REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje inwestycyjne dla samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Inwestycje i dotacje w samorządach muszą opierać się na potrzebach i celach dla wybranego obszaru.
Inwestycje i dotacje w samorządach muszą opierać się na potrzebach i celach dla wybranego obszaru.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje i dotacje w samorządach muszą opierać się na potrzebach i celach dla wybranego obszaru. Efektywność inwestycji jest kluczowym wskaźnikiem przy wprowadzaniu firm na rynek, przy ich ekspansji oraz przy ubieganiu się o dofinansowanie.

REKLAMA

Atrakcyjność inwestycyjna rejonów w kraju jest mierzona przez ocenę wizerunku danego regionu, przez ocenę działalności administracji i przedsiębiorczości obszaru. Przyciąganie kapitału to nie tylko zachęty finansowe, ale również polityka gospodarowania. Firmy wchodzące na dany rynek często zwracają uwagę na dostępność odpowiedniej kadry (pracownicy, specjaliści i zarządzający).

REKLAMA

Atrakcyjność inwestycyjna jest podstawą dla rozbudowy miasta  równocześnie dostarcza informacje potencjalnym i obecnym inwestorom. Często wykorzystywanym wskaźnikiem jest Kapitał Atrakcyjności Inwestycyjnej (KAI). Na jego podstawie oceniane są dane dotyczące miast i obszarów. Przy wyznaczaniu KAI bierze się pod uwagę siedem zmiennych: finanse, inwestycje, wizerunek, wykształcenie kadry, jakość życia, infrastruktura i instytucje. Potencjalni inwestorzy mają prawo wykorzystać kapitał unijny na wprowadzenie i rozwój firmy. Kwoty dostępnych dotacji z funduszy strukturalnych są znaczne.

Polecamy: Dotacje unijne 2012 - poradnik przedsiębiorcy

Wizerunek metropolii: Wrocław

Atrakcyjność stolicy Dolnego Śląska jest wysoko oceniana przez przedsiębiorców. Obecnie jest on na trzeciej pozycji pod względem liczby inwestorów zagranicznych, po Warszawie i Poznaniu. Wrocław jest równocześnie drugim miastem pod względem warunków do inwestowania i pierwszym przy ocenie obrotu i płynności kapitału. Według przedsiębiorców ważnym atutem tego miasta jest wysoko wykwalifikowana kadra techniczna. Często wymieniane są również dobrze rozwinięta baza hotelowa oraz rynek usług edukacyjnych. Wrocław jest mocno zaangażowany w programy zagospodarowania przestrzennego, co znacznie ułatwia zorganizowanie i wprowadzenie inwestycji.

WSPÓŁCZYNNIK KAI

ŚREDNIA

WROCŁAW

TRÓJMIASTO

WARSZAWA

KAPITAŁ ZAGRANICZNY

100

124,6

69,9

245,4

KAPITAŁ KRAJOWY

100

88,6

113,7

128,3

WARUNKI INWESTOWANIA

100

135,6

147,9

202,5

ŚREDNIA

100

118,3

100,4

205,4

ŹRODŁO: Raporty na temat Wielkich miast Polski, PwC, 2010

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Województwo dolnośląskie

REKLAMA

Dolny Śląsk jest wysoko uprzemysłowionym obszarem, o wysokim zapotrzebowaniu na inwestycje oraz mocnym zaangażowaniu w finansowanie unijne oraz programy finansowania krajowego.  W ciągu roku dotacje i subwencje dla województwa to około 957,9 mln zł, z czego 746,8 przeznacza się na dalsze inwestycje w regionie. Ponad 740,7 mln zł środków województwa pochodzi z funduszy strukturalnych, ponad 74,0% dotyczy inwestycji w regionie.

Atrakcyjność inwestycyjna obszaru jest znaczna: wysokie uprzemysłowienie i kadra jest zachętą do wprowadzania nowych zakładów produkcyjnych. Dostępność energii i wprowadzana modernizacja procesów produkcji to mocne podstawy pod przyszłe przedsiębiorstwa. Dolny Śląsk wymaga również inwestycji i restrukturyzacji dla wprowadzenie norm ochrony środowiska. Przedsiębiorstwa usługowe ukierunkowane na ekologię są niezbędne. Dla poprawy jakości obsługi przedsiębiorstw i mieszkańców Dolnego Śląska od dłuższego czasu wprowadzane są firmy usługowe, często w oparciu o e-biznes i współpracę regionalną czy ogólnokrajową.

Polecamy: Dotacje dla wiejskich mikroprzedsiębiorców

Województwo pomorskie

Pomorze jest  regionem turystycznym, trójmiasto i wiele miast tego regionu czerpie znaczne korzyści z tej branży. Inwestycje pro rozwojowe poprzez rozbudowę branży hotelarskiej, gastronomicznej i  rekreacji są jednym z głównych kierunków działalności. Ochrona środowiska i gospodarowanie zasobami naturalnymi wymaga znacznych nakładów, jednak  utrzymanie walorów przyrodniczych (ochrona Bałtyku, delty Wisły) jest oceniona jako niezbędna dla regionu. Gospodarka morska oraz transport morski jest  rozwinięty w regionie Trójmiasta. Na tym obszarze znaczne wydatki są kierowane dla rozbudowy sieci transportu i sieci przeładunkowej i magazynowej. Program ten jest dobrze oceniany przez przedsiębiorstwa polskie i zagraniczne, finansowanie takich inwestycji jest jednym z priorytetów Pomorza.

W ciągu roku województwo uzyskało ponad 250,8 mln zł subwencji i dotacji, na inwestycje w regionie przeznaczono 706,1 mln zł. Z funduszy strukturalnych na rozwój i rozbudowę województwa przeznaczono 551,3 mln zł, z czego 396,9 mln zł jest wydatkowany na inwestycje.

Dane:

 Raporty na temat Wielkich miast Polski, PwC, 2010

 Poradnik Samorządowca, GUS, 2010

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

REKLAMA

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

REKLAMA