REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Banki centralne rozpoczęły interwencję

Problem kryzysu zadłużenia w strefie euro i niebezpieczeństwo rozprzestrzenienia się „zarazy zadłużenia” na Włochy i Hiszpanię nadal pozostają aktualne.
Problem kryzysu zadłużenia w strefie euro i niebezpieczeństwo rozprzestrzenienia się „zarazy zadłużenia” na Włochy i Hiszpanię nadal pozostają aktualne.

REKLAMA

REKLAMA

Bank centralny Japonii zdecydował się na interwencję na rynku jena. Spekuluje się, że Bank of Japan (BoJ) sprzedał 900 mld jenów. Ma to na celu osłabienie japońskiej waluty, której aprecjacja nie sprzyja wzrostowi gospodarczemu.

REKLAMA

Proeksportowa gospodarka Kraju Kwitnącej Wiśni próbuje podnieść się po marcowym kataklizmie, a znaczące umocnienie jena zaprzepaszcza te starania. W ostatnich tygodniach silny wzrost obaw o stan globalnego ożywienia skłaniał inwestorów do szukania miejsc, gdzie można bezpiecznie przechować kapitał, wycofywany z ryzykownych aktywów. Beneficjentem takich transferów stały się złoto, frank szwajcarski i właśnie jen japoński. Dzisiejsza interwencja BoJ doprowadziła do wzrostu kursu USD/JPY do 79,40 z 77,10, co oznacza prawie trzyprocentową przecenę jena. W ciągu ostatniej doby to już drugi przypadek, kiedy bank centralny próbuje działać przeciwko nadmiernej aprecjacji krajowej waluty.

REKLAMA

Wczoraj Narodowy Bank Szwajcarii (SNB) nieoczekiwanie ogłosił, że zawęża przedział wahań dla trzymiesięcznej stawki Libor z 0-0,75 proc. do 0-0,25 proc., aby utrzymywać stopę procentową „jak najbliżej zera”. Jednocześnie bank zwiększa podaż depozytów na żądanie z 30 do 80 mld franków. W ten sposób SNB chce zwiększyć płynność na rynku pieniężnym i doprowadzić do negatywnych stawek oprocentowania depozytów we franku dla zagranicznych podmiotów. Ma to zniechęcić je do kupowania franka, który obecnie jest najdroższy w całej swojej historii.

Przeczytaj również: Czy znasz największe transakcje na rynku walutowym?

Banki centralne Japonii i Szwajcarii w końcu przestały przyglądać się z boku temu, co dzieje się z walutami ich krajów, jednak ich działania mogą okazać się nieskuteczne, jeśli nie poprawią się perspektywy dla globalnej gospodarki. Jak na razie wszystkie wskaźniki koniunktury wieszczą spowolnienie tempa ożywienia od Stanów Zjednoczonych, przez Niemcy, po Chiny i Japonię. Dodatkowo cały czas aktualny pozostaje temat kryzysu zadłużenia w strefie euro i ryzyka, jakie niesie rozprzestrzenienie się „zarazy zadłużenia” na Włochy i Hiszpanię, odpowiednio trzecią i czwartą gospodarkę Eurolandu. Rentowności obligacji dziesięcioletnich tych państw już przekroczyły 6 proc. i coraz większe obawy budzi wizja konieczności zewnętrznej pomocy finansowej. Dlatego, dopóki na rynkach finansowych nie pojawią się przesłanki do jaśniejszej oceny przyszłości, dopóty awersja do ryzyka będzie skłaniać do ucieczki we franka, jena i złoto.

Polecamy serwis: Inwestycje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś w centrum uwagi znajdują się konferencja prasowa prezesa Europejskiego Banku Centralnego oraz cotygodniowy raport o liczbie nowych wniosków o zasiłek dla bezrobotnych z USA. Trichet może zasygnalizować powrót banku centralnego do skupu obligacji rządowych na rynku wtórnym, co mogłoby przełożyć się na uspokojenie sytuacji na europejskim rynku długu. Ważne też będą odniesienia do stóp procentowych, gdzie w kontekście słabnącego ożywienia coraz bardziej prawdopodobne staje się odwlekanie kolejnej podwyżki i będzie to negatywny sygnał dla notowań euro. Liczba wniosków o zasiłek zbliżyła się w zeszłym tygodniu do 400 tys., podtrzymanie tej tendencji daje szansę na poprawę nastrojów.

Konrad Białas
Dom Maklerski AFS

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA