REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pozyskać dotacje na rozwój turystyki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacje na rozwój turystyki
Dotacje na rozwój turystyki

REKLAMA

REKLAMA

Najbliższe miesiące stawiają przedsiębiorstwa z branży turystycznej przed szansą na uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Warto przyjrzeć się bliżej warunkom jakie Unia stawia przedsiębiorcom zamierzającym rozwinąć działalność w tym kierunku .

Jednym z priorytetów każdego z 16 Programów Regionalnych w perspektywie finansowej na lata 2007-2013 jest turystyka, często połączona z infrastrukturą oraz rozwojem inwestycyjnym sektora MSP. Pod pozornie prostym i oczywistym terminem kryje się szereg definicji i kryteriów do spełnienia dla potencjalnych beneficjentów środków unijnych, jakimi są m. in. przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu oraz w ciągu najbliższych trzech miesięcy beneficjenci mogą spodziewać się aż trzech konkursów z dziedziny turystyki. Każdy beneficjent zaliczający się do sektora MSP i zamierzający ubiegać się o wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego, musi prowadzić działalność i mieć siedzibę na terytorium Polski, a co najważniejsze – realizować projekt na terenie województwa, którego dotyczy dany program. Pozostałe kryteria uzależnione są od Uszczegółowienia Programu Operacyjnego dla danego województwa.

Bez względu jednak na region, wypełniając wniosek o dotację, należy „wpisać się” w cele Działania konkursowego oraz zwrócić uwagę na komplementarność z innymi Działaniami i Priorytetami pozostałych Programów Operacyjnych. Co ważne – należy unikać cytowania celu Działania czy Priorytetu, gdyż próba taka może negatywnie wpłynąć na ocenę merytoryczną wniosku.

Warto również przejrzeć kilka strategicznych dokumentów na poziomie województwa, a w przypadku ubiegania się o dotację na rozwój turystyki, należy szczególnie kierować się treścią Strategii Rozwoju Turystyki Województwa. Najlepiej gdyby założone cele i działania przedsiębiorcy były zgodne z zapisanymi w wyżej wymienionym dokumencie.

REKLAMA

Zobacz także: Z paszportem po unijną dotację

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aktualnie (od 7 czerwca) trwa nabór wniosków do Działania 3.2.1 Infrastruktura okołoturystyczna/przedsiębiorstwa w województwie śląskim. Wnioski o dofinansowanie można składać do 9 sierpnia br. włącznie, jednak należy się śpieszyć, ponieważ przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z załącznikami zajmuje około dwóch tygodni. O wsparcie mogą ubiegać się mikro-, mali oraz średni przedsiębiorcy zamierzający realizować projekty z zakresu budowy, przebudowy i remontu aktywnych form turystyki, terenów rekreacyjnych, bazy okołoturystycznej, a także z zakresu tworzenia i rozwoju parków tematycznych przyczyniających się do wzrostu ruchu turystycznego. Dodatkowe punkty we wniosku można uzyskać za projekty uwzględniające w swym zakresie przystosowanie infrastruktury turystycznej oraz okołoturystycznej do potrzeb osób niepełnosprawnych, między innymi poprzez usunięcie barier architektonicznych. Poziom dofinansowania zależy od rodzaju przedsiębiorstwa i waha się od 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji dla średnich przedsiębiorstw do 60% dla mikro- i małych.

Na przełomie lipca i sierpnia tego roku przedsiębiorcy z sektora MSP będą mogli starać się o dotację w województwie podlaskim z Działania 3.2 Wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw z branży turystycznej.

Pieniądze będzie można uzyskać na nową inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa. Szansę mają również projekty zakładające dywersyfikację produkcji przedsiębiorstwa dzięki wprowadzeniu nowych, dodatkowych produktów lub istotną zmianę dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie. Inwestycje powinny być oczywiście związane z lokalną oraz regionalną infrastrukturą turystyczną i mogą dotyczyć budowy, przebudowy lub rozbudowy obiektów turystycznych, nabycia oraz wytworzenia środków trwałych niezbędnych do prowadzenia, unowocześnienia i rozwoju działalności gospodarczej, stworzenia unikatowej oferty turystycznej w skali regionu lub kraju, a także utworzenia lub rozwoju usług świadczonych drogą elektroniczną. Ze względu na sezonowość występującą w branży turystycznej, priorytetowo traktowane będą projekty przewidujące stworzenie całorocznej oferty oraz oferty rozpoznawalnej i promującej region w całej Polsce.

Polecamy: serwis Leasing

Warto powołać się we wniosku na strategię rozwoju turystyki województwa podlaskiego i uzasadnić wpływ planowanej inwestycji na konkurencyjność regionu. Kwota dotacji standardowo uzależniona jest od rodzaju przedsiębiorstwa – najwięcej, bo aż 4 mln złotych mogą uzyskać mali i średni przedsiębiorcy oraz mikroprzedsiębiorcy pod warunkiem, że prowadzą działalność gospodarczą w branży turystycznej od co najmniej 24 miesięcy. Pozostałe mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na dofinansowanie maksymalnie do 500 tys. złotych.

Najpóźniej w tym roku, bo dopiero w październiku, dostaną szansę przedsiębiorcy z województwa kujawsko-pomorskiego. W tym regionie, w ramach Działania 6.2 Rozwój usług turystycznych i uzdrowiskowych, przedsiębiorstwa mające siedzibę, bądź filię lub oddział (pod warunkiem zapisu w dokumentach rejestrowych) na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, mogą ubiegać się o dofinansowanie kosztów kwalifikowanych projektu aż w wysokości 70% w przypadku mikroprzedsiębiorstw.

Zdecydowanie promuje się tutaj najmniejsze przedsiębiorstwa, bo procent zmniejsza się wraz z wielkością przedsiębiorstwa – małe przedsiębiorstwa mogą liczyć na 60%, a średnie i duże już tylko na 50% dotacji. Ze względu na liczną grupę Beneficjentów, którymi są nie tylko przedsiębiorcy, dotację można uzyskać dla szeroko pojętych projektów z branży turystyki. Do rodzajów projektów kwalifikujących się do wsparcia należą tradycyjne inwestycje poszerzające bazę turystyczną (w tym noclegową, gastronomiczną, rekreacyjno-sportową), ale również obejmujące budowę, przebudowę i rozbudowę urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego (parki zdrojowe, urządzone ścieżki ruchowe, tężnie, grzybki inhalacyjne, pijalnie uzdrowiskowe, lecznicze, rehabilitacyjne baseny uzdrowiskowe), ujęcia wód leczniczych i termalnych. W konkursie liczyć się będą także projekty promujące produkty turystyczne regionu, w tym m.in. organizację kampanii reklamowych popularyzujących walory turystyczne województwa w kraju i poza jego granicami.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Znając już harmonogram konkursów oraz wymagania stawiane przedsiębiorcom, trzeba pamiętać o czasochłonnym przygotowaniu wniosku o dotację wraz z załącznikami. Nie należy czekać z tym do ostatniej chwili, bowiem często niedokładność w wypełnieniu wszystkich rubryk oraz błędy w obliczeniach mogą zaważyć na pozytywnej ocenie wniosku. Przed złożeniem aplikacji do odpowiedniej instytucji zarządzającej poszczególnymi programami operacyjnymi, warto raz jeszcze sprawdzić kompletność wszystkich wymaganych załączników. Część z nich jest standardowa dla wszystkich wnioskodawców i we wszystkich konkursach (dokumenty identyfikujące wnioskodawcę oraz dokumenty określające jego sytuację finansową), część jest specyficzna dla poszczególnych działań. Czasami drobny szczegół może wpłynąć na ostateczny wynik przyznania dotacji, dlatego przezorność jest jak najbardziej na miejscu.

Joanna Kulak  - www.doradca-ue.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA