REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czym są produkty strukturyzowane?

Jan Mazurek
Jan Mazurek
www.moneymarket.pl
Produkty strukturyzowane posiadają cechy lokat bankowych i instrumentów rynku kapitałowego.
Produkty strukturyzowane posiadają cechy lokat bankowych i instrumentów rynku kapitałowego.

REKLAMA

REKLAMA

Produkty strukturyzowane uważa się na nowoczesne instrumenty na rynku finansowym, które wymykają się jednoznacznym klasyfikacjom. Każdy produkt posiada własną specyfikę. Ekspert pomaga usystematyzować wiedzę na temat produktów strukturyzowanych.

Definicja produktów strukturyzowanych

REKLAMA

Produkty strukturyzowane są oparte na aktywach notowanych na różnych rynkach: kapitałowym, pieniężnym, towarowym, nieruchomości, walutowym. Poprzez odpowiednią dywersyfikację aktywów, znajdujących się w koszyku inwestycyjnym, zredukowane zostaje w ich przypadku ryzyko inwestycyjne. Istnieją również produkty strukturyzowane oparte na jednym aktywie, np. złocie czy indeksie giełdowym. Produkty strukturyzowane są emitowane na różne okresy czasu, zazwyczaj na 3-5 lat.

Produkty strukturyzowane można uznać za efekt syntezy cech lokat bankowych oraz instrumentów rynku kapitałowego. Lokata bankowa zapewnia bezpieczeństwo zainwestowanego kapitału, z kolei rynek kapitałowy daje potencjał do generowania zysku. Nie wszystkie jednak produkty są bezpieczne dla portfela inwestycyjnego.

Rodzaje produktów strukturyzowanych

REKLAMA

Produkty strukturyzowane funkcjonują pod postaciami: obligacji, lokat, funduszy inwestycyjnych, polis ubezpieczeniowych i jednostek indeksowych. Podstawą emisji każdej z kategorii są inne przepisy prawa, co może rodzić różne skutki prawne w przyszłości, w tym podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obligacje strukturyzowane stanowią syntezę obligacji, zapewniającej stały dochód oraz instrumentu pochodnego o ograniczonym ryzyku. Podstawą ich emisji jest ustawa o obligacjach. Obligacja strukturyzowana może być zbudowana w oparciu o obligację zerokuponową oraz opcję. Zainwestowany kapitał zostaje podzielony na dwie części – pierwsza pozwala sfinansować zakup obligacji zerokuponowej, natomiast druga, równa kwocie dyskonta obligacji, idzie na zakup opcji. Obligacja będzie w przyszłości wykupiona po cenie równej wartości nominalnej, przez co inwestor ma zagwarantowany zwrot zainwestowanego kapitału. Jeżeli opcja w dniu zapadalności obligacji ma jakąkolwiek wartość (in the money), to przyniesie zysk. Natomiast w przypadku, gdy jej wartość okaże się zerowa, inwestor odzyska tylko zainwestowany kapitał. Mamy zatem spełniony warunek gwarancji zwrotu całości zainwestowanego kapitału. Istnieją również modyfikacje obligacji strukturyzowanych, gdzie gwarancja zwrotu dotyczy części kapitału. Takie instrumenty mają wyższy potencjał zarabiania.

Lokaty strukturyzowane należą do oferty banków i w praktyce stanowią kilkuletni depozyt z wbudowanym instrumentem pochodnym. Przy gwarancji odsetek inwestor ma niższy udział we wzroście wartości instrumentu pochodnego, co przekłada się na niższy potencjalny zysk z inwestycji. Instrumenty te są emitowane na podstawie prawa bankowego.

Przeczytaj również: W którym banku założyć konto oszczędnościowe? – ranking z lipca 2011

Fundusze strukturyzowane mogą gwarantować pełny lub częściowy zwrot zainwestowanego kapitału. Bywają również pozbawione takiej gwarancji. Podstawą prawną działania takich funduszy jest ustawa o funduszach inwestycyjnych.

REKLAMA

Produkty strukturyzowane w postaci polis są oferowane przez firmy ubezpieczeniowe na podstawie ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Stanowią one ubezpieczenia o charakterze inwestycyjnym. Emitent takiego produktu gwarantuje zwrot zainwestowanych środków w postaci wypłaty z polisy. Zaletą polis ubezpieczeniowych jest zwolnienie z podatku od zysków kapitałowych.

Produkty strukturyzowane w postaci certyfikatów są to na przykład jednostki indeksowe. Przynoszą przychody bezpośrednio uzależnione od cen koszyka aktywów, na jakich są oparte (towary, indeksy, instrumenty rynku pieniężnego i kapitałowego). Tego rodzaju instrumenty mogą gwarantować zwrot zainwestowanego kapitału w całości lub w części, bądź w ogóle nie dawać takiej gwarancji. Przy jej braku zmiany wartości certyfikatu naśladują zmiany wartości instrumentów bazowych (trakers).

Polecamy serwis: Inwestycje

Rozważne inwestowanie to podstawa

Nie można ulec iluzji atrakcyjnego opisu produktu strukturyzowanego i wizji zysków, jaką roztaczają sprzedawcy, wykorzystujący narzędzia marketingowe. Egzotyka rynków, na których są dokonywane inwestycje, może kusić, lecz nie wolno zapominać, że produkty strukturyzowane nieraz okazują się bardzo ryzykowne.

Należy też zdawać sobie sprawę z tego, że gwarancja zwrotu zaangażowanego kapitału dotyczy inwestycji, które trwają do dnia zapadalności produktu strukturyzowanego. Wcześniejsze zamknięcie inwestycji jest zazwyczaj możliwe, jednak emitent dokonuje wykupu z dyskontem. Nawet kiedy odzyskamy 100 procent z zainwestowanych środków, ich realna wartość będzie niższa z powodu inflacji. Niektóre produkty strukturyzowane z polskiego rynku są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, jednak ich płynność jest niska.

Inwestycja w produkt strukturyzowany winna być poprzedzona wnikliwą analizą prospektu emisyjnego, a nie ulotek reklamowych. W szczególności nie można przeoczyć zapisów, naniesionych „drobnym druczkiem”.

Aby zrozumieć niejednokrotnie skomplikowaną konstrukcję produktu strukturyzowanego oraz zasady obliczania zysków, najlepiej skorzystać ze specjalistycznej pomocy, jaką świadczą doradcy finansowi. I tu uwaga, takie osoby są zainteresowane osiągnięciem jak najwyższej sprzedaży, bo od niej zależy ich prowizja.

Lokowanie oszczędności w produkty strukturyzowane wymaga uwzględnienia również sytuacji osobistej. Struktury są to inwestycje, wymagające zamrożenia kapitału na kilka lat. W szczególności należy wziąć pod uwagę osiągane przychody, posiadane rezerwy finansowe, planowane wydatki czy umiejętność akceptowania strat. Należy uwzględnić również sytuację rodzinną, stan zdrowia i wiek. Bogata oferta rynku finansowego pozwoli każdemu znaleźć optymalny produkt strukturyzowany – szyty na miarę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA