REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Spotkanie z klientem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Miszczak
Całowanie kobiety w dłoń nie jest dobrze widziane. Klientka może odebrać ten gest jako nadmiernie znaczący lub wręcz nachalny.
Całowanie kobiety w dłoń nie jest dobrze widziane. Klientka może odebrać ten gest jako nadmiernie znaczący lub wręcz nachalny.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Praca polegająca na spotkaniach z klientem (np. doradztwo finansowe) wyzwala szereg pytań o prawidłowe zachowanie. Jak się witać z klientami starszymi od siebie? Jak zachować się w kawiarni i w domu klienta?

Miejscem spotkania z klientem może być siedziba firmy, dom klienta lub kawiarnia czy restauracja. Niezależnie od tego nasze zachowanie powinno świadczyć o profesjonalizmie i zawodowym charakterze spotkania. Ale również, w zależności od rodzaju „przestrzeni” konwersacji a także osób w niej uczestniczących, zachodzi potrzeba modelowania zasad savoir-vivre.

REKLAMA

Przywitanie

REKLAMA

Witając się z klientem pamiętajmy, że towarzyskie zasady savoir-vivre tracą rację bytu na gruncie zawodowym. W sytuacji nieformalnej osoba starsza wyciąga rękę na przywitanie do młodszej, ta ostatnia może przywitać się pierwsza jedynie z równolatkiem bądź osobą młodszą. Kobieta wita się pierwsza z mężczyzną. Od tych zasad istnieją oczywiście odstępstwa, jednym z nich jest właśnie sytuacja biznesowa, w której prowadzący rozmowę z klientem jest jakby gospodarzem, dlatego nawet mimo młodego wieku może pierwszy przywitać swojego „gościa” – klienta, zapraszając go do biura czy restauracji.

Całowanie kobiety w dłoń nie jest dobrze widziane. Klientka może odebrać ten gest jako nadmiernie znaczący lub wręcz nachalny. Tego rodzaju szarmanckość wyda się oryginalna i ujmująca w nieformalnym kontakcie, na spotkaniu związanym z interesami zrazi jednak sztucznością.

Zobacz: Jak radzić sobie z trudnym klientem?

Dobre porozumienie

REKLAMA

Jeśli to my aranżujemy miejsce rozmowy, możemy się do tego wcześniej przygotować – zamówić salkę konferencyjną w siedzibie firmy (jeśli na spotkaniu będzie obecna większa liczba osób) czy odwiedzić zawczasu dobrze wyglądającą kawiarnię. Jako prowadzący rozmowę mamy też możliwość, współgrającą idealnie z zasadą gościnności gospodarza, uprzejmie wskazać klientowi miejsce, jakie proponujemy mu zająć. Porozumienie zależy w pewnej mierze od tego, w jaki sposób usiądą partnerzy do rozmowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według socjologów najlepsze porozumienie zachodzi wówczas, gdy dwie osoby siedzą zwrócone do siebie pod kątem 45 stopni, czyli symetrycznie przy rogu stołu lub w rogu kanapy. Jest to pozycja pół-formalna, pozwalająca na zachowanie intymności przy jednoczesnym zmniejszeniu dystansu zarówno przestrzennego jak i psychicznego. Siedzenie po przeciwnych stronach, twarzą do siebie zwiększa dystans, sugeruje zależności dominacji i podwładności i jest bardziej odpowiednie w przypadku rozmowy o pracę.

Zobacz: Czy klienci korzystający z wielu kanałów sprzedaży przynoszą większe zyski?

Jeśli aranżujemy spotkanie z klientem w kawiarni lub restauracji, wynikającym z zasad savoir-vivre’u obowiązkiem jest zapłacić za zamówienie złożone przez klienta.

Spotkanie w domu klienta

Wizyta w domu klienta różni się od spotkania na neutralnym, miejskim gruncie oraz od nieformalnych odwiedzin. Sposób postępowania powinna wyznaczać nasza kultura osobista, wsparta charakterem spotkania. Zadbajmy o dobre pierwsze wrażenie. W żadnym wypadku się nie spóźniajmy, bądźmy przygotowani na różne okoliczności, wynikające z przebywania w prywatnym mieszkaniu – podejdźmy do wizyty z uśmiechem i serdecznością.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA