Ubezpieczenia flot ciężarowych
REKLAMA
REKLAMA
Ubezpieczając firmowe samochody przedsiębiorcy przeważnie wybierają pakiet standardowy, nie zastanawiając się nad możliwością jego modyfikacji stosownie do potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Taka możliwość jednak istnieje. Brokerzy wraz z towarzystwami ubezpieczeniowymi coraz częściej oferują swoim klientom rozbudowane pakiety ubezpieczeniowe obejmujące gwarancją dodatkowe ryzyka.
REKLAMA
Podstawowy pakiety ubezpieczeń komunikacyjnych obejmuje kilka produktów. Przeważnie są to:
- ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC),
- autocasco (AC),
- Assistance oraz ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NW).
OC jest obowiązkowe dla wszystkich użytkowników pojazdów mechanicznych. Wysokość sumy gwarancyjnej reguluje ustawa o działalności ubezpieczeniowej. Warunki ubezpieczenia są wiec takie same dla wszystkich TU.
W celu zwiększenia ochrony floty przedsiębiorca może jednak skorzystać z tzw. nadwyżkowego (ponadlimitowego) OC. Dodatkowe ubezpieczenie obejmuje odpowiedzialność cywilną z tytułu posiadania pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów. Limit odpowiedzialności ustalany jest indywidualnie w zależności od potrzeb floty (np. 1.000.000 euro ponad limity wynikające z ustawy).
W przeciwieństwie do OC, zakres ubezpieczeń dobrowolnych może być w pełni kształtowane według indywidualny potrzeb floty.
Modyfikacje AC mogą mieć bardzo szeroki zakres, począwszy od wysokości udziałów własnych i franszyz, poprzez indywidualne procedury likwidacji szkód, aż po zakres pokrycia, który może być definiowany za pomocą różnorodnych klauzul.
Najważniejsze klauzule stosowane w modyfikacjach ubezpieczenia AC:
- Klauzula „pijany kierowca”;
- Klauzula braku dokumentu rejestracyjnego (T.U. wypłaci odszkodowanie, jeśli dokument rejestracyjny został skradziony razem z pojazdem);
- Klauzula przywłaszczenia (zakres ubezpieczenia autocasco rozszerza się o ryzyko przywłaszczenia pojazdów powierzonych kierowcy);
- Klauzula badań technicznych (T.U. wypłaci odszkodowanie za szkodę zaistniałą z ubezpieczenia AC, jeśli w momencie powstania szkody pojazd nie posiadał ważnego badania technicznego);
- Klauzula umów wieloletnich;
- Klauzula utraty wartości pojazdu (czyli dla pojazdów ubezpieczonych w ramach umowy generalnej sumą ubezpieczenia w ryzyku autocasco nie będzie wartość rynkowa pojazdu tylko wartość określana ustalonym algorytmem);
- Klauzula rozliczenia zwrotu składki;
- (pro rata temporis) składka rozliczana dziennie;
- Klauzula potrąceń rat składki;
- Klauzula amortyzacji części takich jak ogumienie i akumulator.
W przypadku Assistance także istnieje możliwość dość swobodnego kształtowania relacji pomiędzy stronami umowy. Ubezpieczenie może obejmować zarówno pomoc techniczną w przypadku awarii pojazdu lub szkody komunikacyjnej, jak również zapewnienie zastępczego środka transportu czy noclegu.
Polecamy: Samochód w firmie a ubezpieczenie
W celu zwiększenia ochrony, poza „zmodyfikowanymi” pakietami ubezpieczeniowymi, T.U. oferują operatorom flot ciężarowych produkty
ograniczające następstwa dodatkowych ryzyk związanych z użytkowaniem pojazdów.
REKLAMA
Novum na krajowym rynku ubezpieczeniowym stanowią produkty typu GAP (guaranteed asset protection). Obejmują one gwarancją ryzyko z tytułu straty finansowej w następstwie szkody całkowitej (kradzieży, kasacji). Wysokość odszkodowania ustalana jest indywidualnie pomiędzy stronami umowy, proporcjonalnie do bieżącej rynkowej wartości samochodu.
Podstawowy pakiet ubezpieczeniowy może być również wzbogacony o przedłużoną gwarancję. Jest to wygodne i praktyczne rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych, których eksploatacja jest bardzo kosztowna. Zakres ochrony określany jest indywidualnie. Standardowo obejmuje on uszkodzenia silnika i skrzyni biegów. Okres świadczenia usług przeważnie wynosi 6 lub 12 miesięcy. Limity ubezpieczenia ustalane są w zależności od wieku i przebiegu pojazdu.
Dodatkową ochroną, prócz pojazdów, objęci mogą być także właściciele i użytkownicy floty. Beneficjentami ubezpieczenia są przede wszystkim kierowcy, którzy ze względu na duży wymiar czasu spędzany z trasie są szczególnie narażeni na duże obciążenia psychofizyczne.
Managerowie zarządzający flota mogą wykupić m.in. pakiety zdrowotne, przedmiotem których są przeważnie analityka, diagnostyka oraz koszty leczenia chorób i następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenie może pokrywać również koszty prowadzenia sporów prawnych związanych z posiadaniem i użytkowaniem auta, takiej jak koszty ochrony prawnej czy opłaty sądowe.
W przypadku dużych flot pojazdów, wprowadzenie dodatkowych pakietów ubezpieczeniowych nie generuje dużych obciążeń finansowych. W zamian firma zyskuje zadowolenie użytkowników, większą świadomość ryzyk, przekonanie, że naprawdę dba o bezpieczeństwo pracowników, a przede wszystkim lepiej ochrania pojazdy.
Na koniec należy jednak zaznaczyć, iż ubezpieczeniem od dodatkowych ryzyk nie są objęte szkody powstałe w następstwie zaniedbań bądź z winy ubezpieczającego.
Główne wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczającego:
- Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających;
- Prowadzenie pojazdu przez osobę nie posiadającą dokumentu dopuszczającego do prowadzenia pojazdu mechanicznego po drogach publicznych;
- Jazda pojazdem nie zarejestrowanym lub nie posiadającym aktualnych badań technicznych;
- Zobowiązania z tytułu odszkodowań, grzywien, kar administracyjnych i sądowych, innych kar pieniężnych, podatków, które musi zapłacić ubezpieczony;
- Nie opłacenie składki należnej z tytułu ubezpieczenia pojazdu w terminie określonym w umowie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.