REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poznaj przeciętną długość procesu sprzedaży mieszkania w listopadzie

Bartosz Turek
Bartosz Turek
analityk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż nieruchomości zajmuje coraz więcej czasu. W listopadzie cały proces pochłaniał średnio przeszło cztery miesiące. O trzy tygodnie szybciej niż w październiku można było dopełnić formalności, związanych z umową przedwstępną – cały proces trwał mniej niż dwa miesiące. Liczba osób, płacących za mieszkanie gotówką, nadal znajduje się poniżej średniej.

Przeciętny czas sprzedaży mieszkania zbadał Home Broker. Proces sprzedaży został rozbity na dwa etapy: pierwszy, trwający od wprowadzenia oferty do sprzedaży do zawarcia umowy przedwstępnej i drugi – od zawarcia umowy przedwstępnej do zwarcia umowy ostatecznej. Długość procesu sprzedaży została potraktowana jako jeden z mierników nastrojów rynkowych. W uproszczeniu można przyjąć, że na rynku wzrostowym transakcje zawierane są szybciej, ze względu na presję ze strony kupujących, a na spadkowym – wolniej.

REKLAMA

W zeszłym roku proces sprzedaży trwał dłużej

Dla umów ostatecznych, podpisanych w listopadzie, łączny czas sprzedaży wyniósł 127 dni, czyli ponad 4 miesiące. W stosunku do września wydłużył się o 11 dni. W tym roku najkorzystniejszym miesiącem pod tym względem był marzec. Dla umów, podpisanych w tym miesiącu, od wprowadzenia oferty do sprzedaży do sfinalizowania sprzedaży upłynęło średnio 87 dni, ale optymistyczne statystyki nie potwierdziły się w kolejnych miesiącach. Najgorszy był przełom roku. Proces sprzedaży trał wówczas 130-140 dni, co daje 4,5 miesiąca. W tym roku wynosi jedynie 114 dni. Można spodziewać się znacznej poprawy w tym zakresie. Ponad 70% badanych uważa, że całkowity proces sprzedaży powinien trwać od jednego miesiąca do trzech.

Dowiedz się także: Dlaczego Polacy wolą mieszkać w Warszawie i Krakowie?

Rok temu łatwiej było o nabywcę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W listopadzie doszło do poważnego rozdźwięku między liczbą dni, potrzebnych do podpisania ostatecznej umowy a czasem oczekiwani na sfinalizowanie umowy przedwstępnej. W przypadku zamykanych w poprzednim miesiącu transakcji umowy przedwstępne zawierane były bardzo szynko. Powinno to świadczyć o łatwości znalezienia drugiej strony umowy. Czas potrzebny na znalezienie kupca na mieszkanie skrócił się czwarty raz z rzędu. W listopadzie znalezienie drugiej strony umowy zajmowało 59 dni, czyli co najmniej sześć miesięcy. Trwało ono o blisko trzy tygodnie krócej niż w październiku i następowało dwa tygodnie szybciej, w porównaniu do tegorocznej średniej.

Polecamy serwis: Budżet domowy

Więcej czasu na finansowanie i przygotowanie transakcji

Różnicę między długością całego procesu sprzedaży a czasem potrzebnym na zawarcie umowy przedwstępnej, można w dużym uproszczeniu utożsamić z czasem, którego potrzebują kupujący na zdobycie finansowania transakcji. Z przedstawionych powyżej danych należy wnioskować, że czas potrzebny na zdobycie finansowania zakupu nieruchomości wzrósł w listopadzie skokowo do 69 dni, przy czym tegoroczna średnia wynosiła niecałe 44 dni. Mniej więcej od roku sytuacja na rynku kredytowym poprawia się, jednak zmiany następują stopniowo. Ponadto istnieją niezależne okoliczności, wydłużające czas oczekiwania na umowę końcową w listopadzie. Można więc uznać, że ostatni odczyt jest przypadkowy. Powinien on obniżyć się w następnym miesiącu, spadając w okolice średniej.

Wciąż niechętnie wybieramy transakcje gotówkowe

Długość całego procesu sprzedaży jest także mocno skorelowana z udziałem transakcji gotówkowych. Kupujący, który posiada gotówkę, nie musi przechodzić długotrwałego procesu uzyskiwania finansowania. Wstępne dane za listopad pokazują, że w zeszłym miesiącu transakcje finansowane bez udziału kredytu stanowiły 18% ogólnej liczby transakcji. Jest to znacznie mniej niż w sierpniu, o 2 pp. Poniżej średniej w tym roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA