REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pozyskać dotacje na rozwój turystyki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dotacje na rozwój turystyki
Dotacje na rozwój turystyki

REKLAMA

REKLAMA

Najbliższe miesiące stawiają przedsiębiorstwa z branży turystycznej przed szansą na uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Warto przyjrzeć się bliżej warunkom jakie Unia stawia przedsiębiorcom zamierzającym rozwinąć działalność w tym kierunku .

Jednym z priorytetów każdego z 16 Programów Regionalnych w perspektywie finansowej na lata 2007-2013 jest turystyka, często połączona z infrastrukturą oraz rozwojem inwestycyjnym sektora MSP. Pod pozornie prostym i oczywistym terminem kryje się szereg definicji i kryteriów do spełnienia dla potencjalnych beneficjentów środków unijnych, jakimi są m. in. przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu oraz w ciągu najbliższych trzech miesięcy beneficjenci mogą spodziewać się aż trzech konkursów z dziedziny turystyki. Każdy beneficjent zaliczający się do sektora MSP i zamierzający ubiegać się o wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego, musi prowadzić działalność i mieć siedzibę na terytorium Polski, a co najważniejsze – realizować projekt na terenie województwa, którego dotyczy dany program. Pozostałe kryteria uzależnione są od Uszczegółowienia Programu Operacyjnego dla danego województwa.

Bez względu jednak na region, wypełniając wniosek o dotację, należy „wpisać się” w cele Działania konkursowego oraz zwrócić uwagę na komplementarność z innymi Działaniami i Priorytetami pozostałych Programów Operacyjnych. Co ważne – należy unikać cytowania celu Działania czy Priorytetu, gdyż próba taka może negatywnie wpłynąć na ocenę merytoryczną wniosku.

Warto również przejrzeć kilka strategicznych dokumentów na poziomie województwa, a w przypadku ubiegania się o dotację na rozwój turystyki, należy szczególnie kierować się treścią Strategii Rozwoju Turystyki Województwa. Najlepiej gdyby założone cele i działania przedsiębiorcy były zgodne z zapisanymi w wyżej wymienionym dokumencie.

Zobacz także: Z paszportem po unijną dotację

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aktualnie (od 7 czerwca) trwa nabór wniosków do Działania 3.2.1 Infrastruktura okołoturystyczna/przedsiębiorstwa w województwie śląskim. Wnioski o dofinansowanie można składać do 9 sierpnia br. włącznie, jednak należy się śpieszyć, ponieważ przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z załącznikami zajmuje około dwóch tygodni. O wsparcie mogą ubiegać się mikro-, mali oraz średni przedsiębiorcy zamierzający realizować projekty z zakresu budowy, przebudowy i remontu aktywnych form turystyki, terenów rekreacyjnych, bazy okołoturystycznej, a także z zakresu tworzenia i rozwoju parków tematycznych przyczyniających się do wzrostu ruchu turystycznego. Dodatkowe punkty we wniosku można uzyskać za projekty uwzględniające w swym zakresie przystosowanie infrastruktury turystycznej oraz okołoturystycznej do potrzeb osób niepełnosprawnych, między innymi poprzez usunięcie barier architektonicznych. Poziom dofinansowania zależy od rodzaju przedsiębiorstwa i waha się od 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji dla średnich przedsiębiorstw do 60% dla mikro- i małych.

Na przełomie lipca i sierpnia tego roku przedsiębiorcy z sektora MSP będą mogli starać się o dotację w województwie podlaskim z Działania 3.2 Wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw z branży turystycznej.

Pieniądze będzie można uzyskać na nową inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa. Szansę mają również projekty zakładające dywersyfikację produkcji przedsiębiorstwa dzięki wprowadzeniu nowych, dodatkowych produktów lub istotną zmianę dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie. Inwestycje powinny być oczywiście związane z lokalną oraz regionalną infrastrukturą turystyczną i mogą dotyczyć budowy, przebudowy lub rozbudowy obiektów turystycznych, nabycia oraz wytworzenia środków trwałych niezbędnych do prowadzenia, unowocześnienia i rozwoju działalności gospodarczej, stworzenia unikatowej oferty turystycznej w skali regionu lub kraju, a także utworzenia lub rozwoju usług świadczonych drogą elektroniczną. Ze względu na sezonowość występującą w branży turystycznej, priorytetowo traktowane będą projekty przewidujące stworzenie całorocznej oferty oraz oferty rozpoznawalnej i promującej region w całej Polsce.

Polecamy: serwis Leasing

Warto powołać się we wniosku na strategię rozwoju turystyki województwa podlaskiego i uzasadnić wpływ planowanej inwestycji na konkurencyjność regionu. Kwota dotacji standardowo uzależniona jest od rodzaju przedsiębiorstwa – najwięcej, bo aż 4 mln złotych mogą uzyskać mali i średni przedsiębiorcy oraz mikroprzedsiębiorcy pod warunkiem, że prowadzą działalność gospodarczą w branży turystycznej od co najmniej 24 miesięcy. Pozostałe mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na dofinansowanie maksymalnie do 500 tys. złotych.

Najpóźniej w tym roku, bo dopiero w październiku, dostaną szansę przedsiębiorcy z województwa kujawsko-pomorskiego. W tym regionie, w ramach Działania 6.2 Rozwój usług turystycznych i uzdrowiskowych, przedsiębiorstwa mające siedzibę, bądź filię lub oddział (pod warunkiem zapisu w dokumentach rejestrowych) na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, mogą ubiegać się o dofinansowanie kosztów kwalifikowanych projektu aż w wysokości 70% w przypadku mikroprzedsiębiorstw.

Zdecydowanie promuje się tutaj najmniejsze przedsiębiorstwa, bo procent zmniejsza się wraz z wielkością przedsiębiorstwa – małe przedsiębiorstwa mogą liczyć na 60%, a średnie i duże już tylko na 50% dotacji. Ze względu na liczną grupę Beneficjentów, którymi są nie tylko przedsiębiorcy, dotację można uzyskać dla szeroko pojętych projektów z branży turystyki. Do rodzajów projektów kwalifikujących się do wsparcia należą tradycyjne inwestycje poszerzające bazę turystyczną (w tym noclegową, gastronomiczną, rekreacyjno-sportową), ale również obejmujące budowę, przebudowę i rozbudowę urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego (parki zdrojowe, urządzone ścieżki ruchowe, tężnie, grzybki inhalacyjne, pijalnie uzdrowiskowe, lecznicze, rehabilitacyjne baseny uzdrowiskowe), ujęcia wód leczniczych i termalnych. W konkursie liczyć się będą także projekty promujące produkty turystyczne regionu, w tym m.in. organizację kampanii reklamowych popularyzujących walory turystyczne województwa w kraju i poza jego granicami.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Znając już harmonogram konkursów oraz wymagania stawiane przedsiębiorcom, trzeba pamiętać o czasochłonnym przygotowaniu wniosku o dotację wraz z załącznikami. Nie należy czekać z tym do ostatniej chwili, bowiem często niedokładność w wypełnieniu wszystkich rubryk oraz błędy w obliczeniach mogą zaważyć na pozytywnej ocenie wniosku. Przed złożeniem aplikacji do odpowiedniej instytucji zarządzającej poszczególnymi programami operacyjnymi, warto raz jeszcze sprawdzić kompletność wszystkich wymaganych załączników. Część z nich jest standardowa dla wszystkich wnioskodawców i we wszystkich konkursach (dokumenty identyfikujące wnioskodawcę oraz dokumenty określające jego sytuację finansową), część jest specyficzna dla poszczególnych działań. Czasami drobny szczegół może wpłynąć na ostateczny wynik przyznania dotacji, dlatego przezorność jest jak najbardziej na miejscu.

Joanna Kulak  - www.doradca-ue.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA