REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pozyskać dotacje na rozwój turystyki

Dotacje na rozwój turystyki
Dotacje na rozwój turystyki

REKLAMA

REKLAMA

Najbliższe miesiące stawiają przedsiębiorstwa z branży turystycznej przed szansą na uzyskanie dofinansowania z Unii Europejskiej. Warto przyjrzeć się bliżej warunkom jakie Unia stawia przedsiębiorcom zamierzającym rozwinąć działalność w tym kierunku .

Jednym z priorytetów każdego z 16 Programów Regionalnych w perspektywie finansowej na lata 2007-2013 jest turystyka, często połączona z infrastrukturą oraz rozwojem inwestycyjnym sektora MSP. Pod pozornie prostym i oczywistym terminem kryje się szereg definicji i kryteriów do spełnienia dla potencjalnych beneficjentów środków unijnych, jakimi są m. in. przedsiębiorcy.

REKLAMA

REKLAMA

W lipcu oraz w ciągu najbliższych trzech miesięcy beneficjenci mogą spodziewać się aż trzech konkursów z dziedziny turystyki. Każdy beneficjent zaliczający się do sektora MSP i zamierzający ubiegać się o wsparcie z Regionalnego Programu Operacyjnego, musi prowadzić działalność i mieć siedzibę na terytorium Polski, a co najważniejsze – realizować projekt na terenie województwa, którego dotyczy dany program. Pozostałe kryteria uzależnione są od Uszczegółowienia Programu Operacyjnego dla danego województwa.

Bez względu jednak na region, wypełniając wniosek o dotację, należy „wpisać się” w cele Działania konkursowego oraz zwrócić uwagę na komplementarność z innymi Działaniami i Priorytetami pozostałych Programów Operacyjnych. Co ważne – należy unikać cytowania celu Działania czy Priorytetu, gdyż próba taka może negatywnie wpłynąć na ocenę merytoryczną wniosku.

Warto również przejrzeć kilka strategicznych dokumentów na poziomie województwa, a w przypadku ubiegania się o dotację na rozwój turystyki, należy szczególnie kierować się treścią Strategii Rozwoju Turystyki Województwa. Najlepiej gdyby założone cele i działania przedsiębiorcy były zgodne z zapisanymi w wyżej wymienionym dokumencie.

Zobacz także: Z paszportem po unijną dotację

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aktualnie (od 7 czerwca) trwa nabór wniosków do Działania 3.2.1 Infrastruktura okołoturystyczna/przedsiębiorstwa w województwie śląskim. Wnioski o dofinansowanie można składać do 9 sierpnia br. włącznie, jednak należy się śpieszyć, ponieważ przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z załącznikami zajmuje około dwóch tygodni. O wsparcie mogą ubiegać się mikro-, mali oraz średni przedsiębiorcy zamierzający realizować projekty z zakresu budowy, przebudowy i remontu aktywnych form turystyki, terenów rekreacyjnych, bazy okołoturystycznej, a także z zakresu tworzenia i rozwoju parków tematycznych przyczyniających się do wzrostu ruchu turystycznego. Dodatkowe punkty we wniosku można uzyskać za projekty uwzględniające w swym zakresie przystosowanie infrastruktury turystycznej oraz okołoturystycznej do potrzeb osób niepełnosprawnych, między innymi poprzez usunięcie barier architektonicznych. Poziom dofinansowania zależy od rodzaju przedsiębiorstwa i waha się od 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji dla średnich przedsiębiorstw do 60% dla mikro- i małych.

Na przełomie lipca i sierpnia tego roku przedsiębiorcy z sektora MSP będą mogli starać się o dotację w województwie podlaskim z Działania 3.2 Wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw z branży turystycznej.

Pieniądze będzie można uzyskać na nową inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne związane z utworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa. Szansę mają również projekty zakładające dywersyfikację produkcji przedsiębiorstwa dzięki wprowadzeniu nowych, dodatkowych produktów lub istotną zmianę dotyczącą procesu produkcyjnego w istniejącym przedsiębiorstwie. Inwestycje powinny być oczywiście związane z lokalną oraz regionalną infrastrukturą turystyczną i mogą dotyczyć budowy, przebudowy lub rozbudowy obiektów turystycznych, nabycia oraz wytworzenia środków trwałych niezbędnych do prowadzenia, unowocześnienia i rozwoju działalności gospodarczej, stworzenia unikatowej oferty turystycznej w skali regionu lub kraju, a także utworzenia lub rozwoju usług świadczonych drogą elektroniczną. Ze względu na sezonowość występującą w branży turystycznej, priorytetowo traktowane będą projekty przewidujące stworzenie całorocznej oferty oraz oferty rozpoznawalnej i promującej region w całej Polsce.

Polecamy: serwis Leasing

Warto powołać się we wniosku na strategię rozwoju turystyki województwa podlaskiego i uzasadnić wpływ planowanej inwestycji na konkurencyjność regionu. Kwota dotacji standardowo uzależniona jest od rodzaju przedsiębiorstwa – najwięcej, bo aż 4 mln złotych mogą uzyskać mali i średni przedsiębiorcy oraz mikroprzedsiębiorcy pod warunkiem, że prowadzą działalność gospodarczą w branży turystycznej od co najmniej 24 miesięcy. Pozostałe mikroprzedsiębiorstwa mogą liczyć na dofinansowanie maksymalnie do 500 tys. złotych.

Najpóźniej w tym roku, bo dopiero w październiku, dostaną szansę przedsiębiorcy z województwa kujawsko-pomorskiego. W tym regionie, w ramach Działania 6.2 Rozwój usług turystycznych i uzdrowiskowych, przedsiębiorstwa mające siedzibę, bądź filię lub oddział (pod warunkiem zapisu w dokumentach rejestrowych) na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, mogą ubiegać się o dofinansowanie kosztów kwalifikowanych projektu aż w wysokości 70% w przypadku mikroprzedsiębiorstw.

Zdecydowanie promuje się tutaj najmniejsze przedsiębiorstwa, bo procent zmniejsza się wraz z wielkością przedsiębiorstwa – małe przedsiębiorstwa mogą liczyć na 60%, a średnie i duże już tylko na 50% dotacji. Ze względu na liczną grupę Beneficjentów, którymi są nie tylko przedsiębiorcy, dotację można uzyskać dla szeroko pojętych projektów z branży turystyki. Do rodzajów projektów kwalifikujących się do wsparcia należą tradycyjne inwestycje poszerzające bazę turystyczną (w tym noclegową, gastronomiczną, rekreacyjno-sportową), ale również obejmujące budowę, przebudowę i rozbudowę urządzeń lecznictwa uzdrowiskowego (parki zdrojowe, urządzone ścieżki ruchowe, tężnie, grzybki inhalacyjne, pijalnie uzdrowiskowe, lecznicze, rehabilitacyjne baseny uzdrowiskowe), ujęcia wód leczniczych i termalnych. W konkursie liczyć się będą także projekty promujące produkty turystyczne regionu, w tym m.in. organizację kampanii reklamowych popularyzujących walory turystyczne województwa w kraju i poza jego granicami.

Polecamy: Dotacje unijne - poradnik przedsiębiorcy

Znając już harmonogram konkursów oraz wymagania stawiane przedsiębiorcom, trzeba pamiętać o czasochłonnym przygotowaniu wniosku o dotację wraz z załącznikami. Nie należy czekać z tym do ostatniej chwili, bowiem często niedokładność w wypełnieniu wszystkich rubryk oraz błędy w obliczeniach mogą zaważyć na pozytywnej ocenie wniosku. Przed złożeniem aplikacji do odpowiedniej instytucji zarządzającej poszczególnymi programami operacyjnymi, warto raz jeszcze sprawdzić kompletność wszystkich wymaganych załączników. Część z nich jest standardowa dla wszystkich wnioskodawców i we wszystkich konkursach (dokumenty identyfikujące wnioskodawcę oraz dokumenty określające jego sytuację finansową), część jest specyficzna dla poszczególnych działań. Czasami drobny szczegół może wpłynąć na ostateczny wynik przyznania dotacji, dlatego przezorność jest jak najbardziej na miejscu.

Joanna Kulak  - www.doradca-ue.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA