Jak obniżyć szkodowość flot samochodowych
REKLAMA
REKLAMA
Koszty polis to generalnie wynik odszkodowań wypłaconych przez ubezpieczycieli w poprzednich latach. Ponadto na koszty ubezpieczeń floty mają wpływ m.in. zakres terytorialny ochrony, gwarancje utrzymania sumy ubezpieczenia w czasie, redukcja sumy ubezpieczenia po szkodzie, rozszerzenia specjalne w AC zwiększające zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela, ilość i rodzaje wymaganych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych, sposób kalkulacji kosztów naprawy, obsługa postępowań regresowych, a nawet terminy płatności składek.
REKLAMA
REKLAMA
Co jeszcze? Dobór sieci serwisów naprawczych (koszty robocizny, koszty holowania, koszty wynajmu pojazdów zastępczych), uproszczone procedury szkód, stosowane części zamienne, czas interwencji szkodowej, naprawy i proces likwidacji u ubezpieczyciela oraz monitoring szkodowy.
- Oprócz negocjowania warunków i polisowania, zajmujemy się także procesem likwidacji szkód. Ma on duży wpływ na ogólne koszty utrzymania floty. U nas wygląda to tak, że po zgłoszeniu szkody przez klienta, wysyłamy holownik, który z góry jest poinformowany do jakiego serwisu ma zawieźć uszkodzone auto. Z serwisami mamy podpisane umowy gwarantujące bezzwłoczną naprawę na preferencyjnych stawkach. To powoduje mniejszy wypływ pieniędzy z polisy Auto Casco, a co za tym idzie przekłada się na koszt polisy w kolejnych latach – mówi przedstawiciel BIK Brokers, gdańskiej spółki brokerskiej specjalizującej się w branży ubezpieczeń komunikacyjnych.
Polecamy: Flota samochodowa - przewidywalność poziomu wydatków
Na czas
W procesie likwidacji szkód liczy się nie tylko precyzja, ale i szybkość działania. Rzeczoznawca powinien pojawić się na oględziny uszkodzonego pojazdu w ciągu 24 godzin od momentu zgłoszenia szkody, a kosztorysy naprawy są dostarczane w ciągu 48 godzin.
- Etapy w procesie likwidacji szkód są od siebie zależne - bez oględzin nie będzie kosztorysu, bez kosztorysu serwis nie zacznie naprawy uszkodzonego pojazdu, bez naprawy nie będzie samochodu, a jak nie będzie samochodu, trzeba będzie wynająć zastępczy, a to wydatek wpływający na koszty funkcjonowania floty – kontynuuje ekspert.
Tylko skąd wiedzieć kto zawiódł ?
Dzięki programowi do zarządzania informacją szkodową e-bik firma na bieżąco śledzi na jakim etapie znajduje się proces odszkodowawczy i po czyjej stronie pojawiają się ewentualne opóźnienia.
Polecamy: Audyt floty samochodowej
Kontrola i monitoring
Dzięki rozwiązaniom wspomagającym proces likwidacji szkód, firma powinna mieć pełną informację również o każdej wypływającej z zakładu ubezpieczeń "złotówce"
- Dzięki temu wiemy np. które szkody są szkodami regresowymi. Takie informacje ułatwiają negocjacje stawek w kolejnych latach – wyjaśnia przedstawiciel BIK Brokers.
REKLAMA
Pełny monitoring rodzaju szkód to także informacja o kierowcy, który był sprawcą wypadku, okolicznościach oraz miejscu w którym wypadek miał miejsce. Takie dane pozwalają raportować managerowi floty stan szkodowości w dowolnym momencie trwania umowy ubezpieczenia.
Monitoring pozwala wyłapać różnego rodzaju nieprawidłowości, takie jak na przykład kolejne szkody AC tego samego pojazdu, w których wymieniane są te same elementy, na dodatek szkoda okazuje się szkodą parkingową spowodowaną w niejasnych okolicznościach i naprawianą w tym samym warsztacie
Prewencja
Koszty ubezpieczeń flotowych korelują także z działaniami prewencyjnymi. W ich ramach doradza się w kwestiach budowania regulaminu użytkowania samochodu służbowego. Obmyśla się systemy nagród dla kierowców, które motywują do dbałości o użytkowanie samochodu służbowego. Przekłada się to na poziom szkodowości oraz wartość pojazdu w momencie jego późniejszej sprzedaży.
BIK Brokers na przykład pozyskuje z zakładów ubezpieczeń środki na szkolenia prewencyjne dla wytypowanej grupy ''niedoskonałych" kierowców. Celem jest poprawa umiejętności jazdy. Zdarzają się również nietypowe interwencje np. montaż dodatkowego niestandardowego zabezpieczenia, wprowadzenie obowiązku parkowania pojazdów na parkingach strzeżonych, montaż nadajników GPS i zainstalowanie systemu monitoringu w firmie pod kontrolą flet managera.
- Takie działania mają zapobiegać kradzieżom pojazdów. GPS pozwala również kontrolować gdzie i kiedy samochody się poruszają. Sprawdza się to we flotach handlowych, ponieważ pozwala zwiększyć wydajność sprzedaży z oczywistą korzyścią dla firmy. Uruchomienie opisanych wyżej mechanizmów pozwala na pełne panowanie zarządcy floty nad taborem we współpracy z profesjonalną firmą brokerską, która w imieniu i na rzecz klienta zajmie się procesem likwidacji szkód – podsumowuje ekspert z BIK Brokers.
...w kilku prostych słowach, aby mniej płacić za ubezpieczenie floty trzeba mniej szkodzić.
Artur Zych
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.