REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Ile obligacji detalicznych kupiono w listopadzie?

REKLAMA

REKLAMA

Zainteresowanie obligacjami detalicznymi wśród inwestorów indywidualnych nie słabnie. W listopadzie sprzedano ich ponad 2 mln sztuk, więcej niż w październiku, choć ilość jest porównywalna. 55 proc. sprzedaży stanowiły „dwulatki”, poprawił się również popyt na „trzylatki”, ponieważ ich oprocentowanie wzrosło do 3,85 proc.

REKLAMA

W listopadzie 2010 roku sprzedano łącznie 2 041 013 szt. obligacji detalicznych, nieco więcej niż w październiku 2010 roku, gdy sprzedano 1,995 mln sztuk pierwszorzędnych papierów Skarbu Państwa. Listopadowa sprzedaż była równocześnie największa od kwietnia bieżącego roku. Duży wpływ na wynik sprzedaży miały obligacje trzyletnie, których oprocentowanie wzrosło w stosunku do poprzedniej emisji z 3,79 do 3,85 proc. Przełożyło się to na zwiększenie popytu. Obligacje trzyletnie są jedynymi, pierwszorzędnymi papierami skarbowymi, notowanymi na rynkach kapitałowych – warszawskiej giełdzie „Catalyst” i rynku BondSpot.

REKLAMA

Tradycyjnie już obligacje dwuletnie stanowiły większą część popytu na pierwszorzędne papiery Skarbu Państwa. W listopadzie inwestorzy nabyli 1 105 965 popularnych „dwulatek”, co stanowiło 55 proc. całości sprzedaży. Na drugim miejscu uplasowały się obligacje trzyletnie, których kupiono 419 034 szt. – co piąta, sprzedana w listopadzie obligacja, to właśnie „trzylatka”. Do wyników doliczyć należy również sprzedaż 297 294 sztuk obligacji czteroletnich i 218 720 sztuk obligacji dziesięcioletnich. Łączna wartość obligacji, kupionych w listopadzie przez inwestorów indywidualnych, wyniosła 204 011 439 PLN.

Dowiedz się także: Dlaczego obligacje i lokaty są bardziej opłacalne niż zakup mieszkania na wynajem?

- Ministerstwo Finansów zdecydowało się zwiększyć w listopadzie oprocentowanie obligacji trzyletnich co, jak widać po wynikach, podniosło ich atrakcyjność w oczach inwestorów. To dobry sygnał dla nas, a większe zyski dla osób lokujących swój kapitał w obligacjach detalicznych – mówi Anna Suszyńska, Zastępca Dyrektora Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów. – Inwestycja w obligacje detaliczne Skarbu Państwa to najbezpieczniejszy sposób na stałe zyski. Jednocześnie jest to inwestycja w zasięgu każdego z nas, gdyż minimalna ilość kapitału, wymagana do rozpoczęcia inwestycji, jest bardzo niewielka.


Dalszy ciąg materiału pod wideo

W listopadzie sprzedano najwięcej „dwulatek”

REKLAMA

W listopadzie sprzedano 1 105 965 obligacji z serii DOS1112 – o 21,70 proc. mniej niż miesiąc wcześniej, kiedy to sprzedano 1 412 591 sztuk „dwulatek”, ale o 13,85 proc. więcej niż we wrześniu 2010 roku – sprzedano wówczas 971 340 sztuk dwuletnich obligacji.

Ten rodzaj pierwszorzędnych papierów dłużnych cieszył się w listopadzie br. podobnym zainteresowaniem wśród kobiet i mężczyzn. Wykonali oni podobną ilość transakcji, odpowiednio; 2 073 i 2 035. Zdecydowanie najwięcej transakcji, 45 proc. dokonanych zakupów, znajdowało się w przedziale 100-500 sztuk. Sporo było również drobnych zakupów, do 50 sztuk. Stanowiły one 24,81 proc. sprzedaży.

Poprzez e-kanały (Internet, konto Inteligo, telefon) sprzedano 77 088 sztuk „dwulatek”, czyli 7 proc. całości sprzedaży tego rodzaju obligacji detalicznych.
Tradycyjnie już, obligacje dwuletnie cieszyły się największym zainteresowaniem w województwach mazowieckim i śląskim, gdzie sprzedano odpowiednio 239 958 i 153 234 sztuk.
Roczne oprocentowanie obligacji dwuletnich w listopadzie 2010 r. wynosiło 4 proc.

Polecamy serwis: Kredyty

Większe zainteresowanie obligacjami trzyletnimi

Zwiększenie oprocentowania „trzylatek” przyniosło wymierne efekty. Już podczas pierwszego miesiąca emisji serii TZ1113 inwestorzy kupili ich 419 034 sztuk, o 23,3 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu poprzedniej emisji, czyli w sierpniu 2010 roku. Podobnie jak w przypadku „dwulatek”, ten typ obligacji największą popularnością cieszył się na Mazowszu i na Śląsku. Mężczyźni stanowili zdecydowaną większość kupujących.

Nieco ponad połowa detalicznych obligacji trzyletnich została sprzedana w pakietach, liczących 100-500 sztuk. Poprzez e-kanały sprzedano 13,87 proc. „trzylatek”.
W listopadzie 2010 roku roczne oprocentowanie obligacji trzyletnich wynosiło 3,85 proc.

Obligacje czteroletnie – mazowieckie, wielkopolskie i Śląsk

Województwami, gdzie sprzedano w listopadzie 2010 roku najwięcej detalicznych obligacji czteroletnich, były: mazowieckie (54 453 szt.), wielkopolskie (52 762 szt.) i śląskie (44 751 szt.). W całym kraju sprzedano 297 294 „czterolatek”, z czego 10 proc. poprzez e-kanały (Internet, konto Inteligo, telefon). Większość inwestorów stanowili mężczyźni – kupili oni 182 928 sztuk, co stanowiło 61,5 proc. sprzedaży.

Sprzedaż wyniosła 29 723 240,6 PLN, z czego poprzez zamianę kupiono obligacje na kwotę 6 153 240,6 PLN.
Oprocentowanie roczne obligacji czteroletnich w listopadzie 2010 r. wynosiło 4,50 proc.

Jedna obligacja dziesięcioletnia na trzy kupiona przez e-kanał

W listopadzie 2010 roku inwestorzy nabyli 218 720 sztuk „dziesięciolatek”. Z tego aż 36,71 proc. obligacji dziesięcioletnich kupionych zostało poprzez e-kanały (Internet, konto Inteligo, telefon). Najwięcej obligacji dziesięcioletnich sprzedano w województwach mazowieckim – 43 277szt., pomorskim – 19 141 szt. i śląskim – 16 699 szt.
Obligacje dziesięcioletnie cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród drobnych inwestorów. Większość tych papierów dłużnych została nabyta w pakietach nie przekraczających 50 sztuk. Dokonano 1 373, tego typu transakcji, podczas gdy wszystkich transakcji kupna „dziesięciolatek” było 1 910.

Dziesięciolatki jako jedyne obligacje skarbowe mogą być kupowane w ramach Konta IKE Obligacje. Inwestowanie poprzez Indywidualne Konto Emerytalne oznacza, że zysk z inwestycji w obligacje skarbowe nie podlega opodatkowaniu od zysków kapitałowych – pod warunkiem, że zostaną spełnione warunki ustawowe.
Oprocentowanie roczne obligacji dziesięcioletnich w listopadzie 2010 r. wynosiło 5,25 proc.

Agentem emisji papierów skarbowych jest PKO Bank Polski i właśnie w placówkach tego banku oraz punktach obsługi klientów Domu Maklerskiego PKO BP można było nabywać obligacje. Inwestorzy stale zachęcani są także do skorzystania z innej formy zakupu. Mogą oni złożyć zlecenie przez e-kanał – przez telefon, Internet lub serwis www.obligacjeskarbowe.pl, jak również poprzez konto Inteligo.

Źródło: informacja prasowa Ministerstwa Finansów

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA