REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy taksówkarz może przewozić samochodem innym niż wskazany w licencji?

Milewski Marcin
Czy taksówkarz może przewozić samochodem innym niż wskazany w licencji?
Czy taksówkarz może przewozić samochodem innym niż wskazany w licencji?

REKLAMA

REKLAMA

Przewożenie przez taksówkarza osób z wykorzystaniem innego niż wskazany w licencji samochodu jest niezgodne z prawem i stanowi podstawę do nałożenia na wykonującego transport drogowy taksówką kary pieniężnej. Na jakiej podstawie nakładana jest grzywna i jak się przed nią uchronić? Przeczytaj poradę eksperta. 

Przedsiębiorca, który uzyskał licencję na wykonywanie transportu drogowego taksówką, jest uprawniony do wykonywania tego transportu z ograniczeniami wynikającymi z ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r., Nr 125, poz. 874 ze zm.).

REKLAMA

Oznacza to m.in. konieczność stosowania pojazdu indywidualnie oznaczonego w licencji – wynika z orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego. NSA orzekał w wyniku wniesionej przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego skargi kasacyjnej.

Sprawa dotyczyła skontrolowanego w 2009 roku pojazdu przez pracowników jednego z ITD. Zatrzymany taksówkarz przewoził klientów pojazdem, który nie został zgłoszony do licencji. Przesłuchany w charakterze świadka kierowca wskazał, że jest uprawniony do wykonywania działalności na podstawie posiadanej licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką o określonym numerze rejestracyjnym, a kontrolowany samochód nabył w 2006 r. Pomimo zgłoszenia zmiany auta do licencji nie doszło do niej.

Powodem był brak przedstawienia przez taksówkarza poprzedniej decyzji zmieniającej licencję (zgubionej przez kierowcę).

Polecamy: Jak prowadzić firmę w 2011 roku?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

NSA orzekł, że: (…) zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 u.t.d. podjecie i wykonywanie transportu drogowego wymaga uzyskania odpowiedniej licencji na wykonywanie transportu drogowego. Jak wynika z art. 6 ust. 1 i ust. 4 u.t.d. licencja na wykonywanie transportu drogowego taksówką udzielana jest na określony (co do tożsamości) pojazd i obszar. Z takiej regulacji należy wyciągnąć wniosek, że skoro licencja na wykonywanie transportu drogowego taksówką udzielona jest na określony pojazd, to uprawnia ona do wykonywana transportu drogowego tylko tym konkretnym pojazdem. Dlatego nie można przyjąć, by wykonywanie transportu drogowego innym, niż wymieniony w licencji pojazdem, stanowiło wykonywanie takiego transportu na podstawie wymaganej licencji. Wykonywanie przewozu innym pojazdem narusza zatem określone w ustawie warunki, od których uzależniona jest dopuszczalność wykonywania transportu drogowego taksówką, a to stanowi przesłankę do nałożenia kary pieniężnej na podstawie art. 92 ust. 1 i ust. 4 u.t.d. w związku z lp. 1.3 załącznika do tej ustawy(…).

NSA nie podzielił stanowiska przedstawionego przez sąd I instancji, według którego wykonywanie transportu drogowego taksówką z wykorzystaniem pojazdu, który nie został wskazany w licencji, stanowi jedynie naruszenie przepisów dotyczących licencji i może doprowadzić do jej cofnięcia. NSA stwierdził, że jest to natomiast wykonywanie transportu bez licencji, za co grozi kara pieniężna.

Przewoźnicy mają obowiązek zgłaszania na piśmie organowi, który udzielił licencji, zmian danych w terminie do 14 dni od dnia ich powstania. Obowiązek ten rozciąga się również na dane identyfikujące pojazd. Ponadto, jeżeli zmiany dotyczą danych zawartych w licencji, to przedsiębiorca powinien złożyć wniosek o zmianę jej treści.

Polecamy: Jak założyć firmę transportową?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA