Czym jest punkt kontaktowy i jakie ma znaczenie dla przedsiębiorcy?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Podstawowym zadaniem punktu kontaktowego jest umożliwienie dopełnienia przez przedsiębiorców procedur związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz udzielanie informacji. Punkt kontaktowy umożliwia także złożenie drogą elektroniczną do właściwych organów wniosków, oświadczeń lub notyfikacji niezbędnych do podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej oraz uznania kwalifikacji zawodowych. Wszystko to jest wykonywane jest za pośrednictwem strony internetowej, w związku z czym przekazywanie danych między punktem kontaktowym a właściwymi organami odbywa się za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej lub elektronicznych skrzynek podawczych właściwych organów albo innych systemów teleinformatycznych umożliwiających dostęp do rejestrów sądowych. Punk nie prowadzi natomiast doradztwa w indywidualnych sprawach.
REKLAMA
Punkt kontaktowy zapewnia dostęp do informacji dotyczących:
1. procedur i formalności wymaganych przy podejmowaniu, wykonywaniu lub zakończeniu działalności gospodarczej na terytorium Polski,
2. ogólnych zasad świadczenia usług w państwach członkowskich Unii Europejskiej, państwach członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz przez osoby zagraniczne z państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, w szczególności w zakresie ochrony konsumentów,
3. danych kontaktowych właściwych organów wraz ze wskazaniem zakresu ich kompetencji,
4. sposobów i warunków dostępu do rejestrów publicznych i publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców,
5. środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między właściwym organem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami,
6. wydanych lub opracowanych przez właściwe organy wyjaśnień w zakresie przepisów dotyczących podejmowania, wykonywania i zakończenia działalności gospodarczej,
7. danych kontaktowych stowarzyszeń i organizacji, które mogą udzielić praktycznej pomocy przedsiębiorcom lub konsumentom (na wniosek tych stowarzyszeń i organizacji),
8. praw i obowiązków pracowników i praco dawców.
Właściwe organy zapewnią kompletność i aktualność wszystkich tych informacji, a więc podmiot zwracający się może mieć pewność co do ich prawidłowości. Informacje są podawane w sposób zrozumiały i wyczerpujący.
Przeczytaj również: Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2011 roku?
W jaki sposób załatwiane są sprawy w punktach kontaktowych?
REKLAMA
W ramach swej działalności punkt kontaktowy przekazuje otrzymane od przedsiębiorcy dokumenty do właściwych organów niezwłocznie, nie później niż następnego dnia roboczego po ich otrzymaniu. Oznacza to, przeciwdziałanie przewlekłości postępowania. Dokumenty mogą być składane, albo tradycyjnie, albo drogą elektroniczną. Jeżeli w punkcie kontaktowym dokumenty zostaną złożone w ten sposób, właściwe organy przyjmują je również w formie elektronicznej. W takim przypadku bieg terminu załatwienia sprawy przez właściwy organ rozpoczyna się w dniu roboczym następującym po dniu wpływu wniosku do punktu kontaktowego.
Właściwy organ odpowiada niezwłocznie na wnioski o udzielenie informacji. Jeżeli wniosek jest błędny, nieuzasadniony lub zawiera braki, organ ten jest zobowiązany niezwłocznie poinformować wnioskodawcę. Nie dotyczy to jedynie inspekcji lokalu, kontroli sprzętu, fizycznego sprawdzenia możliwości wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Właściwy organ nie daje również gwarancji uczciwości przedsiębiorcy i jego pracowników. Ilekroć obowiązujące przepisy nadają uprawnienia lub nakładają obowiązki związane z działalnością gospodarczą, właściwe organy są obowiązane zapewnić możliwość ich wykonania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Polecamy serwis Spółki
W celu umożliwienia uzyskania informacji o przepisach regulujących świadczenie usług poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, punkt kontaktowy za pośrednictwem strony internetowej punktu kontaktowego udostępnia informacje o adresach stron internetowych punktów kontaktowych w innych państwach, także w innych językach niż język polski, jeżeli istnieje takie zapotrzebowanie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.