REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zmieniały się ofertowe ceny mieszkań na rynku wtórnym w roku 2010?

Ceny mieszkań na rynku wtórnym zmieniały się średnio wprost proporcjonalnie do inflacji.
Ceny mieszkań na rynku wtórnym zmieniały się średnio wprost proporcjonalnie do inflacji.

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. w 15 polskich miastach średnie ceny ofertowe mieszkań na rynku wtórnym poszły w górę o 2,6%. Jest to poziom zbliżony do inflacji. Rynek mieszkaniowy jest zróżnicowany, zaś ceny mieszkań nie we wszystkich miejscowościach zachowywały wartość podobną do zeszłorocznej.

REKLAMA

W w grudniu 2010 r. za metr kwadratowy mieszkania można było zapłacić o 4,5% mniej niż przed rokiem, w Szczecinie i Toruniu – o 1,3%, a w Katowicach – o 0,8%. Na drugim biegunie znajdują się Wrocław i Łódź z ponad 7% wzrostem ceny ofertowej na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, ale też Białystok i Lublin, gdzie ceny są wyższe odpowiednio o 5,7% i 5,3%.

REKLAMA

Jeśli uznać rok 2009 za rok marazmu czy kryzysu na rynku nieruchomości, to do 2010 bardziej pasuje określenie „stabilizacja”. Podaż mieszkań na rynku wtórnym utrzymuje się nadal na wysokim poziomie. Z drugiej strony w ciągu mijającego roku banki modyfikowały swoją politykę kredytową: spadały marże, pojawiały się atrakcyjne promocje, obniżały się wymogi, dotyczące minimalnego wkładu własnego. W 2010 r. nadal, bez obostrzeń, funkcjonował program „Rodzina na swoim”, przy czym wskaźniki cenowe, kwalifikujące mieszkania do objęcia programem, wzrosły. Ten łatwiejszy, w porównaniu z 2009 rokiem, dostęp do kredytów stymulował popyt.

Dowiedz się także: Jak kształtował się rynek kredytów hipotecznych w roku 2010?

Nie mieliśmy jednak do czynienia z raptownymi skokami popytu, spowodowanymi zapowiedzią zmian w polityce kredytowej czy też ograniczeniami, planowanymi dla programu „Rodzina na swoim”. Można pokusić się o stwierdzenie, że Polacy wyciągnęli wnioski z sytuacji, która miała miejsce na zachodnioeuropejskich i na amerykańskim rynku nieruchomości, w związku z czym nie podejmują pochopnych decyzji na fali optymizmu czy też obawy przed nadchodzącą zmianą.

REKLAMA

Również właściciele mieszkań wystawionych na sprzedaż wykazują się większym realizmem w kwestii oczekiwań finansowych. W porównaniu z rokiem 2009, obecnie już na etapie oferty ceny idą w dół zdecydowanie częściej i w większym stopniu. W 2009 były obniżane w co dwudziestym ogłoszeniu, co stanowi 5% całości, podczas gdy w mijającym roku aż 14% sprzedających zmniejszyło cenę pierwotną

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skala upustów cenowych jest również zdecydowanie większa. Obecnie ceny ofertowe w 12 wybranych miastach jeszcze w procesie promowania nieruchomości w Internecie są obniżane średnio o 5,6%, podczas gdy rok temu średnia skala upustów wynosiła 4,9%. W 78% modyfikowanych ogłoszeń cena ofertowa została obniżona jednokrotnie. Czasami okazywało się to jednak niewystarczające, aby wzbudzić zainteresowanie kupujących. W 16% przypadków oferent obniżał cenę dwukrotnie, w 4% – trzykrotnie. Istniały również takie oferty, gdzie ostateczny upust cenowy, rzędu aż 30%, nastąpił wskutek pięciokrotnej, a nawet sześciokrotnej modyfikacji ceny.

Czołówka najdroższych miast

W grupie miast, charakteryzujących się najwyższym poziomem cen w ciągu ostatnich 12 miesięcy, znalazły się Warszawa, Wrocław, Kraków, Poznań, Gdańsk, Gdynia i Sopot. W miejscowościach tych cena ofertowa wzrosła średnio o 2,5%. Duży wkład we wspomniany wzrost ma Wrocław, gdzie średnia cena jest o 7% wyższa niż przed rokiem. W kolejnych na liście miastach, Warszawie i Krakowie, ceny ofertowe są wyższe o 2,8% i 3%, czyli nieznacznie ponad poziomem inflacji, co pozwala na uznanie tych rynków za stabilne. W pozostałych miastach z najdroższej siódemki wzrost cen ofertowych jest mniejszy od poziomu wskaźnika inflacji. W Poznaniu i Gdyni średnie ceny wzrosły o 1,6%, w Gdańsku – o 1,1% a w Sopocie – tylko o 0,5%.

Średnie ceny na rynku wtórnym grudzień 2009 - grudzień 2010


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Polecamy serwis: Lokaty

Ceny mieszkań poniżej 5 tys. zł za metr

W ósemce miast, charakteryzujących się poziomem cen poniżej 5 tysięcy zł za metr, znalazły się Łódź, Lublin, Szczecin, Toruń, Opole, Olsztyn, Białystok i Katowice. Nie można w tym przypadku mówić o jednolitej tendencji w zakresie zmian cen. Co prawda średnia zmiana, liczona dla wszystkich ośmiu miast, jest dodatnia i wynosi +1,7%, ale to głównie zasługa wzrostu cen ofertowych w Łodzi o 7,7%, wynoszącej prawie 6% podwyżki w Białymstoku i o 5,3% wyższej ceny w Lublinie. O 3,1% wzrosła również cena metra kwadratowego w Opolu. We wszystkich czterech lokalizacjach wzrost ceny ofertowej przekracza wysokość poziomu inflacji, więc można mówić o realnym wzroście oczekiwań sprzedających w tych miastach.

W Olsztynie, Szczecinie, Toruniu i Katowicach ceny ofertowe spadły, odpowiednio o 4,5%, 1,3% i 0,8%. Rozbieżności w kierunku zmian cen mieszkań, które obserwujemy w tej grupie miejscowości, świadczą o tym, jak ważne są lokalne uwarunkowania: sytuacja gospodarcza miasta, jego atrakcyjność, skala migracji do i z aglomeracji miejskiej oraz ilość, rodzaj i jakość istniejących, jak również tworzących się zasobów mieszkaniowych.

Średnie ceny na rynku wtórnym grudzień 2009 - grudzień 2010


Źródło: Raport Szybko.pl i Expandera

Źródło: Expander i Szybko.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA