REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszył konkurs na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach w łódzkim – część II

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Ruszył konkurs na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach w łódzkim
Ruszył konkurs na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach w łódzkim

REKLAMA

REKLAMA

Konkurs ma na celu podniesienie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw w województwie łódzkim poprzez rozwijanie i wykorzystanie wyników prac badawczo-rozwojowych.

Podmioty zainteresowane otrzymaniem wsparcia na tego typu inwestycje ponoszą różne kategorie kosztów. Zazwyczaj tylko część z nich będzie mogła zostać uznana za kwalifikowane i będzie podlegać refundacji ze środków unijnych. W tej części artykułu przybliżę specyficzne kategorie wydatków ponoszonych przez wnioskodawców w związku z realizacją projektów w działaniu III.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego jak również maksymalne wysokości unijnego dofinansowania, o które będzie mógł się starać wnioskodawca projektu.

REKLAMA

REKLAMA

Koszty kwalifikowane

Do specyficznych wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektów z działania III. 3 należy zaliczyć:

  • zakup specjalistycznych usług doradczych związanych z przygotowaniem do wdrożenia oraz bezpośrednim wdrożeniem zakupionej lub wytworzonej aparatury B+R,
  • zakup wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, nieopatentowanej wiedzy technicznej, technologicznej lub z zakresu organizacji i zarządzania,
  • wydatki na uzyskanie patentu i doradztwo w zakresie ochrony własności intelektualnej wraz z opłatami za pierwsze zgłoszenie patentowe będące bezpośrednim wynikiem realizowanego projektu,
  • wydatki kwalifikowane dla projektów inwestycyjnych, w tym wydatki na certyfikacje związane z wprowadzeniem produktu lub usługi na rynek oraz zakup, wytworzenie, instalacja i uruchomienie aparatury lub sprzętu naukowo-badawczego zaliczanego do środków trwałych wraz ze specjalistycznym instruktażem w ich obsłudze,
  • wydatki kwalifikowane dla projektów badawczych (B+R), w tym m.in. wydatki ponoszone na wynagrodzenie personelu (naukowcy, pracownicy techniczni), wydatki na doradztwo i usługi równoważne wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prac badawczych, w szczególności koszt badań, wiedzy technicznej i patentów nabytych ze źródeł zewnętrznych po cenach rynkowych.

Zobacz również Ruszył konkurs na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach w łódzkim – część I

Ponadto przewiduje się możliwość sfinansowania wydatków związanych z cross-financingiem (do wysokości 10% wydatków kwalifikowane projektu) na np. pracę trenerów i szkoleniowców, wynajem pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń, przygotowanie materiałów szkoleniowych. 

REKLAMA

Kategorie wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych szczegółowo określa dokument „Zasady kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 – 2013”, który zamieszczony jest na stronie internetowej www.cop.lodzkie.pl i www.rpo.lodzkie.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość unijnej dotacji

Zgodnie z obowiązującą dokumentacją konkursową przyjęto, że maksymalny poziom dofinansowania projektów ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 – 2013 wynosi 50% całkowitych wydatków kwalifikowanych.

Polecamy serwis Zakładam firmę

W przypadku ubiegania się o dofinansowanie średniego przedsiębiorcy (z wyłączeniem sektora transportu) poziom ten może ulec zwiększeniu o 10 punktów procentowych. Jeszcze większy udział środków unijnych w budżecie projektu może zostać zapewniony dla przedsięwzięć realizowanych przez mikro i małych przedsiębiorców. Otóż w tym przypadku mogą oni starać się o dofinansowanie w wysokości do 70% całkowitych wydatków kwalifikowanych. 

W przypadku wnioskowania o wsparcie unijne na realizację projektu w ramach działania III.3 RPO Województwa Łódzkiego, przedsiębiorca jest zobowiązany do zapewnienia wkładu własnego na poziomie odpowiednio 50%, 40% lub 30% w zależności od statusu przedsiębiorstwa.

Istnieje jeszcze jeden dodatkowy warunek, który powinniśmy uwzględnić w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej do tego konkursu. Mianowicie chodzi o maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych, które występują w projekcie. W zakresie od typu przedsięwzięcia wysokość ta nie może przekroczyć: w zakresie infrastruktury B + R – 4 mln PLN, w zakresie zakupu środków trwałych niezbędnych do prowadzenia prac B + R oraz projektów celowych – 400 tyś. PLN.

Przed aplikowaniem o środki unijne w ramach tego konkursu, potencjalni wnioskodawcy powinni zapoznać się z obowiązującą dokumentacją konkursową, w tym regulaminem konkursu oraz aktualnymi wzorami formularzy wniosków o dofinansowanie oraz załącznikami do wniosku. Są one dostępne pod adresem: http://www.cop.lodzkie.pl/ .

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA