REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ile obligacji detalicznych kupiono w listopadzie?

REKLAMA

REKLAMA

Zainteresowanie obligacjami detalicznymi wśród inwestorów indywidualnych nie słabnie. W listopadzie sprzedano ich ponad 2 mln sztuk, więcej niż w październiku, choć ilość jest porównywalna. 55 proc. sprzedaży stanowiły „dwulatki”, poprawił się również popyt na „trzylatki”, ponieważ ich oprocentowanie wzrosło do 3,85 proc.

REKLAMA

W listopadzie 2010 roku sprzedano łącznie 2 041 013 szt. obligacji detalicznych, nieco więcej niż w październiku 2010 roku, gdy sprzedano 1,995 mln sztuk pierwszorzędnych papierów Skarbu Państwa. Listopadowa sprzedaż była równocześnie największa od kwietnia bieżącego roku. Duży wpływ na wynik sprzedaży miały obligacje trzyletnie, których oprocentowanie wzrosło w stosunku do poprzedniej emisji z 3,79 do 3,85 proc. Przełożyło się to na zwiększenie popytu. Obligacje trzyletnie są jedynymi, pierwszorzędnymi papierami skarbowymi, notowanymi na rynkach kapitałowych – warszawskiej giełdzie „Catalyst” i rynku BondSpot.

REKLAMA

Tradycyjnie już obligacje dwuletnie stanowiły większą część popytu na pierwszorzędne papiery Skarbu Państwa. W listopadzie inwestorzy nabyli 1 105 965 popularnych „dwulatek”, co stanowiło 55 proc. całości sprzedaży. Na drugim miejscu uplasowały się obligacje trzyletnie, których kupiono 419 034 szt. – co piąta, sprzedana w listopadzie obligacja, to właśnie „trzylatka”. Do wyników doliczyć należy również sprzedaż 297 294 sztuk obligacji czteroletnich i 218 720 sztuk obligacji dziesięcioletnich. Łączna wartość obligacji, kupionych w listopadzie przez inwestorów indywidualnych, wyniosła 204 011 439 PLN.

Dowiedz się także: Dlaczego obligacje i lokaty są bardziej opłacalne niż zakup mieszkania na wynajem?

- Ministerstwo Finansów zdecydowało się zwiększyć w listopadzie oprocentowanie obligacji trzyletnich co, jak widać po wynikach, podniosło ich atrakcyjność w oczach inwestorów. To dobry sygnał dla nas, a większe zyski dla osób lokujących swój kapitał w obligacjach detalicznych – mówi Anna Suszyńska, Zastępca Dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów. – Inwestycja w obligacje detaliczne Skarbu Państwa to najbezpieczniejszy sposób na stałe zyski. Jednocześnie jest to inwestycja w zasięgu każdego z nas, gdyż minimalna ilość kapitału, wymagana do rozpoczęcia inwestycji, jest bardzo niewielka.


Dalszy ciąg materiału pod wideo

W listopadzie sprzedano najwięcej „dwulatek”

REKLAMA

W listopadzie sprzedano 1 105 965 obligacji z serii DOS1112 – o 21,70 proc. mniej niż miesiąc wcześniej, kiedy to sprzedano 1 412 591 sztuk „dwulatek”, ale o 13,85 proc. więcej niż we wrześniu 2010 roku – sprzedano wówczas 971 340 sztuk dwuletnich obligacji.

Ten rodzaj pierwszorzędnych papierów dłużnych cieszył się w listopadzie br. podobnym zainteresowaniem wśród kobiet i mężczyzn. Wykonali oni podobną ilość transakcji, odpowiednio; 2 073 i 2 035. Zdecydowanie najwięcej transakcji, 45 proc. dokonanych zakupów, znajdowało się w przedziale 100-500 sztuk. Sporo było również drobnych zakupów, do 50 sztuk. Stanowiły one 24,81 proc. sprzedaży.

Poprzez e-kanały (Internet, konto Inteligo, telefon) sprzedano 77 088 sztuk „dwulatek”, czyli 7 proc. całości sprzedaży tego rodzaju obligacji detalicznych.
Tradycyjnie już, obligacje dwuletnie cieszyły się największym zainteresowaniem w województwach mazowieckim i śląskim, gdzie sprzedano odpowiednio 239 958 i 153 234 sztuk.
Roczne oprocentowanie obligacji dwuletnich w listopadzie 2010 r. wynosiło 4 proc.

Polecamy serwis: Kredyty

Większe zainteresowanie obligacjami trzyletnimi

Zwiększenie oprocentowania „trzylatek” przyniosło wymierne efekty. Już podczas pierwszego miesiąca emisji serii TZ1113 inwestorzy kupili ich 419 034 sztuk, o 23,3 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu poprzedniej emisji, czyli w sierpniu 2010 roku. Podobnie jak w przypadku „dwulatek”, ten typ obligacji największą popularnością cieszył się na Mazowszu i na Śląsku. Mężczyźni stanowili zdecydowaną większość kupujących.

Nieco ponad połowa detalicznych obligacji trzyletnich została sprzedana w pakietach, liczących 100-500 sztuk. Poprzez e-kanały sprzedano 13,87 proc. „trzylatek”.
W listopadzie 2010 roku roczne oprocentowanie obligacji trzyletnich wynosiło 3,85 proc.

Obligacje czteroletnie – mazowieckie, wielkopolskie i Śląsk

Województwami, gdzie sprzedano w listopadzie 2010 roku najwięcej detalicznych obligacji czteroletnich, były: mazowieckie (54 453 szt.), wielkopolskie (52 762 szt.) i śląskie (44 751 szt.). W całym kraju sprzedano 297 294 „czterolatek”, z czego 10 proc. poprzez e-kanały (Internet, konto Inteligo, telefon). Większość inwestorów stanowili mężczyźni – kupili oni 182 928 sztuk, co stanowiło 61,5 proc. sprzedaży.

Sprzedaż wyniosła 29 723 240,6 PLN, z czego poprzez zamianę kupiono obligacje na kwotę 6 153 240,6 PLN.
Oprocentowanie roczne obligacji czteroletnich w listopadzie 2010 r. wynosiło 4,50 proc.

Jedna obligacja dziesięcioletnia na trzy kupiona przez e-kanał

W listopadzie 2010 roku inwestorzy nabyli 218 720 sztuk „dziesięciolatek”. Z tego aż 36,71 proc. obligacji dziesięcioletnich kupionych zostało poprzez e-kanały (Internet, konto Inteligo, telefon). Najwięcej obligacji dziesięcioletnich sprzedano w województwach mazowieckim – 43 277szt., pomorskim – 19 141 szt. i śląskim – 16 699 szt.
Obligacje dziesięcioletnie cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród drobnych inwestorów. Większość tych papierów dłużnych została nabyta w pakietach nie przekraczających 50 sztuk. Dokonano 1 373, tego typu transakcji, podczas gdy wszystkich transakcji kupna „dziesięciolatek” było 1 910.

Dziesięciolatki jako jedyne obligacje skarbowe mogą być kupowane w ramach Konta IKE Obligacje. Inwestowanie poprzez Indywidualne Konto Emerytalne oznacza, że zysk z inwestycji w obligacje skarbowe nie podlega opodatkowaniu od zysków kapitałowych – pod warunkiem, że zostaną spełnione warunki ustawowe.
Oprocentowanie roczne obligacji dziesięcioletnich w listopadzie 2010 r. wynosiło 5,25 proc.

Agentem emisji papierów skarbowych jest PKO Bank Polski i właśnie w placówkach tego banku oraz punktach obsługi klientów Domu Maklerskiego PKO BP można było nabywać obligacje. Inwestorzy stale zachęcani są także do skorzystania z innej formy zakupu. Mogą oni złożyć zlecenie przez e-kanał – przez telefon, Internet lub serwis www.obligacjeskarbowe.pl, jak również poprzez konto Inteligo.

Źródło: informacja prasowa Ministerstwa Finansów

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA