REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców z Małopolski?

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Jakie są wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców z Małopolski?
Jakie są wydatki kwalifikowane w projektach mikroprzedsiębiorców z Małopolski?

REKLAMA

REKLAMA

Projekty inwestycyjne realizowane przez mikroprzedsiębiorców na terenie województwa małopolskiego będą mogły otrzymać unijną dotację w wysokości do 45% wydatków kwalifikowanych. Weryfikacja planowanych do poniesienia wydatków następuje już na etapie oceny wniosku o dofinansowanie i jest dokonywana w oparciu o dokumentację programową.

W ramach planowanego na przełom października i listopada naboru wniosków o dofinansowanie projektów mikroprzedsiębiorców nie wszystkie planowane koszty będą mogły zostać zrefundowane ze środków unijnych. Refundacja kosztów, czyli zwrot już poniesionych wydatków będzie mogła nastąpić tylko w odniesieniu do poszczególnych kategorii wydatków i do określonej ich wysokości. Weryfikacja następuje na etapie oceny wniosku o dofinansowanie oraz wnioskowania o płatności po podpisaniu umowy o dofinansowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania 2.1.A Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO) odbywa się w dniach od 22 października do 22 listopada br.
Podstawowym dokumentem regulującym kwestie kwalifikowania wydatków w projektach MRPO jest „Podręcznik kwalifikowania wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013”.

Dowiedz się Jak wnioskować o dotację dla mikroprzedsiębiorców w województwie małopolskim?

Dokument ten jest dostępny na stronie internetowej Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości, pod adresem: www.mcp.malopolska.pl.

REKLAMA

Ogólne zasady kwalifikowania wydatków w MRPO

Aby wydatek poniesiony na realizację projektów mógł zostać uznany za kwaliifikowalny musi być:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zgodny z postanowieniami MRPO,
  • niezbędny dla wdrażania i realizacji projektu, bez niego projekt nie mógłby zostać zrealizowany,
  • efektywny, racjonalny i oszczędny,
  • poniesiony w okresie kwalifikowania wydatków,
  • należycie udokumentowany,
  • ujęty we wniosku o dofinansowanie projektu.

Kwalifikowalność wydatków w działaniu 2.1.A

Przygotowując dokumentację projektową dla naszego projektu musimy koniecznie pamiętać o jednej nadrzędnej zasadzie kwalifikowania wydatków obecnej w ramach tego konkursu. Otóż zgodnie z obowiązującymi wymaganiami, tylko wydatki poniesione od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie mogą zostać objęte unijnym wsparciem. Innymi słowy najwcześniejszą datą kwalifikowania wydatków dla obecnego naboru wniosków jest dzień 22 października br. W ramach działania 2.1.A rodzaje wydatków kwalifikowanych są uzależnione od specyfiki danego projektu. Pomimo tego możemy mówić o 3 rodzajach wydatków kwalifikowalnych, które mogą wystąpić w projektach inwestycyjnych mikroprzedsiębiorców tj.:
- wydatki związane bezpośrednio z realizacją projektu,
- wydatki związane z zarządzaniem projektem i jego obsługą
- wydatki specyficzne dla niniejszego schematu.

Kategorie wydatków kwalifikowanych w działaniu 2.1.A

Mikroprzedsiębiorcy realizujący swoje projekty będą mogli otrzymać dofinansowanie na:

  • zakup nieruchomości zabudowanej do 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,

Do wydatków kwalifikowanych nie można zaliczyć kosztów wynagrodzenia pośrednika/agencji nieruchomości/podmiotu pośredniczącego w zakupie nieruchomości.

  • wydatki związane z robotami budowlanymi do 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,

Wydatki związane z zakupem nieruchomości oraz wydatki związane z robotami budowlanymi łącznie nie mogą przekroczyć 50% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

  • zakup środków trwałych, które będą na stałe lub nie na stałe zainstalowane w projekcie, w tym zakup używanych środków trwałych, z zachowaniem szczegółowych zasad ich zakupu,

Polecamy ABC funduszy unijnych

Aby zakup używanych środków trwałych mógł być uznany jako wydatek kwalifikowany muszą zostać spełnione następujące przesłanki:
- cena używanych aktywów nie przekracza ich wartości rynkowej
- sprzedający złoży oświadczenie określające zbywcę aktywów, miejsce i datę ich zakupu,
- beneficjent złoży oświadczenie, iż zakupiony przez niego środek spełnia określone wymogi bezpieczeństwa, środowiskowe, techniczne,
- środek trwały nie był współfinansowany z publicznych środków krajowych ani wspólnotowych w okresie 7 lat poprzedzających datę dokonania zakupu danego środka trwałego przez beneficjenta.

  • usługi prawnicze, ekspertyzy techniczne i finansowe, jeśli są bezpośrednio związane z realizacją przedsięwzięcia objętego wsparciem, w wysokości maksymalnie 5% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem,
  • koszt wdrażania systemów zarządzania w celu spełnienia wymagań europejskich norm ISO.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA