REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakładanie działalności w Hiszpanii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zakładanie firmy w Hiszpanii. Hiszpania stanowi jeden z najważniejszych partnerów gospodarczych Polski. Oba kraje są do siebie bardzo podobne pod wieloma względami, takimi jak: terytorium, liczba ludności, problemy ekonomiczne poprzedzające przystąpienie do Unii Europejskiej. To powoduje, że mimo dużej odległości dzielącej oba państwa, na rynku hiszpańskim prowadzi działalność wiele firm polskich.

Hiszpańskie przepisy dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej są zbliżone do polskich. Podobne są również procedury związane z rejestracją, zgłoszeniami i wydawaniem pozwoleń. Rozpoczęcie działalności gospodarczej (z wyjątkiem działalności w zakresie m.in. radia, telewizji, przemysłu zbrojeniowego, transportu) nie wymaga pozwolenia.

REKLAMA

 
Podstawowymi aktami regulującymi funkcjonowanie podmiotów gospodarczych w Hiszpanii są: prawo spółek z o.o., kodeks handlowy, oraz przepisy dotyczące rejestru handlowego. Cudzoziemcy, którzy nie są rezydentami w Hiszpanii, a chcą tam prowadzić działalność gospodarczą, muszą posiadać dokument NIE (Número de Identificación de Extranjeros). Jest to numer identyfikacyjny wystawiany przez Komendę Główną Policji.


Zobacz: Samozatrudnienie w Hiszpanii


Formy prawne spółek

REKLAMA


Osoby fizyczne chcące prowadzić działalność gospodarczą w Hiszpanii mają do wyboru jej 3 formy prawne tj. samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej (odpowiednik polskiego samo zatrudnienia), spółkę jawną oraz spółkę cywilną. Wspólną cechą tych form jest to, że nie ma obowiązku wniesienia minimalnego kapitału początkowego, a wspólnicy odprowadzają podatek dochodowy od osób fizycznych - I.R.P.F. (Impuesto Rendimiento Personas Físicas). Największym ryzykiem, jakie niesie prowadzenie działalności samodzielnie lub w spółce cywilnej bądź jawnej, jest to, że wspólnicy odpowiadają za zobowiązania całym majątkiem.


Ponadto można prowadzić działalność gospodarczą w postaci spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Sociedad Limitada - S.L.) i spółki akcyjnej (Sociedad Anónima - S.A.). Najpopularniejszą formą działalności gospodarczej w Hiszpanii jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która może zostać powołana przez jedną lub kilka osób fizycznych lub prawnych, a jej minimalny kapitał założycielski wynosi 3006 euro i dzieli się na jednakowej wartości udziały.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz:
Jak założyć firmę w Niemczech?

 
Wymagane dokumenty

REKLAMA


Osoby zakładające spółkę (w jakiejkolwiek postaci) muszą przede wszystkim uzyskać z Centralnego Rejestru Handlowego zaświadczenie imienne spółki (Cetificacion Negativa del Nombre), które potwierdza, że w Hiszpanii nie istnieje inna firma o tej samej nazwie. Po uzyskaniu zaświadczenia potwierdzającego nadanie firmie nazwy spółka musi otworzyć konto w banku i przelać na nie kapitał założycielski. Założyciele spółki zobowiązani są również zgłosić ją do Rejestru Handlowego oraz Rejestru Inwestycji Zagranicznych (Registro de Inwersores del Ministrao de Economia y Hacienda). Urząd skarbowy nadaje spółce numer NIF (Numero de Identificacion Fiscal, odpowiednik polskiego NIP). Aby rozpocząć działalność, potrzebne jest ponadto pozwolenie urzędu miasta (Licencia Municipal de Apertura), potwierdzające, że prowadzona działalność jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta lub gminy. Istotne jest również złożenie w Tesoreria General de la Seuridad Social - odpowiedniku polskiego ZUS - wniosku o nadanie spółce numeru identyfikacji ubezpieczeniowej.

 
Wszystkie dokumenty potrzebne do założenia działalności gospodarczej, które były wystawione w Polsce (pełnomocnictwa, wyciągi z KRS) muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego na język hiszpański. Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna być zawarta u notariusza. Ponadto, każda firma działająca na terenie Hiszpanii musi wstąpić do jednej spośród kilkudziesięciu działających w tym kraju izb gospodarczych. Jednocześnie, założona w Hiszpanii przez polskiego przedsiębiorcę firma może na tych samych warunkach co miejscowa korzystać z wszelkiego rodzaju pomocy publicznej.

 
Zobacz: Założenie działalności gospodarczej w Irlandii


Materiały powstały w ramach projektu "Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei "Jednego Okienka" w ramach Działania 5.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzi 2007-2013 wsparcie na rzecz realizacji Strategii Lizbońskiej.

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Pojedyńczy Punkt Kontaktowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA