REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Debet na koncie firmowym dla początkujących przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Debet na koncie firmowym dla początkujących przedsiębiorców. / Fot. Fotolia
Debet na koncie firmowym dla początkujących przedsiębiorców. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Początkujący przedsiębiorcy z krótkim stażem do trzech miesięcy prowadzenia działalności mogą ubiegać się o tzw. debet na start na koncie firmowym. Niestety debet można uzyskać jedynie w wybranych 5 bankach. Pozwoli on jednakże na utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorstwa.

Osoby, które rozpoczynają działalność gospodarczą, szukają nie tylko funkcjonalnego i taniego w obsłudze konta firmowego – często zwracają także uwagę na możliwość uzyskania debetu w koncie. Pieniądze na start są bowiem jedną z najważniejszych potrzeb początkujących przedsiębiorców. Wielu z nich nie ma jednak żadnych oszczędności lub możliwości pożyczenia pieniędzy od najbliższych: rodziny czy znajomych, a na bardzo wczesnym etapie rozwoju firmy trudno jest pozyskać finansowanie z zewnątrz. Jedną z najpopularniejszych form pozyskania pieniędzy na rozwój firmy są pożyczki bankowe. Z ankiety Tax Care, przeprowadzonej w prawie 30 bankach, wynika jednak, że niewiele z nich jest skłonnych udzielić debetu przedsiębiorcy bez odpowiednio długiego rynkowego stażu. W przypadku mikrofirm do 3 miesięcy działalności na taką formę finansowego wsparcia można liczyć tylko w 5 bankach: Alior Banku, BOŚ Banku, Getin Noble Banku, Idea Banku i PKO BP.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ocena ryzyka w transakcjach kredytowych i faktoringowych

Przedsiębiorca, który dopiero rozpoczyna działalność potrzebuje finansowego wsparcia z zewnątrz nie tylko na inwestycje związane z rozwojem firmy. Firma na rozruchu musi się bowiem liczyć z tym, że nawet jeśli od razu pozyska klientów, pierwsze pieniądze – między innymi ze względu na kredyty kupieckie - zasilą jej konto minimum po dwóch, trzech miesiącach od uruchomienia firmy. Załóżmy, że firma usługowa rozpoczęła działalność na początku marca. Pierwsze faktury za swoje usługi wystawi pod koniec tego miesiąca, ze standardowym miesięcznym kredytem kupieckim, czyli terminem płatności na koniec kwietnia. Jeśli kontrahent nie spóźni się z zapłaceniem faktury, pierwsze pieniądze wpłyną zatem po dwóch miesiącach od uruchomienia biznesu. Przez te dwa miesiące przedsiębiorca musi mieć jednak pieniądze przynajmniej na obowiązkowy ZUS, a także na zapłacenie podatków, do czego jest zobowiązany niezależnie od tego, czy faktycznie otrzymał zapłatę. Przy czym należy pamiętać, że ten 2-miesięczny termin dotyczy optymistycznych założeń: firma ma klientów od razu, do tego kontrahenci płacą w wyznaczonym przez przedsiębiorcę terminie. Może być jednak dużo gorzej – pierwsi klienci pojawią się dopiero w drugim czy trzecim miesiącu działalności, a do tego nie wszyscy zapłacą na czas. W efekcie przedsiębiorca może bardzo szybko stracić płynność finansową.

Bardzo krótki okres prowadzenia działalności gospodarczej sprawia, że banki oferujące finansowanie start-upom do 3 miesięcy działalności nie oferują im wysokich kwot. Najwięcej takim przedsiębiorcom oferuje Idea Bank (debet do 20 tys. zł). W Getin Noble Banku mogą liczyć na 15 tys. zł, w BOŚ na 10 tys. zł, w PKO BP na 1 tys. zł , natomiast w Alior Banku kwota debetu ustalana jest indywidualnie. Idea Bank wyróżnia się również pod względem oprocentowania – debet do 5 tys. zł nie jest w ogóle oprocentowany. Oprocentowanie 0% w skali roku obowiązuje od miesiąca, w którym nastąpiło uruchomienie kredytu oraz w kolejnych 3 pełnych miesiącach kalendarzowych. Okres ten może zostać przedłużony o kolejne 9 miesięcy, pod warunkiem jednak, że co miesiąc na konto będą wpływały pieniądze (kwota wpływów nie jest określona). Dla debetu w kwocie wyższej niż 5 tys. obniżone oprocentowanie jest naliczane do 5 tys. zł, natomiast powyżej tej kwoty obowiązuje oprocentowanie 17,99 %. W pozostałych bankach oprocentowanie waha się od 9,61% (BOŚ Bank) do 16% (Getin Noble Bank, PKO BP).

Kredyt czy pożyczka? Warto znać różnicę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Debet dla mikroprzedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą (do 3 miesięcy działalności)

Bank

Nazwa konta

Czy debet jest dostępny od pierwszego miesiąca działalności?

Maksymalna kwota debetu

Oprocentowanie

Opłata roczna za debet

Alior Bank

Rachunek Partner lub Rachunek Biznes Komfort

tak

indywidualnie

indywidualnie (WIBOR 3M + marża)

indywidualnie

BOŚ Bank

Konto EKOstarter

tak, ale klient musi się legitymować 6 miesięczną historią z innego banku. Inaczej limit może zostać udzielony po 6 miesiącach funkcjonowania rachunku w BOŚ

10 tys. zł

WIBOR 1M + 7 p.p.

1,5% min.100zł

Getin Noble Bank

Moja Firma

nie

15 tys. zł

16%

2% min. 300 zł (pobierana jednorazowo)

Idea Bank

Debet Idea Bank

tak

20 tys. zł

0% do kwoty 5 tys. zł (do 12 miesięcy),

powyżej 5 tys. zł - 17,99%

brak

PKO BP

Pakiet Biznes Debiut 18

tak

1 tys. zł

16%

brak

Debet w koncie jest jedną z najprostszych form kredytu – bank wyznacza klientowi limit debetowy, czyli kwotę, do jakiej może się zadłużyć, a każda wpłata na konto oznacza automatyczną spłatę części długu. Wydawałoby się zatem, że oferta tego typu finansowania powinna być bardzo szeroka i łatwo dostępna dla klientów. Dlaczego zatem tylko kilka banków sfinansuje najkrócej działające start-upy? Otóż kwota debetu standardowo zależy między innymi od średniomiesięcznych wpływów na firmowe konto za ostatnie kilka miesięcy, wysokości przychodów ze sprzedaży czy dotychczasowej współpracy z bankiem. W przypadku firm dopiero rozpoczynających działalność banki nie są w stanie uzyskać takich informacji, zatem pożyczka obarczona jest dużo większym ryzykiem, niż w przypadku firm, które mają dłuższy staż na rynku. Im bowiem dłużej działa na rynku firma, tym większa szansa, że jej sytuacja finansowa jest bardziej stabilna. Przykładowo, Bank BGŻ nie finansuje podmiotów prowadzących działalność krócej niż 12 miesięcy. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest możliwość zaliczenia do stażu przedsiębiorstwa okresu prowadzenia działalności pod inną firmą lub w innej formie prawnej, pod warunkiem jednak, że zachodzi ciągłość prowadzenia działalności gospodarczej. Nie oferuje także debetu w koncie firmowym, tylko kredyt w rachunku bieżącym na zasadach uproszczonych (bez zabezpieczeń), z funkcjonalnością zbliżoną do debetu. W Plus Banku mikroprzedsiębiorca może ubiegać się o debet po pół roku od rozpoczęcia działalności gospodarczej, ciągle jednak jest to relatywnie krótki czas oczekiwania na tego typu wsparcie finansowe. W przeciwieństwie na przykład do BNP Paribas Banku, w którym mikroprzedsiębiorcy prowadzący uproszczoną księgowość mogą liczyć na finansowanie dopiero po 2 latach ( wyjątek stanowią tzw. profesjonaliści, którym bank udzieli finansowego wsparcia po roku od uruchomienia firmy). Podobnie jest w pozostałych bankach, które firmom z rocznym lub dwuletnim stażem nie tylko udzielą debetu, ale zaproponują tego typu finansowanie sięgające nawet kilkaset tysięcy złotych.

Mieszkanie dla Młodych, czyli komu należy się dopłata?

Autorzy:

Agata Szymborska-Sutton, Tax Care

Berenika Wyrzykowska, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA