REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy oprocentowanie lokat terminowych rośnie?

Michał Sadrak
Na wypadek zmian w opodatkowaniu depozytów banki wprowadzają coraz trudniejsze zasady obliczania oprocentowania.
Na wypadek zmian w opodatkowaniu depozytów banki wprowadzają coraz trudniejsze zasady obliczania oprocentowania.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby, które chętnie trzymają swoje oszczędności w banku, mają w czym wybierać. Eksperci zauważyli, że przeciętne oprocentowanie kwartalnych lokat od początku roku wzrosło o 0,5 pkt. proc., osiągając 4,69 proc. Którą ofertę depozytową wybrać?

REKLAMA

Od początku lipca br. 11 banków zaczęło płacić więcej za przyjęcie środków w depozyt. Instytucje finansowe najchętniej podnoszą stawki na lokatach kwartalnych i półrocznych, których średnie oprocentowanie wynosi odpowiednio 4,69 i 4,9 proc. brutto. Z kolei wyższe odsetki od rocznych depozytów spowodowały, że ich opłacalność jest już równa dwuletnim lokatom – 5,05 proc. w skali roku. Ostatnim razem takie poziomy dla większości bankowych depozytów można było obserwować na przełomie lat 2009 i 2010. Za wyjątkiem lokat dwuletnich, bo te przynoszą najwyższe zyski od lutego 2009 roku.

REKLAMA

Zdecydowanie najwięcej zmian w ofercie depozytowej wprowadziły ostatnio Alior Bank i Raiffeisen Bank, gdzie wzrosło oprocentowanie większości lokat, zarówno standardowych, jak i antypodatkowych. Banki należące do Getin Holding (Getin, Idea i Noble) podwyższały głównie stawki trzy- i sześciomiesięcznych depozytów. Z kolei Meritum Bank, obok podwyżek, wdrożył również do oferty dwie nowe lokaty. Pierwsza z nich ma za zadanie chronić klientów przed wyeliminowaniem możliwości omijania 19-proc. podatku (w razie zmian w ordynacji podatkowej bank zobowiązuje się podnieść oprocentowanie), a druga zachęcić do założenia rachunku osobistego. Więcej za oszczędności klientów zaczął płacić także ING Bank Śląski. Z kolei Nordea Bank podniósł oprocentowanie lokat, które mają formę polis ubezpieczeniowych.

Obniżki należały w lipcu do rzadkości. FM Bank wycofał się z dwuletniej lokaty z kapitalizacją dzienną. Podobny krok zrobił Bank Millennium, który usunął z oferty sześciomiesięczny depozyt antypodatkowy i dodatkowo zrezygnował na kilka tygodni z oferowania polis lokacyjnych. Mniej za półroczne lokaty w formie ubezpieczenia płaci natomiast Kredyt Bank, gdzie końca dobiegła promocja. Natomiast Bank HSBC wyniku wycofania z rynku bankowości detalicznej zaprzestał przyjmowania nowych środków od klientów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeczytaj również: Czy lokaty antypodatkowe zostaną?

Czołówka najbardziej zyskownych depozytów na rynku pozwala ominąć 19-proc. podatek od zysków kapitałowych. Podium jednomiesięcznych lokat pozostało bez zmian wobec zeszłego miesiąca. Wciąż najlepszą ofertę ma Bank Pocztowy i internetowa część PKO Banku Polskiego – Inteligo. Pozostałe terminy (kwartał, pół roku, rok i dwa lata) zostały zdominowane przez Idea Bank, który prowadzi agresywną politykę pozyskiwania depozytów. Wprawdzie jeszcze więcej na trzymiesięcznej lokacie daje zarobić Meritum Bank (6,83 proc. netto), ale jego oferta nie została ujęta w porównaniu, ponieważ jest dostępna wyłącznie dla nowych klientów. Jeśli więc ktoś ma wolne środki i poszukuje nowego konta osobistego, to propozycja Meritum zdecydowanie przebija konkurencję. Choć warto pamiętać, że na promocyjnych warunkach można założyć tylko jedną lokatę na kwotę nie wyższą niż 10 tys. zł.

Polecamy serwis: Kredyty

REKLAMA

Za wzrostami oprocentowania średnio- i krótkoterminowych lokat stoi niepewność banków o przyszłe losy antypodatkowych depozytów. Ministerstwo Finansów planowało ich wyeliminowanie od 1 stycznia 2012 roku. Tymczasem, według informacji z końca lipca, resort finansów odłożył zmiany w ordynacji podatkowej na bok, a po projekt sięgnie dopiero po październikowych wyborach parlamentarnych. I to tylko pod warunkiem, że układ sił politycznych zostanie niezmieniony. Już teraz widać, że część banków rezygnuje z podejmowania nadmiernego ryzyka i, nie bacząc na ostatnie doniesienia z Ministerstwa Finansów, tak konstruuje ofertę, jakby zmiany zasad zaokrąglania podstawy opodatkowania (odsetek) i podatku miały wejść w życie od nowego roku. Dlatego na rynku przybywa lokat dwu-, cztero- i pięciomiesięcznych. A dodatkowo część instytucji, próbując przechytrzyć fiskusa, zaszywa w lokatach coraz bardziej skomplikowane dla klientów mechanizmy, jak na przykład naliczanie wysokich odsetek wyłącznie do końca roku czy możliwość podniesienia oprocentowania w razie zmian przepisów podatkowych. Bez wątpienia są to działania, które dłużej pozwolą zarabiać bez podatku, a bankowi dostarczą więcej klientów. Lecz druga strona medalu to coraz większa trudność w porównywaniu ofert.

Według danych Narodowego Banku Polskiego w czerwcu br. instytucje finansowe odnotowały największy przyrost depozytów terminowych od grudnia 2009 roku. Istnieje więc szansa, że klienci dali się skusić podwyżkom oprocentowania bankowych lokat. Niepewna przyszłość depozytów antybelkowych i w wyniku tego oferowanie przez banki krótkoterminowych lokat powodują, że amatorzy bezpiecznego oszczędzania co najmniej do końca roku będą mieli wśród czego wybierać.

Bankom co prawda daleko do problemów z płynnością, ale im dłużej notowania franka szwajcarskiego utrzymują się na wysokim poziomie, tym większe istnieje prawdopodobieństwo, że wpłyną one również na oprocentowanie depozytów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA