REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Koncesja na alkohol - terminy

Monika Kuś
Koncesja na alkohol. Uważaj na termin!
Koncesja na alkohol. Uważaj na termin!

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca powinien pamiętać o terminach wnoszenia opłat, zwłaszcza, gdy dotyczy to koncesji na sprzedaż alkoholu. Niedotrzymanie terminów może się bowiem zakończyć wygaśnięciem zezwolenia. Co można zrobić, gdy wygaśnie koncesja na sprzedaż alkoholu?

Z problemem wygaśnięcia terminu koncesji na sprzedaż alkoholu spotkał się pewien przedsiębiorca, który nie uiścił w przepisowym terminie opłaty za zezwolenie na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych. Wobec powyższego prezydent miasta orzekł o wygaśnięciu zezwolenia wydanego na rzecz przedsiębiorcy. W uzasadnieniu organ wskazał, że przedsiębiorca otrzymał zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych, które zostało wydane na czas określony.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Sprzedaż alkoholu przez internet - czy możliwa?

Ważność zezwolenia uzależniona jest od spełnienia przez zainteresowany podmiot warunków określonych w art.11 ust. 4 i 7 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych obowiązany jest do wnoszenia w terminach od 31 stycznia, 31 maja i 30 września opłaty na rachunek gminy w kwocie ustalonej na podstawie złożonego oświadczenia.

Redakcja poleca: Podatki 2015 - komplet

REKLAMA

Polecamy: PDF - VAT Podatki 2014 - komentarz do zmian

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku więc, gdy opłata nie została uiszczona – zezwolenie jest cofnięte. Od takiej decyzji przedsiębiorca wniósł odwołanie o uchylenie zaskarżonej decyzji w całości.

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz Newsletter!

Polecamy: Jak założyć sklep monopolowy

Przedsiębiorca, którego dotyczy sprawa nie zapłacił drugiej raty stosownej opłaty, jak twierdzi – z powodu złego stanu zdrowia psychicznego. Podniósł również, że w ciągu dwudziestu lat prowadzenia działalności gospodarczej zawsze wywiązywał się ze wszystkich terminów.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze, które zajmowało się sprawą, utrzymało zaskarżoną decyzje w mocy, w rezultacie przedsiębiorca postanowił wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, twierdząc, że organy naruszyły przepisy prawa obowiązujące w momencie wydania decyzji.

I tutaj pojawiło się kluczowe rozstrzygnięcie całej sprawy. WSA uznał, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie. Sąd uznał, że organy obu instancji prawidłowo ustaliły stan faktyczny sytuacji i zastosowały przepisy obowiązujące w chwili wydania decyzji (SKO powołało się na art.18 ust.12 pkt 5 ustawy z 26 października 1982r, o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zgodnie z którym zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wygasa w przypadku niezłożeni oświadczenia, albo niedokonania opłaty w odpowiednich terminach). 

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W związku z tym, że przedsiębiorca nie uiścił opłaty w podanym terminie – zezwolenie może być cofnięte. Zdaniem Sądu, żadne powody nieuiszczenia tej opłaty nie mogą mieć wpływu na podjęte rozstrzygnięcie. Długi staż przedsiębiorcy i brak zwłoki we wcześniejszych opłatach nie mogą więc wpłynąć łagodząco na zaistniały stan rzeczy. Co więcej, to sam przedsiębiorca zobowiązany jest obliczyć roczną wartość sprzedaży napojów alkoholowych i uiścić od niej stosowną opłatę. Pracownicy gminy nie mają również obowiązku informowania przedsiębiorcy o wysokości opłat za korzystanie z zezwoleń i terminach, do kiedy mają opłaty mają być wnoszone.

Polecamy: Restauracja - pozwolenia, czyli o koncesji na alkohol

W sytuacji, gdy zapomnimy o terminach wnoszenia opłat za zezwolenie na sprzedaż alkoholu – nie pomoże nam żaden sąd. Jedyne co możemy zrobić, to w przyszłości bardziej pilnować takich spraw.

 Zobacz: Jak uzyskać koncesję na alkohol?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA