REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszył konkurs na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach w łódzkim – część II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Ruszył konkurs na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach w łódzkim
Ruszył konkurs na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach w łódzkim

REKLAMA

REKLAMA

Konkurs ma na celu podniesienie konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw w województwie łódzkim poprzez rozwijanie i wykorzystanie wyników prac badawczo-rozwojowych.

Podmioty zainteresowane otrzymaniem wsparcia na tego typu inwestycje ponoszą różne kategorie kosztów. Zazwyczaj tylko część z nich będzie mogła zostać uznana za kwalifikowane i będzie podlegać refundacji ze środków unijnych. W tej części artykułu przybliżę specyficzne kategorie wydatków ponoszonych przez wnioskodawców w związku z realizacją projektów w działaniu III.3 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego jak również maksymalne wysokości unijnego dofinansowania, o które będzie mógł się starać wnioskodawca projektu.

REKLAMA

REKLAMA

Koszty kwalifikowane

Do specyficznych wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektów z działania III. 3 należy zaliczyć:

  • zakup specjalistycznych usług doradczych związanych z przygotowaniem do wdrożenia oraz bezpośrednim wdrożeniem zakupionej lub wytworzonej aparatury B+R,
  • zakup wartości niematerialnych i prawnych w formie patentów, licencji, nieopatentowanej wiedzy technicznej, technologicznej lub z zakresu organizacji i zarządzania,
  • wydatki na uzyskanie patentu i doradztwo w zakresie ochrony własności intelektualnej wraz z opłatami za pierwsze zgłoszenie patentowe będące bezpośrednim wynikiem realizowanego projektu,
  • wydatki kwalifikowane dla projektów inwestycyjnych, w tym wydatki na certyfikacje związane z wprowadzeniem produktu lub usługi na rynek oraz zakup, wytworzenie, instalacja i uruchomienie aparatury lub sprzętu naukowo-badawczego zaliczanego do środków trwałych wraz ze specjalistycznym instruktażem w ich obsłudze,
  • wydatki kwalifikowane dla projektów badawczych (B+R), w tym m.in. wydatki ponoszone na wynagrodzenie personelu (naukowcy, pracownicy techniczni), wydatki na doradztwo i usługi równoważne wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prac badawczych, w szczególności koszt badań, wiedzy technicznej i patentów nabytych ze źródeł zewnętrznych po cenach rynkowych.

Zobacz również Ruszył konkurs na wsparcie prac badawczo-rozwojowych w przedsiębiorstwach w łódzkim – część I

Ponadto przewiduje się możliwość sfinansowania wydatków związanych z cross-financingiem (do wysokości 10% wydatków kwalifikowane projektu) na np. pracę trenerów i szkoleniowców, wynajem pomieszczeń do przeprowadzenia szkoleń, przygotowanie materiałów szkoleniowych. 

REKLAMA

Kategorie wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych szczegółowo określa dokument „Zasady kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 – 2013”, który zamieszczony jest na stronie internetowej www.cop.lodzkie.pl i www.rpo.lodzkie.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokość unijnej dotacji

Zgodnie z obowiązującą dokumentacją konkursową przyjęto, że maksymalny poziom dofinansowania projektów ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2007 – 2013 wynosi 50% całkowitych wydatków kwalifikowanych.

Polecamy serwis Zakładam firmę

W przypadku ubiegania się o dofinansowanie średniego przedsiębiorcy (z wyłączeniem sektora transportu) poziom ten może ulec zwiększeniu o 10 punktów procentowych. Jeszcze większy udział środków unijnych w budżecie projektu może zostać zapewniony dla przedsięwzięć realizowanych przez mikro i małych przedsiębiorców. Otóż w tym przypadku mogą oni starać się o dofinansowanie w wysokości do 70% całkowitych wydatków kwalifikowanych. 

W przypadku wnioskowania o wsparcie unijne na realizację projektu w ramach działania III.3 RPO Województwa Łódzkiego, przedsiębiorca jest zobowiązany do zapewnienia wkładu własnego na poziomie odpowiednio 50%, 40% lub 30% w zależności od statusu przedsiębiorstwa.

Istnieje jeszcze jeden dodatkowy warunek, który powinniśmy uwzględnić w przygotowaniu dokumentacji aplikacyjnej do tego konkursu. Mianowicie chodzi o maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych, które występują w projekcie. W zakresie od typu przedsięwzięcia wysokość ta nie może przekroczyć: w zakresie infrastruktury B + R – 4 mln PLN, w zakresie zakupu środków trwałych niezbędnych do prowadzenia prac B + R oraz projektów celowych – 400 tyś. PLN.

Przed aplikowaniem o środki unijne w ramach tego konkursu, potencjalni wnioskodawcy powinni zapoznać się z obowiązującą dokumentacją konkursową, w tym regulaminem konkursu oraz aktualnymi wzorami formularzy wniosków o dofinansowanie oraz załącznikami do wniosku. Są one dostępne pod adresem: http://www.cop.lodzkie.pl/ .

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA