Jaka jest różnica między zaliczką a refundacją w innowacyjnych projektach
REKLAMA
REKLAMA
Beneficjenci projektów unijnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka mogą skorzystać z dwóch form rozliczania wydatków ponoszonych podczas realizacji projektów tj. zaliczki i/lub refundacji. Wybór formy dofinansowania następuje na etapie podpisywania umowy o dofinansowanie poprzez zaznaczenie właściwej opcji w załączniku do umowy tj. harmonogramie płatności.
REKLAMA
Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy
Refundacje
REKLAMA
Jest to podstawowy sposób udzielania dofinansowania dla projektów objętych unijnym wsparciem. W odróżnieniu od płatności zaliczkowych, refundacja (części lub całości wydatków) następuje dopiero po poniesieniu wydatków kwalifikujących się do wsparcia. Czyli generalna zasada jest taka, że najpierw wydatki związane z realizacją projektu są ponoszone ze środków własnych beneficjenta, a później dopiero zwracane, czyli refundowane ze środków europejskich w określonej wysokości i w oparciu o określone dokumenty. W celu otrzymania refundacji części lub całości poniesionych wydatków, beneficjent składa wniosek o płatność do właściwej instytucji, do którego załącza m.in. kopie faktur lub innych dokumentów potwierdzających poniesione wydatki albo zestawienie faktur lub dokumentów. Rodzaj wymaganych dokumentów potwierdzających poniesione wydatki powinien zostać określony w umowie o dofinansowanie.
Dla refundacji wydatków poniesionych w związku z przygotowaniem projektu celowego w ramach działania 1.4 POIG wymagane jest złożenie wniosku o płatność wraz załącznikami tj. zestawienie dokumentów księgowych potwierdzających poniesione wydatki, kopie dokumentów księgowych, w przypadku zawarcia umowy leasingu, kopią umowy leasingu, w przypadku wynagrodzeń wraz z pozapłacowymi kosztami pracy - kopie kart pracy pracowników.
Przeczytaj również: Jak napisać protest od decyzji o nieprzyznaniu dotacji z UE?
Wykaz dokumentów, które należy załączyć wraz z wnioskiem o dofinansowanie zawiera umowa o dofinansowanie, której wzór w zależności od konkursu dostępny jest na stronach internetowych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, pod adresem http://www.parp.gov.pl
Zaliczki
Płatność zaliczkowa, podobnie jak refundacja może stanowić część lub całość dofinansowania przyznanego w ramach umowy o dofinansowanie. W celu otrzymania zaliczki beneficjent składa, po podpisaniu umowy o dofinansowanie, wniosek o przekazanie środków w ramach zaliczki, a następnie, zgodnie z terminami określonymi w umowie o dofinansowanie przedstawia kolejne wnioski o płatność, w których wykazuje wydatki poniesione ze środków przekazanych mu w ramach zaliczki. W przypadku gdy dofinansowanie przekazywane jest częściowo w formie zaliczki, pozostała część dofinansowania przekazywana jest beneficjentowi na zasadzie refundacji części faktycznie poniesionych i udokumentowanych wydatków.
Polecamy serwis Zakładam firmę
Zaliczki udzielane są na zadania trwające od 2 do 6 miesięcy. W terminie 30 dni po zakończeniu zadania beneficjent składa wniosek o płatność, 30 dni trwa ocena merytoryczna i finansowa wniosku, po zatwierdzeniu wniosku o płatność Instytucja Wdrażająca do 30 dni dokonuje płatności. Beneficjent może składać wniosek o kolejną płatność zaliczkową przedstawiając wydatki dokumentujące rozliczenie przynajmniej 70% poprzedniej/poprzednich transz zaliczek, kolejna przekazana transza pomniejszana jest o niewykorzystane kwoty z poprzednich transz zaliczek oraz o odsetki narosłe na osobnym koncie dla zaliczek.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.