REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pozyskać dotacje na rozwój turystyki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacje na rozwój turystyki
Dotacje na rozwój turystyki

REKLAMA

REKLAMA

Najbliższe miesiące stawiają przedsiębiorstwa z branży turystycznej przed szansą na uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Warto przyjrzeć się bliżej warunkom jakie Unia stawia przedsiębiorcom zamierzającym rozwinąć działalność w tym kierunku .

Jednym z priorytetów każdego z 16 Programów Regionalnych w perspektywie finansowej na lata 2007-2013 jest turystyka, często połączona z infrastrukturą oraz rozwojem inwestycyjnym sektora MSP. Pod pozornie prostym i oczywistym terminem kryje się szereg definicji i kryteriów do spełnienia dla potencjalnych beneficjentów środków unijnych, jakimi są m. in. przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu oraz w ciągu najbliższych trzech miesięcy beneficjenci mogą spodziewać się aż trzech konkursów z dziedziny turystyki. Każdy beneficjent zaliczający się do sektora MSP i zamierzający ubiegać się o wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego, musi prowadzić działalność i mieć siedzibę na terytorium Polski, a co najważniejsze – realizować projekt na terenie województwa, którego dotyczy dany program. Pozostałe kryteria uzależnione są od Uszczegółowienia Programu Operacyjnego dla danego województwa.

Bez względu jednak na region, wypełniając wniosek o dotację, należy „wpisać się” w cele Działania konkursowego oraz zwrócić uwagę na komplementarność z innymi Działaniami i Priorytetami pozostałych Programów Operacyjnych. Co ważne – należy unikać cytowania celu Działania czy Priorytetu, gdyż próba taka może negatywnie wpłynąć na ocenę merytoryczną wniosku.

Warto również przejrzeć kilka strategicznych dokumentów na poziomie województwa, a w przypadku ubiegania się o dotację na rozwój turystyki, należy szczególnie kierować się treścią Strategii Rozwoju Turystyki Województwa. Najlepiej gdyby założone cele i działania przedsiębiorcy były zgodne z zapisanymi w wyżej wymienionym dokumencie.

Zobacz także: Z paszportem po unijną dotację

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aktualnie (od 7 czerwca) trwa nabór wniosków do Działania 3.2.1 Infrastruktura okołoturystyczna/przedsiębiorstwa w województwie śląskim. Wnioski o dofinansowanie można składać do 9 sierpnia br. włącznie, jednak należy się śpieszyć, ponieważ przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z załącznikami zajmuje około dwóch tygodni. O wsparcie mogą ubiegać się mikro-, mali oraz średni przedsiębiorcy zamierzający realizować projekty z zakresu budowy, przebudowy i remontu aktywnych form turystyki, terenów rekreacyjnych, bazy okołoturystycznej, a także z zakresu tworzenia i rozwoju parków tematycznych przyczyniających się do wzrostu ruchu turystycznego. Dodatkowe punkty we wniosku można uzyskać za projekty uwzględniające w swym zakresie przystosowanie infrastruktury turystycznej oraz okołoturystycznej do potrzeb osób niepełnosprawnych, między innymi poprzez usunięcie barier architektonicznych. Poziom dofinansowania zależy od rodzaju przedsiębiorstwa i waha się od 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji dla średnich przedsiębiorstw do 60% dla mikro- i małych.

Na przełomie lipca i sierpnia tego roku przedsiębiorcy z sektora MSP będą mogli starać się o dotację w województwie podlaskim z Działania 3.2 Wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw z branży turystycznej.

Pieniądze będzie można uzyskać na nową inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa. Szansę mają również projekty zakładające dywersyfikację produkcji przedsiębiorstwa dzięki wprowadzeniu nowych, dodatkowych produktów lub istotną zmianę dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie. Inwestycje powinny być oczywiście związane z lokalną oraz regionalną infrastrukturą turystyczną i mogą dotyczyć budowy, przebudowy lub rozbudowy obiektów turystycznych, nabycia oraz wytworzenia środków trwałych niezbędnych do prowadzenia, unowocześnienia i rozwoju działalności gospodarczej, stworzenia unikatowej oferty turystycznej w skali regionu lub kraju, a także utworzenia lub rozwoju usług świadczonych drogą elektroniczną. Ze względu na sezonowość występującą w branży turystycznej, priorytetowo traktowane będą projekty przewidujące stworzenie całorocznej oferty oraz oferty rozpoznawalnej i promującej region w całej Polsce.

Polecamy: serwis Leasing

Warto powołać się we wniosku na strategię rozwoju turystyki województwa podlaskiego i uzasadnić wpływ planowanej inwestycji na konkurencyjność regionu. Kwota dotacji standardowo uzależniona jest od rodzaju przedsiębiorstwa – najwięcej, bo aż 4 mln złotych mogą uzyskać mali i średni przedsiębiorcy oraz mikroprzedsiębiorcy pod warunkiem, że prowadzą działalność gospodarczą w branży turystycznej od co najmniej 24 miesięcy. Pozostałe mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na dofinansowanie maksymalnie do 500 tys. złotych.

Najpóźniej w tym roku, bo dopiero w październiku, dostaną szansę przedsiębiorcy z województwa kujawsko-pomorskiego. W tym regionie, w ramach Działania 6.2 Rozwój usług turystycznych i uzdrowiskowych, przedsiębiorstwa mające siedzibę, bądź filię lub oddział (pod warunkiem zapisu w dokumentach rejestrowych) na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, mogą ubiegać się o dofinansowanie kosztów kwalifikowanych projektu aż w wysokości 70% w przypadku mikroprzedsiębiorstw.

Zdecydowanie promuje się tutaj najmniejsze przedsiębiorstwa, bo procent zmniejsza się wraz z wielkością przedsiębiorstwa – małe przedsiębiorstwa mogą liczyć na 60%, a średnie i duże już tylko na 50% dotacji. Ze względu na liczną grupę Beneficjentów, którymi są nie tylko przedsiębiorcy, dotację można uzyskać dla szeroko pojętych projektów z branży turystyki. Do rodzajów projektów kwalifikujących się do wsparcia należą tradycyjne inwestycje poszerzające bazę turystyczną (w tym noclegową, gastronomiczną, rekreacyjno-sportową), ale również obejmujące budowę, przebudowę i rozbudowę urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego (parki zdrojowe, urządzone ścieżki ruchowe, tężnie, grzybki inhalacyjne, pijalnie uzdrowiskowe, lecznicze, rehabilitacyjne baseny uzdrowiskowe), ujęcia wód leczniczych i termalnych. W konkursie liczyć się będą także projekty promujące produkty turystyczne regionu, w tym m.in. organizację kampanii reklamowych popularyzujących walory turystyczne województwa w kraju i poza jego granicami.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Znając już harmonogram konkursów oraz wymagania stawiane przedsiębiorcom, trzeba pamiętać o czasochłonnym przygotowaniu wniosku o dotację wraz z załącznikami. Nie należy czekać z tym do ostatniej chwili, bowiem często niedokładność w wypełnieniu wszystkich rubryk oraz błędy w obliczeniach mogą zaważyć na pozytywnej ocenie wniosku. Przed złożeniem aplikacji do odpowiedniej instytucji zarządzającej poszczególnymi programami operacyjnymi, warto raz jeszcze sprawdzić kompletność wszystkich wymaganych załączników. Część z nich jest standardowa dla wszystkich wnioskodawców i we wszystkich konkursach (dokumenty identyfikujące wnioskodawcę oraz dokumenty określające jego sytuację finansową), część jest specyficzna dla poszczególnych działań. Czasami drobny szczegół może wpłynąć na ostateczny wynik przyznania dotacji, dlatego przezorność jest jak najbardziej na miejscu.

Joanna Kulak  - www.doradca-ue.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA