REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Likwidacja szkody komunikacyjnej przedsiębiorcy przez zakład ubezpieczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Likwidacja szkody komunikacyjnej przedsiębiorcy przez zakład ubezpieczeń
Likwidacja szkody komunikacyjnej przedsiębiorcy przez zakład ubezpieczeń

REKLAMA

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców boryka się z problemami dotyczącymi wypłaty odszkodowania z tytułu szkód komunikacyjnych. Powszechne jest przekonanie, że kwoty odszkodowań są zaniżone i nie odzwierciedlają rzeczywistej wartości szkody. W praktyce droga do satysfakcjonującego odszkodowania może być długa i skomplikowana.

Przede wszystkim pamiętać należy, że przedsiębiorcy – podatnicy VAT otrzymają odszkodowanie jedynie według cen netto. Stąd też nawet przedstawiając rachunki za zakup części użytych do naprawy (bądź też faktury za naprawę pojazdu w warsztacie) nie ma co liczyć na zwrot uiszczonej przed przedsiębiorcę kwoty brutto, widniejącej na fakturze.

REKLAMA

Zgodnie z ustabilizowanym od lat orzecznictwem Sądu Najwyższego odszkodowanie za szkodę poniesioną przez podatnika VAT, przysługujące mu z tytułu umowy ubezpieczenia, nie obejmuje VAT w zakresie, w jakim poszkodowany podatnik mógł obniżyć podatek należny o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w celu naprawienia szkody.

Prawo do odszkodowania w pełnej wysokości brutto mają więc tylko ci przedsiębiorcy, którzy nie są podatnikami podatku VAT

Bardzo często jednak towarzystwa ubezpieczeniowe wypłacają odszkodowania poniżej wartości netto poniesionej szkody. Często stosowanym zabiegiem jest sięganie po rozliczenie szkody na zasadzie tzw. szkody całkowitej. W takim wypadku zamiast kwoty potrzebnej na naprawę pojazdu przedsiębiorca otrzymuje kwotę odpowiadającą wartości pojazdu sprzed wypadku, pomniejszoną o wartość tzw. pozostałości, czyli teoretycznie wraku pojazdu.

Polecamy: Zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W praktyce prowadzi do sytuacji, w której kwota odszkodowania jest o wiele niższa niż kwota potrzeba na naprawę pojazdu, zaś przedsiębiorca zostaje z uszkodzonym pojazdem, który musi sprzedać lub naprawić dokładając do naprawy z własnej kieszeni.

Likwidacja szkody całkowitej stosowana jest - wbrew potocznemu znaczeniu – nie tylko przy najpoważniejszych wypadkach, ale także wtedy, gdy koszt naprawy pojazdu jest w ocenie towarzystwa zbyt wysoki w stosunku do jego wartości. Czy można bronić się przed decyzją ubezpieczyciela o likwidacji szkody jako szkody całkowitej?

REKLAMA

Wszystko zależy od tego, czy szkoda likwidowana jest z polisy sprawcy kolizji (czyli z OC) czy też polisy przedsiębiorcy (AC). Klient towarzystwa ubezpieczeniowego ma o wiele szersze prawa w przypadku likwidacji szkody z polisy OC. Jak wynika z orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 20 lutego 2002r., V CKN 903/2000, OSNC 2003/1/15), roszczenie poszkodowanego ogranicza się do kwoty odpowiadającej różnicy wartości samochodu sprzed i po wypadku, jeżeli koszt naprawy samochodu jest wyższy od jego wartości przed uszkodzeniem. Sąd Najwyższy zaznacza przy tym, że koszt naprawy powinien być znacznie wyższy od wartości pojazdu przed wypadkiem. 

Nie jest więc możliwe rozliczenie szkody na zasadzie szkody całkowitej, jeśli koszt naprawy pojazdu jest niższy od wartości pojazdu sprzed wypadku. Ta uwaga dotyczy jednak tylko szkód likwidowanych w ramach Policy OC sprawcy. Na gruncie polis Autocasco należy sięgnąć po zapisy polisy i ogólnych warunków ubezpieczeń – w przeważającej mierze definiują one, w jakiej sytuacji szkoda może być likwidowana jako tzw. szkoda całkowita. Są to niestety zazwyczaj uregulowania mniej korzystne dla poszkodowanego od tych, które obowiązują przy polisach OC.

Polecamy: Jakie pułapki podatkowe przy sprzedaży firmowego auta?

W razie kolizji nie należy więc zbyt łatwo rezygnować z ustalenia osoby sprawcy – nawet jeśli uczestnik wypadku ma polisę Autocasco.

Podstawa prawna: art. 361, art. 362 oraz art. 822 ustawy Kodeks cywilny.

Witold Studziński

Autor jest adwokatem, partnerem w "PRETOR" - Kancelarii Prawnej z Wrocławia, ul. Ofiar Oświęcimskich 7/13, 50-069 Wrocław, tel. 071 718 15 84.
e-mail: witold.studzinski@adwokatura.pl,
www.kancelaria-pretor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA