REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego deweloperzy emitują obligacje?

Subskrybuj nas na Youtube
Wiele banków wymaga od deweloperów wysokiego wkładu własnego.
Wiele banków wymaga od deweloperów wysokiego wkładu własnego.

REKLAMA

REKLAMA

Deweloperzy coraz chętniej emitują obligacje w celu realizacji nowych inwestycji. Zdaniem ekspertów ten rodzaj instrumentów finansowych stanowi atrakcyjną alternatywę, zarówno dla papierów skarbowych, jak i lokat bankowych. Ile można zarobić na obligacjach deweloperskich?

Emitowane przez deweloperów obligacje dają zwrot od 8 do 14 proc. w skali roku. To wciąż ponad dwa razy więcej niż kwota, którą resort finansów chce płacić za swoje dwuletnie papiery i znacznie więcej niż wynoszą zyski z bankowych lokat, mimo ich systematycznego wzrostu. Deweloperzy wysoką stopą zwrotu zamierzają przekonać do swoich obligacji inwestorów indywidualnych. Papiery wartościowe stają się dla nich jednym z ważniejszych źródeł finansowania działalności, po części są alternatywą dla kredytów bankowych.

REKLAMA

Przegląd ofert obligacji deweloperskich

REKLAMA

Poznański deweloper TRUST S.A. właśnie zakończył emisję obligacji o wartości 22 mln zł. Zebrane środki pozwolą mu wystartować z nowym projektem. Wspomniana emisja posiadała zabezpieczenie hipoteczne, a jej oprocentowanie wynosiło 4,75 proc. plus stawka WIBOR. Z kolei dwie inne spółki deweloperskie właśnie wychodzą na rynek ze swoimi emisjami.

Giełdowa spółka deweloperska WIKANA S.A., operująca na południowym wschodzie kraju, na początku lipca br. zmierza zamknąć emisję o wartości do 50 mln zł. Środki mają sfinansować zakup nowych gruntów pod kolejne projekty. Emisja WIKANY jest niezabezpieczona na nieruchomości, stąd inwestorzy mogą oczekiwać nieco wyższej rentowności nabywanych obligacji. Emisja jest kierowana głównie do dużych inwestorów instytucjonalnych.

Dowiedz się także: Jak skutecznie ulokować pieniądze w górskiej nieruchomości za granicą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wrocławski deweloper Religa Development S.A do końca czerwca realizuje emisję półtorarocznych obligacji, zabezpieczonych na nieruchomościach. Stałe, 2
wysokie oprocentowanie na poziomie14% ma zachęcić uczestników rynku do inwestowania w spółkę, która dopiero będzie debiutować na GPW. Cel emisji stanowi realizacja budowy kilku nowych projektów mieszkaniowych oraz finansowanie bieżącej działalności deweloperskiej. To już kolejna emisji obligacji spółki Religa Development w ramach całego programu emisji, po zakończonej pierwszej rundzie finansowania w maju br. Ze względu na stosunkowo niewielką skalę działania, spółka kieruje swoją ofertę obligacji głównie do inwestorów indywidualnych, którzy lokują środki finansowe od kilkunastu do kilkuset tysięcy złotych.

Polecamy serwis: Kredyty

Obligacje jako przykład finansowania pomostowego

REKLAMA

Środki, pozyskane z obligacji, to przykład klasycznego finansowania pomostowego. Bowiem wszystkie banki wymagają wkładu własnego od dewelopera i mimo że wkład gotówkowy był niezbędny zawsze (nawet w okresie boomu), to obecnie wymagania kredytodawców zakładają konieczność posiadania przez deweloperów co najmniej 20 proc. całkowitej wartości inwestycji.

W niektórych typach projektów, takich jak budownictwo biurowe i hotelowe, minimalna wysokość wkładu własnego wynosi nawet 40 proc. kosztów inwestycji. Wskazane jest przy tym, aby grunt i projekt budowlany nie stanowiły jedynego wkładu finansowego dewelopera.

Korzyści, płynące z emitowania obligacji przez deweloperów

Dla spółek deweloperskich obligacje są bardzo wygodnym i szybkim sposobem na pozyskanie z rynku kapitałowego środków pieniężnych, z myślą o konkretnych celach. Ten rodzaj papierów wartościowych jest znany od dawna, ale teraz zaczyna cieszyć się popularnością nie tylko wśród inwestorów instytucjonalnych, ale i indywidualnych. Istnieje kilka powodów takiego stanu rzeczy. Po pierwsze, obligacje deweloperskie emituje się pod ścisłym rygorem ustawy o obrocie papierami wartościowymi, kontrolowanymi przez Komisję Nadzoru Finansowego. To zapewnia inwestorom bezpieczeństwo. Z drugiej strony, spółki zachowują swobodę – wybierają emisje publiczne, a te pozagiełdowe często korzystają z emisji niepublicznych, skierowanych do wybranych inwestorów prywatnych. Po drugie, emitent jest zobowiązany do przedstawienia nie tylko celów emisji, ale i swoich wyników finansowych, co gwarantuje transparentność tak samej oferty, jaki i emitenta. I po trzecie, obligacje deweloperskie zalicza się do papierów o znacznie wyższej rentowności niż obligacje skarbowe bądź komunalne.

Eksperci CEE Property Group

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA