzymania, wzrostu czy spadku obrotów w swojej firmie
•    oczekują utrzymania obecnego tempa rozwoju gospodarczego, jego przyspieszenia czy raczej recesji gospodarczej
•    zamierzają utrzymać zatrudnienie czy zwalniać pracowników
•    planują inwestycje w swojej firmie

Pozostałe dwa pytania miały znaczenie pomocnicze – pozwoliły ustalić czy firma działa w produkcji czy w sektorze usług i ile dziś pracowników zatrudnia.

Polecamy: ZUS RMUA 2012, czyli RMUA raz na rok

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małe firmy nie boją się spadku popytu

Otrzymane wyniki wskazują, że mali przedsiębiorcy wykazują wyjątkowo dużo optymizmu wobec swojego biznesu. Tylko 5% przebadanych firm spodziewa się w przyszłym roku spadku przychodów. Tym samym 95% przewiduje co najmniej utrzymanie obrotów na tegorocznym poziomie. Aż 60% twierdzi, że rok 2012 będzie pod tym względem lepszy niż rok 2011.

Polecamy: Ważne zmiany dla przedsiębiorców w 2012 roku

Otrzymane wyniki na pierwszy rzut oka mogą zaskakiwać bo przecież wizją kryzysu jesteśmy już straszeni od wielu miesięcy, w rzeczywistości jednak oddają specyfikę drobnego biznesu. – Małe firmy cechuje spojrzenie doraźne, a nie strategiczne. Mówiąc kolokwialnie, dopóki są klienci, a biznes się kręci nie ma powodu by myśleć o potencjalnych zagrożeniach – komentuje Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku. - Drobni przedsiębiorcy nie planują swoich działań z dużym wyprzedzeniem jak korporacje. A to powoduje, że są mniej podatni zarówno na złe, jak i na dobre prognozy makroekonomiczne – dodaje. Takie podejście jest możliwe tylko przy stosunkowo niedużej skali biznesu, która pozwala w zasadzie z dnia na dzień dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych.


Realistyczne spojrzenie na gospodarkę

O tym, że mali przedsiębiorcy jednak myślą realistycznie świadczy ich spojrzenie na całą gospodarkę. Połowa badanych (dokładnie 48%) spodziewa się, że polska gospodarka będzie się w przyszłym roku rozwijać w tempie zbliżonym do tegorocznego. 30% spodziewa się wzrostu gospodarczego, ale wolniejszego niż w tym roku, a 22% przewiduje, że Polskę czeka w 2012 roku recesja gospodarcza, czyli spadek PKB. Wyniki te nie odbiegają znacząco od przewidywań RPP, która przedstawiła w listopadzie swoją projekcję dotyczącą wzrostu PKB w kolejnych latach. Wynika z niej, że w 2012 roku, z 50-proc. prawdopodobieństwem, polska gospodarka będzie się rozwijać w tempie 2-4,1%.

Polecamy: Składki ZUS 2012

- Przedsiębiorcy są świadomi zagrożeń, ale jednocześnie wiedzą, że ich firma nie musi być dotknięta ogólnym pogorszeniem koniunktury. Nie jest to spojrzenie życzeniowe, ale po prostu doświadczenie. Małe firmy bardzo często prowadzą działalność związaną z zaspokajaniem podstawowych potrzeb. Taki profil ogranicza podatność na wahania koniunktury w skali makro – podkreśla prezes Idea Banku.

Duże wpływy na uzyskane wyniki ma z pewnością to, że 90% przebadanych firm prowadzi działalność w sektorze usług, a ten z większym opóźnieniem reaguje na pogorszenie koniunktury niż sektor wytwórczy. Widać to nie tylko w tym badaniu, ale w różnego typu wskaźnikach obrazujących perspektywy globalnej gospodarki, na przykład PMI. Dystans przedsiębiorców do kryzysu może też wynikać z doświadczeń wyniesionych z ostatnich lat, kiedy to elastyczność i brak przynależności do zagranicznych właścicieli były czynnikami decydującymi o przetrwaniu.

Większość małych firm planuje inwestycje

Idąc dalej, ponad 630 na tysiąc przebadanych przedsiębiorców, czyli dwie trzecie, zamierza w przyszłym roku dokonać inwestycji w swoją firmę. Nie wiemy co prawda czy inwestycje te będą mieć charakter wyłącznie odtworzeniowy, czy będą wynikać ze zwiększenia skali biznesu, ale tak wysoki odsetek firm, które je zadeklarowało potwierdza, że póki co nie myślą one w sposób „kryzysowy”. Najwięcej, bo ponad jedna piąta badanych zamierza kupić firmowy samochód, ponad 18% planuje inwestować w sprzęt, a przeszło 8% w maszyny do produkcji.

8% firm zamierza zmniejszyć zatrudnienie

Brak obaw o spadek popytu na swoje usługi czy produkcję idzie w parze z planami dotyczącymi zatrudnienia w przyszłym roku. Z 555 firm, które zatrudniają pracowników, aż 511, czyli 92%, zadeklarowało, że nie zmniejszy liczby etatów. Plany cięcia zatrudnienia ma 44 przedsiębiorców. Warto przy tym podkreślić, że wśród firm, które wzięły udział w badaniu 55% stanowiły podmioty, które zatrudniają pracowników. Firm, które zatrudniają do 5 osób było 36%,a od 5 do 10 osób – 12%. Tylko niespełna 8% stanowiły firmy zatrudniające ponad 10 pracowników. Przy tak małej liczbie zatrudnionych możliwości cięcia kosztów pracowniczych są ograniczone.

Autor: Katarzyna Siwek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA