REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kwalifikować zakup gruntu na potrzeby projektów innowacyjnych

Tomasz Wydra
Specjalista w dziedzinie dotacji unijnych
Zakup gruntu na potrzeby projektów innowacyjnych
Zakup gruntu na potrzeby projektów innowacyjnych

REKLAMA

REKLAMA

Podczas przygotowania dokumentacji aplikacyjnej wnioskodawcy projektów unijnych szacują koszty związane ich realizacją i określają tę część wydatków, która ma zostać dofinansowana z UE. Niekiedy na potrzeby realizacji projektu zachodzi konieczność zakupu gruntu lub nieruchomości zabudowanej. Czy taka kategoria wydatków może zostać dofinansowania ze środków wspólnotowych? A jeśli tak to na jakich zasadach?

Podstawy kwalifikowania wydatków, w tym kwalifikowania zakupu gruntu lub nieruchomości zabudowanej w projektach realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka określają „Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013”.

REKLAMA

Aktualnie obowiązującą wersję dokumentu można pobrać ze strony internetowej http://www.poig.gov.pl , z zakładki „Dokumenty i wytyczne”.

Zasady kwalifikowania gruntów

W świetle przepisów Wytycznych z dnia 1 kwietnia 2010 roku należy uznać, że wydatki na pokrycie kosztu przeniesienia własności gruntu lub użytkowania wieczystego gruntu kwalifikują się do dofinansowania. Uznanie takich wydatków za kwalifikowane może jednakże nastąpić, pod warunkiem, że:

  • grunt jest niezbędny do realizacji projektu,
  • beneficjent przedstawi opinię rzeczoznawcy majątkowego potwierdzającą, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej gruntu, określonej na dzień nabycia,
  • zbywający złoży oświadczenie, iż w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia grunt nie był współfinansowany ze środków unijnych ani z krajowych środków pomocy publicznej lub pomocy de minimis,

Koszt przeniesienia własności gruntu lub użytkowania wieczystego gruntu nie może przekroczyć 10 % całkowitych kosztów kwalifikowalnych projektu.

Przeczytaj również: Jak promować regionalne marki dzięki unijnym funduszom?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady kwalifikowania nieruchomości zabudowanej

Zgodnie z przyjętymi zasadami koszty związane z przeniesieniem prawa własności nieruchomości zabudowanej lub użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej można uznać za wydatek kwalifikowany. Jednakże podobnie jak w przypadku gruntów, możliwość zakwalifikowania takiego wydatku do dofinansowania unijnego musi nastąpić pod warunkiem spełnienia następujących przesłanek:

  • nieruchomość jest niezbędna do realizacji projektu,
  • beneficjent przedstawi opinię rzeczoznawcy majątkowego potwierdzającą, że cena nabycia nie przekracza wartości rynkowej nieruchomości, określonej na dzień nabycia,
  • przedsiębiorca przedstawi opinię rzeczoznawcy budowlanego potwierdzającą, że nieruchomość może być używana w określonym celu, zgodnym z celami projektu objętego wsparciem, lub określającą zakres niezbędnych zmian lub ulepszeń,
  • zbywający złoży oświadczenie, iż w okresie 7 lat poprzedzających datę nabycia nieruchomość nie była współfinansowana ze środków unijnych ani z krajowych środków pomocy publicznej krajowej lub pomocy de minimis,
  • nieruchomość będzie używana wyłącznie zgodnie z celami projektu objętego wsparciem.

Polecamy serwis: ABC funduszy unijnych

Zakup gruntu może być jedną z kategorii wydatków kwalifikowanych projektu realizowanego w ramach działania 4.4 Nowe inwestycje o wysokim potencjale innowacyjnym w ramach POIG. Uznanie tego wydatku za kwalifikowany musi nastąpić w zgodzie z zasadami określonymi w Wytycznych oraz pod warunkiem szczegółowego ich opisania we wniosku o dofinansowanie. W przypadku zakupu gruntu dofinansowanie będzie mogło być udzielone wyłącznie w wysokości do 10% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA