REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Koncesja na alkohol - terminy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Kuś
Koncesja na alkohol. Uważaj na termin!
Koncesja na alkohol. Uważaj na termin!

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca powinien pamiętać o terminach wnoszenia opłat, zwłaszcza, gdy dotyczy to koncesji na sprzedaż alkoholu. Niedotrzymanie terminów może się bowiem zakończyć wygaśnięciem zezwolenia. Co można zrobić, gdy wygaśnie koncesja na sprzedaż alkoholu?

Z problemem wygaśnięcia terminu koncesji na sprzedaż alkoholu spotkał się pewien przedsiębiorca, który nie uiścił w przepisowym terminie opłaty za zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych. Wobec powyższego prezydent miasta orzekł o wygaśnięciu zezwolenia wydanego na rzecz przedsiębiorcy. W uzasadnieniu organ wskazał, że przedsiębiorca otrzymał zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych, które zostało wydane na czas określony.

REKLAMA

Zobacz: Sprzedaż alkoholu przez internet - czy możliwa?

Ważność zezwolenia uzależniona jest od spełnienia przez zainteresowany podmiot warunków określonych w art.11 ust. 4 i 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych obowiązany jest do wnoszenia w terminach od 31 stycznia, 31 maja i 30 września opłaty na rachunek gminy w kwocie ustalonej na podstawie złożonego oświadczenia.

Redakcja poleca: Podatki 2015 - komplet

Polecamy: PDF - VAT Podatki 2014 - komentarz do zmian

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku więc, gdy opłata nie została uiszczona – zezwolenie jest cofnięte. Od takiej decyzji przedsiębiorca wniósł odwołanie o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Polecamy: Jak założyć sklep monopolowy

REKLAMA

Przedsiębiorca, którego dotyczy sprawa nie zapłacił drugiej raty stosownej opłaty, jak twierdzi – z powodu złego stanu zdrowia psychicznego. Podniósł również, że w ciągu dwudziestu lat prowadzenia działalności gospodarczej zawsze wywiązywał się ze wszystkich terminów.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze, które zajmowało się sprawą, utrzymało zaskarżoną decyzje w mocy, w rezultacie przedsiębiorca postanowił wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, twierdząc, że organy naruszyły przepisy prawa obowiązujące w momencie wydania decyzji.

I tutaj pojawiło się kluczowe rozstrzygnięcie całej sprawy. WSA uznał, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie. Sąd uznał, że organy obu instancji prawidłowo ustaliły stan faktyczny sytuacji i zastosowały przepisy obowiązujące w chwili wydania decyzji (SKO powołało się na art.18 ust.12 pkt 5 ustawy z 26 października 1982r, o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zgodnie z którym zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wygasa w przypadku niezłożeni oświadczenia, albo niedokonania opłaty w odpowiednich terminach). 

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W związku z tym, że przedsiębiorca nie uiścił opłaty w podanym terminie – zezwolenie może być cofnięte. Zdaniem Sądu, żadne powody nieuiszczenia tej opłaty nie mogą mieć wpływu na podjęte rozstrzygnięcie. Długi staż przedsiębiorcy i brak zwłoki we wcześniejszych opłatach nie mogą więc wpłynąć łagodząco na zaistniały stan rzeczy. Co więcej, to sam przedsiębiorca zobowiązany jest obliczyć roczną wartość sprzedaży napojów alkoholowych i uiścić od niej stosowną opłatę. Pracownicy gminy nie mają również obowiązku informowania przedsiębiorcy o wysokości opłat za korzystanie z zezwoleń i terminach, do kiedy mają opłaty mają być wnoszone.

Polecamy: Restauracja - pozwolenia, czyli o koncesji na alkohol

W sytuacji, gdy zapomnimy o terminach wnoszenia opłat za zezwolenie na sprzedaż alkoholu – nie pomoże nam żaden sąd. Jedyne co możemy zrobić, to w przyszłości bardziej pilnować takich spraw.

 Zobacz: Jak uzyskać koncesję na alkohol?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA