REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Import z Chin: Zwyczaje chińskich biznesmenów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Darren Chong
Ekspert ds. kontaktów biznesowych z Azjatami
Chińczycy wierzą, że ich zwyczaje są jedynymi właściwymi i wszyscy powinni się do nich stosować.
Chińczycy wierzą, że ich zwyczaje są jedynymi właściwymi i wszyscy powinni się do nich stosować.

REKLAMA

REKLAMA

Przed rozpoczęciem nawiązywania kontaktów z chińskimi biznesmenami warto poznać reguły i zwyczaje obowiązujące w Państwie Środka. Ekspert zdradza tajniki zwyczajów chińskich kontrahentów.

Zwykło się nazywać Chiny śpiącym gigantem. Teraz, będąc jednym z najszybciej rozwijających się krajów świata, ten gigant się budzi. Minęło 29 lat odkąd Chiny zaczęły reformować swoją gospodarkę i otwierać się na zewnątrz. W tym czasie przekształciły się z biednego i zacofanego kraju w pretendenta do miana mocarstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Chińczycy wierzą, że ich zwyczaje są jedynymi właściwymi i wszyscy powinni się do nich stosować. Oczywiście zasady zachowania nie są już wymuszane przez feudalne stosunki i ich znaczenie zmalało, jednak wciąż pozostaje niezwykle istotne.

Mieszkańcy Zachodu dokonują transakcji, które, jeżeli przeprowadzone z sukcesem, doprowadzają do powstania związku. Dla Chińczyków wygląda to inaczej. Wierzą oni, że partnerzy powinni najpierw zbudować więź, która, jeżeli okaże się trwała, będzie kontynuowana komercyjną transakcją. W Chinach interesy z obcokrajowcami są wynikiem uważnego kultywowania relacji, dzięki którym powstaje zaufanie między partnerami.

Chińczycy są dumni ze swojej kultury, przez co można ich łatwo urazić. Najlepiej nie wspominać o Tajwanie, Tybecie lub dyskusji o przestrzeganiu praw człowieka w ich kraju.

Wiele polskich firm prowadzi interesy z Chińczykami, jednak części się to nie udaje ze względu na brak znajomości etykiety biznesu w Chinach. Ich grzeczność nie jest tożsama z polską grzecznością. Prostym przykładem jest sytuacja gdzie mieszkańcy Europy są uczeni by jak najszybciej przechodzić do sedna sprawy, nie marnując cudzego czasu. Jeżeli ma się coś do powiedzenia należy to powiedzieć. W chińskiej kulturze wygląda to zupełnie inaczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jak znaleźć i wybrać dostawcę z Chin?

Oto kilka użytecznych wskazówek dotyczących zachowania przy stole, bazujących na moich negocjacyjnych doświadczeniach dla polskich klientów w Chinach:

  • Nie dyskutuje się o interesach przy posiłku.
  • Pierwszy jeść i pić zaczyna gospodarz.
  • W celu okazania grzeczności dla innej kultury, należy spróbować każdego zaoferowanego dania i powiedzieć, że wszystkie są wyśmienite
  • Kobiety nie powinny palić lub pić alkoholu przy posiłku
  • Nie należy palić lub nie opuszczać stołu na papierosa dopóki nie zaoferuje tego gospodarz
  • Powinno się nauczyć używania pałeczek przed wyjazdem z Polski. Nigdy nie należy wbijać ich w posiłek tak aby stały pionowo. Przypomni to gospodarzowi o kadzidełkach, które są kojarzone z pogrzebem.
  • Należy uważać by nie upuścić pałeczek na ziemię, jako że uznawane jest to za przynoszące pecha.
  • Nie powinno się zjadać całego posiłku. Jeżeli się to zrobi, Chińczycy przyjmą, że gość nie dostał wystarczającej porcji i wciąż jest głodny.
  • Częste toasty nie są rzadkością. Mao tai (lub baijiu) jest typowym napojem alkoholowym o dużej mocy. Jeżeli nie mogą Państwo dotrzymać kroku (a z reguły lepiej nie dotrzymywać) należy przyłączyć się do toastów piwem lub innym napojem.
  • Picie alkoholu może pomóc Państwu zdobyć zaufanie lub szacunek, jako że Chińczycy wierzą, że alkohol pozwala ukazać się prawdziwej osobowości człowieka. Większość Polaków potrafi sporo wypić i dawać sobie dobrze radę, jednak nie powinno się być pijanym przy Chińczykach.
  • Podczas posiłków nie powinno się obracać ryby, tak by dostać się do znajdującego się na spodzie mięsa. Przesądy mówią, że prowadzi to do przewrócenia się statku do góry dnem.
  • Dawanie napiwków jest uznawane za obraźliwe, aczkolwiek praktyka ta staje się coraz bardziej popularna i akceptowana.

REKLAMA

Podarowanie prezentu jest właściwą formą budowy związku z Chińczykami, jednak niezbędna jest wiedza co jest odpowiednim prezentem. Pewien obcokrajowiec podarował swojemu chińskiemu wspólnikowi zegar, nie wiedząc, że oznacza on „zakończenie" lub śmierć. Można sobie wyobrazić jakie były tego konsekwencje.

Czy wielu Chińczyków mówi po angielsku? Język jest największym wyzwaniem dla większości obcokrajowców odwiedzających Chiny. Miejscowi przeważnie znają tylko kilka wyrażeń po angielsku. Najlepiej zabrać ze sobą „rozmówki" (i wskazywać na właściwe słowa i chińskie litery) oraz poprosić obsługę hotelu o napisanie listy adresów dla taksówkarzy.

Polecamy: Jak znaleźć i wybrać dostawcę z Chin?

Przed wyjazdem do Chin warto poznać kilka podstawowych zwrotów. Dalekowschodni partnerzy biznesowi będą pod wrażeniem, ponieważ utożsamiają naukę chińskiego z zainteresowaniem swoim krajem. Będąc obcokrajowcem w Polsce, zawsze pozytywnie zaskakuję swoich klientów gdy próbuję się przedstawić po polsku (mimo, że polska wymowa jest bardzo trudna). Jeżeli są Państwo w stanie wymówić nawet kilka słów po chińsku, pomoże to położyć trwalsze fundamenty pod relację biznesową. Oto kilka zwrotów (w nawiasie polska wymowa):

  • Nin hao ma (Nin hał ma) - Jak się masz?
  • Wo hen gaoxing ren shi nin (Ło hen gałsin ren szy nin) - Miło Cię poznać.
  • Wo shi bi de (Ło szy bi de) - Jestem Piotr.
  • Wo lai zi bo lan (Ło laj tzy po lan)- Jestem z Polski.
  • Tai Gui Le (Taj guj le) - Za drogo.
  • Xie xie (Sie sie) - Dziękuję.
  • Qing zuo (Cing cło)- Proszę usiąść.
  • Zai jian (Ciaj cien)- Dowidzenia.

Podawanie ręki przy spotkaniach biznesowych stało się popularnym powitaniem, jednak czasami spotkają się Państwo z sytuacją, gdy Chińczycy pomijają to i od razu przechodzą do wymiany wizytówek. Interakcje między kobietami i mężczyznami nie powinny być przesadnie wylewne. Po podaniu ręki na powitanie, powinno się unikać kontaktu fizycznego takiego jak przytulanie lub całowanie w policzek. Jest dużo więcej zasad, które obcokrajowiec w Chinach powinien znać przed przystąpieniem do robienia interesów np. wymiana wizytówek, tematy, o których nie powinno się wspominać przy rozmowie, umiejętności potrzebne do wynegocjowania pożądanej ceny oraz zbudowania właściwego „Guanxi" z Chińczykami.

Wiele z chińskiej etykiety biznesu czerpie z ich podstawowych wartości kulturalnych, takich jak respekt dla wieku i pozycji oraz orientacja na cele grupowe raczej niż na indywidualne. W tym samym czasie Chińczycy mają niewielką wyrozumiałość dla przesadnej ekspresji emocji lub głośnego zachowania, przy dużej wartości i znaczeniu związków.

Polecamy: Import z Chin: konfucjanizm i Chińczycy

Przede wszystkim każdy importer powinien posiadać choć odrobinę wiedzy o Chinach i chińskiej kulturze biznesu, ponieważ znajomość właściwego protokołu i manier jest zdecydowanie kluczem do odniesienia sukcesu w długotrwałym partnerstwie z Chińczykami.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA