REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są obowiązki beneficjenta po przyznaniu dotacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Obowiązki beneficjenta po przyznaniu dotacji
Obowiązki beneficjenta po przyznaniu dotacji
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po otrzymaniu decyzji o przyznaniu dofinansowania dla naszego projektu przychodzi etap polegający na jego wdrożeniu. Po podpisaniu umowy o dofinansowaniu realizacja projektu musi przebiegać zgodnie z harmonogramem oraz w poszanowaniu unijnych zasad.

Po uzyskaniu pozytywnej decyzji w sprawie przyznania unijnego dofinansowania na realizację naszego projektu przychodzi czas na otwarcie szampana. Ale następnego dnia musimy zmierzyć się z obowiązkami, które spoczywają na beneficjencie unijnego projektu w związku z przyznaniem dotacji.

REKLAMA

REKLAMA

Umowa o dofinansowanie projektu

Szczegółowe prawa i obowiązki beneficjenta projektu unijnego są określone w umowie o dofinansowanie. W zależności od programu operacyjnego w ramach, którego realizujemy nasze przedsięwzięcie może ona mieć różną formę. Posiłkując się przykładem przyjrzyjmy się konstrukcji umowy o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach bardzo popularnego działania 8.1. Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, za pośrednictwem, którego można realizować innowacyjne projekty w dziedzinie gospodarki elektronicznej.

Porównaj: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

W tym przypadku umowa o dofinansowanie składa się 17 paragrafów oraz 6 załączników. Umowa o dofinansowanie projektu z działania 8.1. określa m.in. zasady realizacji projektu, koszty realizacji inwestycji, w podziale na koszty kwalifikowane oraz wkład własny beneficjenta, wysokość i formy dofinansowania unijnego dla projektu, warunki jego wypłaty, a także obowiązki w zakresie sprawozdawczości, monitorowania i ewaluacji. Nie mniej ważne jest również zobowiązanie beneficjenta w zakresie działań informacyjnych i promocyjnych w zakresie realizowanych inwestycji oraz jej źródeł finansowania. W przypadku projektu z zakresu gospodarki elektronicznej przedsiębiorcy są zobowiązani treścią umowy do przestrzegania zasad z zakresu przeprowadzania kontroli, audytów oraz przechowywania dokumentów związanych z przygotowaniem i realizacją projektów unijnych.

REKLAMA

Wzór umowy o dofinansowanie jest na ogół dostępny w dokumentacji konkursowej podczas naboru wniosków o dofinansowanie. Przed złożeniem dokumentów aplikacyjnych dobrze jest zapoznać się z treścią umowy. W przypadku działania 8.1. POIG wzór umowy jest dostępny pod adresem http://www.parp.gov.pl

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co do zasady treść umowy o dofinansowanie powinny odzwierciedlać informacje zawarte w złożonej przez nas dokumentacji aplikacyjnej, w tym we wniosku o dofinansowanie projektu.
Załączniki do umowy o dofinansowanie Integralną częścią umowy o dofinansowanie są załączniki. I tu również w zależności od danego programu operacyjnego i działania, instytucja organizująca konkurs może zażądać przedłożenia różnych załączników.

Polecamy serwis: Umowy w firmie

Posługując się powyższym przykładem działania 8.1. POIG wymaga się od beneficjenta na etapie przygotowywania i podpisywania umowy o dofinansowanie przedłożenia następujących załączników: kopia wniosku o dofinansowanie wraz z załącznikami, harmonogram rzeczowo–finansowy projektu, harmonogram płatności, weksel in blanco opatrzony klauzulą „nie na zlecenie”, deklaracja wekslowa oraz kopia dokumentu potwierdzającego umocowanie przedstawiciela beneficjenta do działania w jego imieniu i na jego rzecz (pełnomocnictwo, wypis z KRS, inne). Wszystkie załączniki do umowy o dofinansowanie wymagają staranności w przygotowaniu, w szczególności harmonogram rzeczowo-finansowy oraz harmonogram płatności.
Pamiętajmy również, że w uzasadnionych przypadkach instytucja z którą podpisana została umowa o dofinansowanie ma prawo do jej rozwiązania. Warunki rozwiązania umowy również są szczegółowo omówione w jej treści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA