REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konkurs na inwestycje w przedsiębiorstwach na Mazowszu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konkurs na inwestycje w przedsiębiorstwach na Mazowszu
Konkurs na inwestycje w przedsiębiorstwach na Mazowszu

REKLAMA

REKLAMA

W maju tego roku ruszył konkurs na działanie 1.5 Rozwój Przedsiębiorczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Jest to szansa dla firm działających na Mazowszu. Do wydania jest 16 mln zł.

Konkurs nastawiony jest z jednej strony na dotowanie przedsięwzięć typowo inwestycyjnych - czyli związanych z budową hal produkcyjnych oraz zakupem maszyn. Efektem takiej inwestycji powinno być wprowadzenie do oferty przedsiębiorstwa nowych produktów lub usług czy wprowadzenie zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego (np. poprzez automatyzację produkcji). Inwestycja ta może wiązać się zarówno z rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa, jak również z utworzeniem nowej firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Z drugiej strony konkurs będzie wspierał projekty wiążące się zakupem usług doradczych w zakresie projektowania, wdrażania i doskonalenia: nowego produktu lub usługi; systemów zarządzania jakością i innych wspomagających zarządzanie; zarządzania środowiskiem, BHP oraz w zakresie certyfikacji wyrobów, usług, maszyn i urządzeń.

Ocena wniosków

Złożone wnioski będą oceniane według gotowego szablonu w postaci karty oceny określającej kryteria, za spełnienie których można dostać punkty. Dotacje zostaną przyznane firmom, które zbiorą ich najwięcej. O wyniku nie zdecyduje branża, w której działa firma, ale jak największa zgodność inwestycji z dokumentami strategicznymi województwa, powiatów, miast w których ma być zlokalizowana inwestycja oraz ze szczegółowymi wymaganiami Instytucji znajdujących obraz właśnie w karcie oceny. 

Polecamy: Kryteria formalne na wsparcie przedsiębiorców w działaniach eksportowych

REKLAMA

Przeglądając ową kartę można zauważyć, że punktowane będą inwestycje zlokalizowane na obszarach zwiększonego bezrobocia, zakładających utworzenie miejsc pracy w wyniku przeprowadzenia inwestycji czy zorganizowanie stażu/praktyk w firmie. Inwestycja powinna być rentowna oraz doprowadzić do wzrostu przychodów. Dodatkowe punkty będą przyznawane projektom, które wprowadzą innowacyjne rozwiązania, produktowe czy technologiczne do swojego przedsiębiorstwa (przez innowację technologiczną rozumiane jest wprowadzenie do przedsiębiorstwa technologii stosowanej poniżej 5 lat w kraju lub na świecie oraz fakt ten musi być poparty np. opinią o innowacyjności).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

unktowane również będą projekty wiążące się z zakupem patentu bądź wzoru użytkowego czy uzyskaniem licencji. W lepszej sytuacji wyjściowej są mikro i małe przedsiębiorstwa, ponieważ za sam fakt bycia takim przedsiębiorstwem są dodatkowe punkty.

Wysokość wsparcia jest różna w zależności od właśnie wielkości przedsiębiorstwa oraz jego lokalizacji. Firmy mające siedzibę w Warszawie, chcące zrealizować inwestycję mogą otrzymać wsparcie w wysokości odpowiednio: mikro, małe firmy: 50%, oraz średnie: 40% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Przedsiębiorstwa znajdujące się poza stolicą mogą liczyć na wsparcie wyższe o 10% w każdym wymienionym wyżej przypadku.

Ponadto wszyscy inwestorzy realizujący projekt w ramach tzw. pomocy de minimis (pojęcie wyjaśnione w dalszej części artykułu) mogą oczekiwać maksymalnego wsparcia w wysokości 60% kosztów kwalifikowalnych (z ograniczeniem opisanym w końcowej części artykułu). Dodatkowo w ramach działania można otrzymać wsparcie na usługi doradcze maksymalnie do 50% kosztów kwalifikowalnych inwestycji.

Bardzo ważna we wniosku jest część finansowa, w której inwestor musi wykazać, że posiada środki na realizację inwestycji i potwierdzić ten fakt promesą kredytową, leasingową bądź przedstawić inne wiarygodne zabezpieczenie finansowe. Firm, które nie mają zdolności do sfinansowania projektu w 100% na dzień składania wniosku mogą w przypadku inwestycji przebiegającej etapami (np. przy budowie, bądź zakupów maszyn na zasadzie zaliczkowania) wykazać, iż resztę kosztów są w stanie pokryć z generowanych w przyszłości zysków. 

Polecamy: Z paszportem po unijną dotację

Zazwyczaj podobne konkursy przewidują dofinansowanie tylko tych inwestycji, które inwestor planuje rozpocząć po złożeniu wniosku o dofinansowanie (czyli takie, gdzie wszelkie koszty związane z daną inwestycją będą ponoszone dopiero po złożeniu wniosku; wyjątek stanowią z reguły koszty na dokumentację projektową i środowiskową związaną z uzyskaniem pozwolenia na budowę, które można ponieść wcześniej). W konkursie 1.5, o którym mowa w tym artykule możliwe będzie również uzyskanie dotacji na inwestycję już rozpoczętą - w ramach tzw. pomocy de minimis.

Należy pamiętać, że ten rodzaj pomocy ogranicza wysokość dofinansowania maksymalnie do 200 tys. euro oraz pomoc ta sumuje się dwa lata wstecz (w sytuacji gdy przedsiębiorca korzystał z pomocy de minimis w podanym okresie, z powyższej puli odlicza się wartość otrzymanego dotychczas wsparcia). Zatem omawiany konkurs będzie przebiegał dwutorowo, przy czym na projekty w toku pula na dotacje wynosi 4 mln zł, natomiast na projekty nierozpoczęte pozostałe będzie przeznaczonych 12 mln zł. W związku z takim podziałem konkursu wachlarz wydatków kwalifikowanych może się różnić.

Dokładna informacja o rodzaju inwestycji kwalifikujących się do objęcia wsparciem ukaże się niebawem, wraz z ogłoszeniem konkursu. Może się wówczas okazać, że w ramach wspominanej pomocy de minimis lista kosztów kwalifikujących się do dofinansowania z UE będzie szczuplejsza.

Wnioski wraz z biznes planem i kompletem pozostałych załączników będą przyjmowane do czerwca w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych. Dotacje będą przyznawane w formie refundacji bądź zaliczek.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA