REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przygotować projekt na wsparcie przedsiębiorców w województwie podlaskim

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Projekt na wsparcie przedsiębiorców w województwie podlaskim
Projekt na wsparcie przedsiębiorców w województwie podlaskim

REKLAMA

REKLAMA

W spotkaniach z potencjalnymi wnioskodawcami niejednokrotnie pytani jesteśmy w jaki sposób przygotować dobry projekt. Jakie informacje umieścić w dokumentacji, aby sprostać wymaganiom komisji oceniającej i dostać upragnioną dotację? Nie ma jednej skutecznej recepty, która gwarantowałaby przyznanie unijnego wsparcia. Tym nie mniej możemy zwiększyć swoje szansę na otrzymanie unijnego grantu po szczegółowym zapoznaniu się kryteriami wyboru projektów.

W celu zapewnienia lepszej jakości przedkładanych dokumentów aplikacyjnych, Instytucja organizująca konkurs przygotowała dokument pn. „Przewodnik po kryteriach wyboru projektów”. Skierowany jest on do potencjalnych beneficjentów działania 1.4 „Wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego (RPOWP).

REKLAMA

Dokument do pobrania jest ze strony internetowej: http://www.rpowp.wrotapodlasia.pl

Celem Przewodnika jest pomoc potencjalnym beneficjentom RPOWP w przygotowaniu projektów, które najlepiej wpisują się w cele tego Programu. Wnioskodawcom, którzy będą znali i rozumieli wymogi programu oraz szczegółowe zasady oceny, powinno być łatwiej konstruować projekty tj. określać cele oraz wymierne rezultaty swoich przedsięwzięć, dobierać efektywne narzędzia realizacji założonych celów, uwzględniać w projektach oraz dokumentacji aplikacyjnej wymagania formalne i merytoryczne programu.

Zobacz również: Wspieranie innowacyjności przedsiębiorstw w Polsce Wschodniej

Kryteria oceny

REKLAMA

Najogólniej mówiąc, złożona przez nas dokumentacja aplikacyjna jest ocenia pod kątem różnych kryteriów. Wśród tych kryteriów należy wyróżnić kryteria formalne i merytoryczne. W przypadku pierwszej grupy kryteriów wniosek oceniany będzie pod kątem zgodności z celami programu operacyjnego, zgodności z trybem i terminem naboru określonym w regulaminie konkursu, zgodności dokumentów z obowiązującymi wzorami, kwalifikowalności beneficjenta, lokalizacji projektu itd. Warto pamiętać o tym, że ocena ta oparta jest o system zero-jedynkowy, co powoduje że nie spełnienie choćby jednego kryterium może powodować odrzucenie wniosku i zakończenie oceny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby uniknąć takich sytuacji konieczne jest bardzo staranne zapoznanie z wymogami dotyczącymi projektu oraz beneficjenta. Dokumentami obowiązkowymi do zaznajomienia się jest „Szczegółowy Opis Priorytetów dla RPOWP” oraz dokumentacja konkursowa, w tym regulamin konkursu. Dokumenty te znajdują się na stronach internetowych instytucji organizującej konkurs.

Podczas oceny formalnej oceniana jest spełnienie przez projekt warunków brzegowych. Powodem do odrzucenia wniosku może być np. zbyt mała wartość projektu, która w przypadku tego naboru wynosi co najmniej 100 tys. złotych. 

Polecamy serwis Samochód w firmie

REKLAMA

Po spełnieniu przez wniosek wszystkich kryteriów formalnych jest on poddawany tzw. ocenie merytorycznej. Ocena merytoryczna dokonywana jest w dwóch etapach i przeprowadzana przez Komisję Oceny Projektów w skład, której mogą wchodzić eksperci o określonych specjalizacjach. Pierwszym etap polega na weryfikacji zgodności projektu z kryteriami dopuszczającymi (kryteria dopuszczające ogólne – jednakowe dla wszystkich działań/poddziałań i dopuszczające szczególne przypisane do konkretnego działania/poddziałania).

Drugi etap służy zróżnicowaniu projektów i stworzeniu listy rankingowej projektów, na której projekty pozycjonowane są według ilości uzyskanych punktów, co z kolei jest wypadkową oceny ich jakości w odniesieniu do ustalonych celów RPOWP.

Żeby wniosek przeszedł pozytywnie ten etap oceny powinien być zgodny ze wszystkimi kryteriami dopuszczającymi.

Podczas tego etapu oceny badane jest uzasadnienie realizacji projektu. Wnioskodawca powinien wskazać, co jest podstawą decyzji o realizacji projektu, wyartykułować i opisać cele realizacji projektu, określić, jakie problemy projekt rozwiąże, co stałoby się, gdyby projekt nie został zrealizowany, czy projekt jest optymalnym narzędziem do osiągnięcia założonych celów (analiza opcji) itp. Uzasadnienie powinno mieć poparcie w faktach i liczbach oraz być wynikiem przeprowadzonych analiz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA