Jakie są wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców z Małopolski?
REKLAMA
REKLAMA
W ramach planowanego na przełom października i listopada naboru wniosków o dofinansowanie projektów mikroprzedsiębiorców nie wszystkie planowane koszty będą mogły zostać zrefundowane ze środków unijnych. Refundacja kosztów, czyli zwrot już poniesionych wydatków będzie mogła nastąpić tylko w odniesieniu do poszczególnych kategorii wydatków i do określonej ich wysokości. Weryfikacja następuje na etapie oceny wniosku o dofinansowanie oraz wnioskowania o płatności po podpisaniu umowy o dofinansowanie.
REKLAMA
Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania 2.1.A Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO) odbywa się w dniach od 22 października do 22 listopada br.
Podstawowym dokumentem regulującym kwestie kwalifikowania wydatków w projektach MRPO jest „Podręcznik kwalifikowania wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013”.
Dowiedz się Jak wnioskować o dotację dla mikroprzedsiębiorców w województwie małopolskim?
Dokument ten jest dostępny na stronie internetowej Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości, pod adresem: www.mcp.malopolska.pl.
Ogólne zasady kwalifikowania wydatków w MRPO
Aby wydatek poniesiony na realizację projektów mógł zostać uznany za kwaliifikowalny musi być:
- zgodny z postanowieniami MRPO,
- niezbędny dla wdrażania i realizacji projektu, bez niego projekt nie mógłby zostać zrealizowany,
- efektywny, racjonalny i oszczędny,
- poniesiony w okresie kwalifikowania wydatków,
- należycie udokumentowany,
- ujęty we wniosku o dofinansowanie projektu.
Kwalifikowalność wydatków w działaniu 2.1.A
Przygotowując dokumentację projektową dla naszego projektu musimy koniecznie pamiętać o jednej nadrzędnej zasadzie kwalifikowania wydatków obecnej w ramach tego konkursu. Otóż zgodnie z obowiązującymi wymaganiami, tylko wydatki poniesione od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie mogą zostać objęte unijnym wsparciem. Innymi słowy najwcześniejszą datą kwalifikowania wydatków dla obecnego naboru wniosków jest dzień 22 października br. W ramach działania 2.1.A rodzaje wydatków kwalifikowanych są uzależnione od specyfiki danego projektu. Pomimo tego możemy mówić o 3 rodzajach wydatków kwalifikowalnych, które mogą wystąpić w projektach inwestycyjnych mikroprzedsiębiorców tj.:
- wydatki związane bezpośrednio z realizacją projektu,
- wydatki związane z zarządzaniem projektem i jego obsługą
- wydatki specyficzne dla niniejszego schematu.
Kategorie wydatków kwalifikowanych w działaniu 2.1.A
Mikroprzedsiębiorcy realizujący swoje projekty będą mogli otrzymać dofinansowanie na:
- zakup nieruchomości zabudowanej do 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,
Do wydatków kwalifikowanych nie można zaliczyć kosztów wynagrodzenia pośrednika/agencji nieruchomości/podmiotu pośredniczącego w zakupie nieruchomości.
- wydatki związane z robotami budowlanymi do 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,
Wydatki związane z zakupem nieruchomości oraz wydatki związane z robotami budowlanymi łącznie nie mogą przekroczyć 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.
- zakup środków trwałych, które będą na stałe lub nie na stałe zainstalowane w projekcie, w tym zakup używanych środków trwałych, z zachowaniem szczegółowych zasad ich zakupu,
Polecamy ABC funduszy unijnych
Aby zakup używanych środków trwałych mógł być uznany jako wydatek kwalifikowany muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
- cena używanych aktywów nie przekracza ich wartości rynkowej
- sprzedający złoży oświadczenie określające zbywcę aktywów, miejsce i datę ich zakupu,
- beneficjent złoży oświadczenie, iż zakupiony przez niego środek spełnia określone wymogi bezpieczeństwa, środowiskowe, techniczne,
- środek trwały nie był współfinansowany z publicznych środków krajowych ani wspólnotowych w okresie 7 lat poprzedzających datę dokonania zakupu danego środka trwałego przez beneficjenta.
- usługi prawnicze, ekspertyzy techniczne i finansowe, jeśli są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia objętego wsparciem, w wysokości maksymalnie 5% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,
- koszt wdrażania systemów zarządzania w celu spełnienia wymagań europejskich norm ISO.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.