REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polscy handlowcy największymi optymistami w UE

Zarówno eksporterzy, jak i importerzy spodziewają się większych obrotów w najbliższych miesiącach.
Zarówno eksporterzy, jak i importerzy spodziewają się większych obrotów w najbliższych miesiącach.

REKLAMA

REKLAMA

Ponad połowa polskich eksporterów i importerów, 57 proc., przejawia optymistyczne nastawienie do wzrostu obrotów. Jedna trzecia osób z tej grupy nastawia się na przychody na niezmienionym poziomie. Do takich wniosków prowadzą badania nastrojów w handlu HSBC.

- Polskie firmy optymistycznie oceniają kondycję globalnej gospodarki w perspektywie najbliższych 6 miesięcy, dlatego liczą na wzrost obrotów handlowych - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

REKLAMA

Wskaźnik Nastrojów w handlu HSBC dla Polski wyniósł 108 i był najlepszy wśród krajów Unii Europejskiej. Nasz kraj został po raz pierwszy uwzględniony w badaniu.

- Polscy eksporterzy i importerzy uważają, że wzrostowi sprzedaży na eksport nie będzie towarzyszyło wyższe ryzyko, z wyjątkiem kursowego. Ale ono pozostanie wysokie do czasu, aż przystąpimy do strefy euro. Nie spodziewają się też kłopotów z finansowaniem działalności, to znaczy, że dobrze oceniają swoją kondycję. Jedna trzecia firm w ogóle nie potrzebuje zewnętrznego finansowania.

Dowiedz się także: Jak obniżyć podatek od zysków giełdowych?

Dane GUS za pierwsze dwa miesiące 2011 roku potwierdzają optymizm eksporterów i importerów. Wartość eksportu w euro wzrosła w tym czasie, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, o ponad 15 proc. Zwiększył się udział eksportu do krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Kredyty

- Nadal jednak prawie 80 proc. produktów z Polski trafia na rynki UE. Z jednej strony to rezultat powiązań kapitałowych polskich eksporterów z firmami europejskimi, ale także efekt niechęci naszych firm do wchodzenia na nowe, nieznane im rynki. To musi wkrótce zmienić się. Konieczne będzie zwiększenie eksportu do krajów rozwijających się, których udział w eksporcie wynosi na razie tylko 7 proc. i państw Europy Środkowo-Wschodniej. Wyjście poza Unię Europejską wymaga jednak wsparcia ze strony rządu. Liczę na to, że w promocję polskich eksporterów na nowych rynkach zaangażuje się Beata Stelmach, nowa wiceminister spraw zagranicznych, odpowiedzialna właśnie za promocję polskiej gospodarki i eksportu - dodaje Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA