REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konkurs na inwestycje w przedsiębiorstwach na Mazowszu

Konkurs na inwestycje w przedsiębiorstwach na Mazowszu
Konkurs na inwestycje w przedsiębiorstwach na Mazowszu

REKLAMA

REKLAMA

W maju tego roku ruszył konkurs na działanie 1.5 Rozwój Przedsiębiorczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Jest to szansa dla firm działających na Mazowszu. Do wydania jest 16 mln zł.

Konkurs nastawiony jest z jednej strony na dotowanie przedsięwzięć typowo inwestycyjnych - czyli związanych z budową hal produkcyjnych oraz zakupem maszyn. Efektem takiej inwestycji powinno być wprowadzenie do oferty przedsiębiorstwa nowych produktów lub usług czy wprowadzenie zasadniczej zmiany procesu produkcyjnego (np. poprzez automatyzację produkcji). Inwestycja ta może wiązać się zarówno z rozbudową istniejącego przedsiębiorstwa, jak również z utworzeniem nowej firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Z drugiej strony konkurs będzie wspierał projekty wiążące się zakupem usług doradczych w zakresie projektowania, wdrażania i doskonalenia: nowego produktu lub usługi; systemów zarządzania jakością i innych wspomagających zarządzanie; zarządzania środowiskiem, BHP oraz w zakresie certyfikacji wyrobów, usług, maszyn i urządzeń.

Ocena wniosków

Złożone wnioski będą oceniane według gotowego szablonu w postaci karty oceny określającej kryteria, za spełnienie których można dostać punkty. Dotacje zostaną przyznane firmom, które zbiorą ich najwięcej. O wyniku nie zdecyduje branża, w której działa firma, ale jak największa zgodność inwestycji z dokumentami strategicznymi województwa, powiatów, miast w których ma być zlokalizowana inwestycja oraz ze szczegółowymi wymaganiami Instytucji znajdujących obraz właśnie w karcie oceny. 

Polecamy: Kryteria formalne na wsparcie przedsiębiorców w działaniach eksportowych

REKLAMA

Przeglądając ową kartę można zauważyć, że punktowane będą inwestycje zlokalizowane na obszarach zwiększonego bezrobocia, zakładających utworzenie miejsc pracy w wyniku przeprowadzenia inwestycji czy zorganizowanie stażu/praktyk w firmie. Inwestycja powinna być rentowna oraz doprowadzić do wzrostu przychodów. Dodatkowe punkty będą przyznawane projektom, które wprowadzą innowacyjne rozwiązania, produktowe czy technologiczne do swojego przedsiębiorstwa (przez innowację technologiczną rozumiane jest wprowadzenie do przedsiębiorstwa technologii stosowanej poniżej 5 lat w kraju lub na świecie oraz fakt ten musi być poparty np. opinią o innowacyjności).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

unktowane również będą projekty wiążące się z zakupem patentu bądź wzoru użytkowego czy uzyskaniem licencji. W lepszej sytuacji wyjściowej są mikro i małe przedsiębiorstwa, ponieważ za sam fakt bycia takim przedsiębiorstwem są dodatkowe punkty.

Wysokość wsparcia jest różna w zależności od właśnie wielkości przedsiębiorstwa oraz jego lokalizacji. Firmy mające siedzibę w Warszawie, chcące zrealizować inwestycję mogą otrzymać wsparcie w wysokości odpowiednio: mikro, małe firmy: 50%, oraz średnie: 40% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Przedsiębiorstwa znajdujące się poza stolicą mogą liczyć na wsparcie wyższe o 10% w każdym wymienionym wyżej przypadku.

Ponadto wszyscy inwestorzy realizujący projekt w ramach tzw. pomocy de minimis (pojęcie wyjaśnione w dalszej części artykułu) mogą oczekiwać maksymalnego wsparcia w wysokości 60% kosztów kwalifikowalnych (z ograniczeniem opisanym w końcowej części artykułu). Dodatkowo w ramach działania można otrzymać wsparcie na usługi doradcze maksymalnie do 50% kosztów kwalifikowalnych inwestycji.

Bardzo ważna we wniosku jest część finansowa, w której inwestor musi wykazać, że posiada środki na realizację inwestycji i potwierdzić ten fakt promesą kredytową, leasingową bądź przedstawić inne wiarygodne zabezpieczenie finansowe. Firm, które nie mają zdolności do sfinansowania projektu w 100% na dzień składania wniosku mogą w przypadku inwestycji przebiegającej etapami (np. przy budowie, bądź zakupów maszyn na zasadzie zaliczkowania) wykazać, iż resztę kosztów są w stanie pokryć z generowanych w przyszłości zysków. 

Polecamy: Z paszportem po unijną dotację

Zazwyczaj podobne konkursy przewidują dofinansowanie tylko tych inwestycji, które inwestor planuje rozpocząć po złożeniu wniosku o dofinansowanie (czyli takie, gdzie wszelkie koszty związane z daną inwestycją będą ponoszone dopiero po złożeniu wniosku; wyjątek stanowią z reguły koszty na dokumentację projektową i środowiskową związaną z uzyskaniem pozwolenia na budowę, które można ponieść wcześniej). W konkursie 1.5, o którym mowa w tym artykule możliwe będzie również uzyskanie dotacji na inwestycję już rozpoczętą - w ramach tzw. pomocy de minimis.

Należy pamiętać, że ten rodzaj pomocy ogranicza wysokość dofinansowania maksymalnie do 200 tys. euro oraz pomoc ta sumuje się dwa lata wstecz (w sytuacji gdy przedsiębiorca korzystał z pomocy de minimis w podanym okresie, z powyższej puli odlicza się wartość otrzymanego dotychczas wsparcia). Zatem omawiany konkurs będzie przebiegał dwutorowo, przy czym na projekty w toku pula na dotacje wynosi 4 mln zł, natomiast na projekty nierozpoczęte pozostałe będzie przeznaczonych 12 mln zł. W związku z takim podziałem konkursu wachlarz wydatków kwalifikowanych może się różnić.

Dokładna informacja o rodzaju inwestycji kwalifikujących się do objęcia wsparciem ukaże się niebawem, wraz z ogłoszeniem konkursu. Może się wówczas okazać, że w ramach wspominanej pomocy de minimis lista kosztów kwalifikujących się do dofinansowania z UE będzie szczuplejsza.

Wnioski wraz z biznes planem i kompletem pozostałych załączników będą przyjmowane do czerwca w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych. Dotacje będą przyznawane w formie refundacji bądź zaliczek.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA