REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samozatrudnienie w Hiszpanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Hirsch

REKLAMA

Pomimo panującej obecnie w Hiszpanii złożonej sytuacji gospodarczej, kraj ten cieszy się dużym zainteresowaniem polskich przedsiębiorców myślących o zaoferowaniu swoich produktów lub usług na tutejszym rynku. Czy warto jednak rejestrować tam firmę, choćby tę jednoosobową?

W Hiszpanii samozatrudnienie jest najbardziej popularną i zarazem najprostszą formą prowadzenia działalności gospodarczej. Instytucja samozatrudnienia oraz prawa i obowiązki samozatrudnionych uregulowane są w specjalnej ustawie o pracy osób samozatrudnionych (Estatuto del Trabajo Autónomo), która została przyjęta w 2007 roku. Jednolite przepisy obowiązują wszystkich bez względu na rodzaj działalności i siedzibę firmy.

Prawo hiszpańskie określa tego rodzaju przedsiębiorców mianem autónomos. Zaliczają się do nich również członkowie zarządu w spółkach handlowych, aktywni wspólnicy czy też pracujący razem z samozatrudnionym członkowie rodziny i współmałżonkowie. Poza tym hiszpańskie prawo wyróżnia szczególną formę samozatrudnienia, jaką jest samozatrudnienie ekonomicznie zależne (trabajador autónomo económicamente dependiente, w skrócie TRADE lub TAED). Jest to kategoria pośrednia między pracownikami najemnymi a samozatrudnionymi. Jako samozatrudnionego zależnego ekonomicznie określa się osobę, która prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest zależna ekonomicznie od jednego klienta, uzyskując od niego co najmniej 75% przychodów ze swojej działalności. Musi ona też spełniać pewne dodatkowe warunki, takie jak niezatrudnianie pracowników czy niekorzystanie z podwykonawców.

Zdobycie statusu samozatrudnionego zależnego ekonomicznie wiąże się z uzyskaniem wielu praw, którymi nie cieszą się inne kategorie samozatrudnionych, choć prawa te są mniejsze niż prawa pracowników etatowych. Dotyczą one na przykład czasu pracy, urlopów czy wspólnego działania w celu ochrony i realizacji celów zawodowych samozatrudnionych zależnych ekonomicznie.

Cechą charakterystyczną samozatrudnienia jest to, że nie istnieje obowiązek wniesienia minimalnego kapitału oraz że samozatrudnieni rozliczają się z podatku dochodowego od osób fizycznych, podobnie jak pracownicy. Największym zaś ryzykiem tego rodzaju działalności gospodarczej jest nieograniczona odpowiedzialność samozatrudnionego. Oznacza to, iż w przypadku strat samozatrudnieni odpowiadają całym swoim majątkiem, aktualnym i przyszłym. Obcenie trwają w Hiszpanii prace nad ustawą o przedsiębiorcach (Ley de Emprendedores). Przewiduje się między innymi, że ustawa ta ma ograniczyć odpowiedzialność przedsiębiorców indywidualnych, podobnie jak ma to miejsce w przypadku spółek. Poza tym samozatrudnieni, których pierwsza próba podjęcia działalności gospodarczej nie zakończyłaby się powodzeniem, mieliby otrzymać tzw. drugą szansę, tj. możliwość zwolnienia z długów.

Proces rejestracji

Przed przystąpieniem do rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej w Hiszpanii konieczne jest dopełnienie kilku innych formalności. W pierwszej kolejności należy pamiętać, iż obywatele państw członkowskich UE muszą wystąpić o wpis do ewidencji cudzoziemców (Registro Central de Extranjeros) oraz uzyskać tzw. Numer Identyfikacji Cudzoziemca (Número de Identidad de Extranjero, NIE) w celu prowadzenia działalności gospodarczej w Hiszpanii. Numer ten jest równocześnie numerem identyfikacji podatkowej przedsiębiorców zagranicznych. Jest on wystawiany przez wybrane komendy policji na terenie Hiszpanii lub w konsulacie Hiszpanii w Polsce.

Poza tym należy sprawdzić, czy posiadamy odpowiednie uprawnienia do prowadzenia działalaności gospodarczej w ramach wykonywanego przez nas zawodu. W przypadku niektórych zawodów konieczne jest uznanie naszych kwalifikacji w Hiszpanii oraz wpisanie do odpowiedniej izby zrzeszającej przedstawicieli danego zawodu, jak np. w przypadku lekarzy, architektów czy adwokatów.

Aby rozpocząć sam proces rejestracji jako samozatrudniony należy najpierw udać się do urzędu skarbowego (Agencia Tributaria, www.agenciatributaria.es) i złożyć wniosek o wpisanie na listę przedsiębiorców. W tym celu wypełnia się formularz 037 (uproszczony) lub formularz 036 (pełny). Tego ostatniego samozatrudnieni muszą użyć tylko w określonych przypadkach, np. jeśli chcą wystąpić z wnioskiem o wpis do rejestru operatorów wewnątrzwspólnotowych. Oba formularze warto „polubić” i dobrze poznać, stanowią one bowiem podstawowe narzędzie komunikacji samozatrudnionego z urzędem skarbowym. Służą bowiem także do zgłaszania urzędowi wszelkich zmian związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Osoby posiadające podpis elektroniczny mogą zarejstrować się i składać deklaracje podatkowe online.

Więcej w miesięczniku Twój Biznes - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA