REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

MSP wciąż ma szanse na unijne dotacje

MSP wciąż ma szanse na unijne dotacje
MSP wciąż ma szanse na unijne dotacje

REKLAMA

REKLAMA

Do końca września można jeszcze składać wnioski o przyznanie dotacji w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (PO IG). Jednak firmy, które chcą uzyskać dofinansowanie na informatyzację wspólnych przedsięwzięć typu B2B, również mogą otrzymać dotację - w ramach działania 8.2. Termin składania wniosków upływa 30 listopada 2010.Jakie czynności należy podjąć aby uzyskać dofinansowanie?

W ramach działania 8.2 dotacji podlegają innowacje techniczne (informatyczne) i organizacyjne, umożliwiające realizację procesów biznesowych przynajmniej trzech przedsiębiorstw, w formie elektronicznej. Wydaje się to proste. Wystarczy wprowadzić nowy system informatyczny lub udoskonalić stary i zatrudnić pracowników, którzy będą ten system obsługiwali. Trzeba jednak pamiętać, że dotacje przyznawane są w formie konkursu. Wiąże się z tym szereg kryteriów formalnych i merytorycznych - proponowane rozwiązanie musi spełniać określone wymogi.

REKLAMA

REKLAMA

Wymogi, czyli o czym pamiętać przy pisaniu wniosku?

Ubiegając się o wniosek należy pamiętać o szeregu wymogów, które nakłada PARP. Jeżeli chodzi o wymogi formalne - jest ich zaledwie kilka i nie powinny stanowić zbyt dużego ograniczenia dla przedsiębiorców.

Firma musi posiadać siedzibę na terytorium Polski oraz współpracować z dwoma innymi podmiotami na podstawie umów cywilno-prawnych. Czas realizacji zgłaszanego projektu nie może przekroczyć 24 miesięcy a wprowadzone rozwiązania muszą funkcjonować przez 3 lata od czasu zakończenia projektu. Trzeba też pamiętać, że projekt można rozpocząć dopiero po złożeniu wniosku o dofinansowanie - realizowane wcześniej projekty nie podlegają refundacji. 

Przeczytaj również: Startuj z własnym biznesem dzięki unijnej dotacji

REKLAMA

Na co dofinansowanie?

Dofinansowanie w ramach działania 8.2 dotyczy wydatków kwalifikowanych, czyli tych, które przedsiębiorca ponosi z własnych środków. Uwzględnione w projekcie wydatki kwalifikowane muszą znajdować się na poziomie pomiędzy 20 tys. a 2 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z wymogami przedsiębiorca ma obowiązek zapewnienia 100% środków finansowych na realizację projektu, co musi zostać wykazane przy składaniu wniosku.

Dofinansowanie będzie wypłacane po zakończeniu każdego z etapów. Warto podkreślić, że w ramach działania 8.2 przedsiębiorców nie ogranicza czas prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioski mogą składać także te firmy, które istnieją na rynku dłużej niż rok - mówi Małgorzata Siwek, prezes Wellton Sp. z o.o.

Kwestia kryteriów merytorycznych nie jest już tak oczywista. Sformułowane w sposób ogólnikowy, pozostawiają sporo miejsca na interpretację dla przedsiębiorców, ale również oceniających projekty członków Komisji Konkursowej. Dlatego na każdym etapie planowania i opisywania projektu wnioskodawca powinien zadbać, aby nie pozostawić Komisji żadnych wątpliwości.

Myślenie procesowe, czyli jak to zrobić? 

Stosując się do wszystkich wymogów i kryteriów, nie można zapomnieć, że dotacja stwarza wyjątkową sposobność przeniesienia biznesu na wyższy poziom. Warto pomyśleć o wszystkich szansach które przy okazji dotacji możemy wykorzystać. Aby kompleksowo spojrzeć na potencjalne możliwości, pomocne może okazać się tzw. „myślenie procesowe”.

Polecamy serwis: ABC funduszy unijnych

Proces biznesowy obejmuje wszystkie działania i czynniki, które służą osiągnięciu określonego celu. Stosując „podejście procesowe” można spojrzeć szerzej na prowadzoną działalność, traktując praktycznie wszystkie jej aspekty jako procesy. Dzięki temu możliwe jest znalezienie wielu płaszczyzn, które mogą być poddane innowacjom w ramach działania 8.2. Łatwiej również ocenić projekt z punktu widzenia poszczególnych kryteriów. Dodatkową korzyścią myślenia procesowego jest możliwość poprawienia jakości funkcjonowania firmy we wszystkich jej aspektach . Warto również przypomnieć, że podejście procesowe jest jednym z wymogów norm zarządzania ISO, które powszechnie obowiązują w Unii Europejskiej - mówi Małgorzata Siwek.

Myślenie procesowe może być czynnikiem, który umożliwi zgodność zgłaszanego projektu ze wszystkimi wymogami a w efekcie przyznanie dotacji. Pamiętając, że firma to zbiór powiązanych ze sobą procesów, przedsiębiorcy mogą stworzyć innowacyjny oraz kompleksowy projekt zmian. Dla wielu jest to niepowtarzalna szansa wyniesienia firmy na wyższy poziom biznesu, bez nadwyrężania portfela w pełnej kwocie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA