REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wybór dostawcy usług IT - poradnik

Wybór dostawcy usług IT - poradnik
Wybór dostawcy usług IT - poradnik

REKLAMA

REKLAMA

Wybór dostawcy usług IT to dla wielu małych firm decyzja, która może mieć istotny wpływ na przyszłość biznesowego przedsięwzięcia. Jak dokonać właściwego wyboru dostawcy usług IT? Przeczytaj poradę eksperta.

Pewny dostawca usług IT

Informatyka jest obecnie jednym z czynników decydujących o sprawnym i bezpiecznym przekazywaniu danych w obrębie przedsiębiorstwa. Warunkuje zatem jego systematyczny rozwój, a tym samym osiąganie coraz lepszych wyników finansowych. Decyzja o wyborze konkretnej firmy informatycznej ma zatem niebagatelne znaczenie, musi bowiem być ona przede wszystkim doświadczonym partnerem biznesowym dla swojego klienta.

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze – określ swoje potrzeby

Punktem wyjścia w procesie doboru dostawcy usług IT jest precyzyjne określenie własnej potrzeby w tym zakresie. Warto by firma była świadoma jakiego typu rozwiązań oczekuje – czy dedykowanego systemu wsparcia sprzedaży czy np. profesjonalnej hurtowni danych. Dominująca cześć projektów informatycznych opiera się na założeniu, że klient, po uprzednim precyzyjnym określeniu swoich potrzeb, poszukuje zewnętrznej firmy informatycznej, która kompleksowo go obsłuży. Dlatego też niezwykle istotne jest udzielenie przez przedsiębiorstwo odpowiedzi na pytania: czego potrzebuje moja firma by się rozwinąć? Jakie systemy będą dla niej najodpowiedniejsze? Jakiego typu rozwiązań w związku z tym poszukujemy?

Polecamy: Czy można sprzedawać towary poniżej kosztów ich wytworzenia?

Szukaj partnera dla swojego biznesu

Warto zaznaczyć na początku, że firma informatyczna powinna być dla swojego klienta przede wszystkim partnerem biznesowym. Kluczowe jest przedstawienie pewnej koncepcji dotyczącej proponowanych rozwiązań IT, a nie jedynie ich wdrożenie. Ważne jest nie tylko opracowanie konkretnego systemu informatycznego, ale również poprawne jego zastosowanie w środowisku przedsiębiorstwa oraz późniejsze wspieranie klienta podczas użytkowania oprogramowania.

REKLAMA

Pewna i godna polecenia firma informatyczna będzie wyróżniała się zarówno podejściem od strony technologicznej, jak również biznesowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Charakteryzowała ją będzie postawa probiznesowa, a zatem pełne zrozumienie potrzeb klienta i kontekstu samego wdrożenia danego rozwiązania informatycznego. Stąd powszechne jest w branży IT stosowanie określenia „rozwiązanie”, a nie „technologia”, czy „produkt”. Z punktu widzenia biznesowego bowiem produkt jest tylko metodą wyjścia z pewnych problemów biznesowych, rozwiązanie jest z kolei sposobem na optymalizację i rozwój przedsiębiorstwa.

Liczy się odpowiedzialność

Kolejnym istotnym czynnikiem jest odpowiedzialność firmy informatycznej. Pewny partner biznesowy daje swojemu klientowi nie tylko gwarancję dostarczania kompletnego rozwiązania IT, ale również nie wycofuje się z projektu po napotkaniu bardziej złożonych problemów. Dzięki temu klient ma pewność, że w przypadku nieprzewidzianych sytuacji np. zmieniających się uwarunkowań gospodarczych, firma IT przedstawi mu adekwatne rozwiązania dla danego stanu rzeczy.

Na czym jednak przedsiębiorstwo może opierać zaufanie, jakim obdarzy potencjalnego dostawcę rozwiązań IT? Jednym z najważniejszych czynników jest zespół, a zatem ludzie stojący za daną firmą. Warto zapytać kandydata kim są osoby dedykowane do realizacji danego projektu, czy posiadają doświadczenie w opracowywaniu podobnych rozwiązań dla innych przedstawicieli branży. Zespołu nie powinno się budować  dopiero po zawarciu kontraktu, nawet w perspektywie gwarancji realizacji projektu dawanej przez firmę informatyczną.

Nie są odosobnione przypadki, w których duże koncerny decydują się na wybór mniejszego partnera. Warunkują to zarówno względy ekonomiczne, a zatem możliwość negocjacji ceny rozwiązania, ale przede wszystkim bezpośredni kontakt z osobami decyzyjnymi i tymi, na których spoczywa odpowiedzialność za przebieg projektu. W przypadku dużych firm informatycznych, o mocno rozbudowanych strukturach, przez co nieco rozmytych, może nastąpić początkowe przewartościowanie projektu, jak również, na etapie opracowywania lub wdrożenia konkretnego systemu – przedłużanie procesów wykonawczych oraz wdrożeniowych.

Trzeba mieć ponadto świadomość, że w przypadku braku bezpośredniego kontaktu z osobami decyzyjnymi z ramienia firmy IT, informacje pomiędzy poszczególnymi strukturami mogą być źle przekazywane, przez co nieprawidłowo zrozumiane. Liczy się zatem owa odpowiedzialność, o której już było wspominane. Współpraca z konkretną osobą, lub dedykowanym zespołem gwarantuje, że będzie się ona uczyła biznesu klienta, stając się niejako adwokatem jego potrzeb informatycznych. Dzięki temu wdrażane rozwiązania będą precyzyjnie dostosowane do uwarunkowań, w których znajduje się firma, a nie jedynie do dostępnych produktów informatycznych.

Pieniądze to nie wszystko

Istotnym kryterium wyboru dostawcy usług IT jest zawsze cena. Pytając o koszty wdrożenia konkretnego rozwiązania nie należy jednak oczekiwać, że dobra firma informatyczna poda je precyzyjnie na samym początku. Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, klientowi powinna zapalić się przysłowiowa czerwona lampka. Rozwiązania IT wymagają bowiem głębokiej analizy potrzeb i biznesu przedsiębiorstwa; podanie konkretnej ceny projektu od razu może zatem oznaczać, że dostawca traktuje potencjalnego klienta jak kopię innej firmy lub nie bierze pod uwagę wszystkich istotnych czynników w przypadku tego typu projektów. Pamiętać należy również, że koszty wdrożenia rozwiązania to po pierwsze cena licencji, ale również cena jego wdrożenia i kosztów z tym związanych. Jeśli firma informatyczna zaproponuje nieadekwatnie niską cenę, może oznaczać to, iż docelowo chce uzależnić klienta od swoich usług, w przyszłości uzupełniając lukę finansową powstałą przy pierwszym projekcie. Ponadto warto zwrócić uwagę, czy firma wychodzi z inicjatywą podzielenia współpracy na mniejsze etapy, nawet jeśli docelowo będzie ona trwała dłuższy czas, np. kilka miesięcy.

Polecamy: Zakup serwera - na co zwrócić uwagę

Zapytaj o referencje

Jeśli przedsiębiorstwo wie z jakiego produktu lub technologii chce skorzystać, wówczas warto zwrócić się o rekomendacje dotyczące firm informatycznych do dostawców takich technologii np. firmy Microsoft. Dostawca nie wskaże konkretnego partnera, ale pewną listę sprawdzonych i rekomendowanych firm, zawężając w ten sposób krąg poszukiwań. Branża IT jest bowiem jak swoisty ekosystem – niezwykle łatwo zauważyć, który jego element zawodzi.  Jeśli firma IT niewłaściwie zrealizowała kilka projektów będzie to dostrzeżone przez innych graczy z tej branży, w tym dostawców technologii. Poza rekomendacjami z ich strony, klient powinien zwrócić się do samej firmy informatycznej z zapytaniem o referencje. Pamiętać jednak należy, że rozwój systemów informatycznych w przedsiębiorstwach jest procesem ciągłym, zatem referencje w postaci dokumentu nie zawsze będą odzwierciedlały rzeczywisty poziom zadowolenia klientów firmy.  Rozwiązaniem w takim przypadku są spotkania referencyjne, które zainicjować powinien sam dostawca usług IT.

Małe i średnie firmy informatyczne bardzo często podpisują kontrakty z przedstawicielami kluczowych dla gospodarki firm, obracających wielomilionowym kapitałem. Można zastanawiać się co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Odpowiedź wydaje się dość prosta. Dostawcy IT tych rozmiarów posiadają wszystkie cechy wskazane w artykule. Dla nich każdy klient jest klientem kluczowym, któremu poświęcają uwagę oraz wykorzystują w pełni posiadane doświadczenie oraz kompetencje. Dlatego też z takimi partnerami biznesowymi warto nawiązywać współpracę.

Autor: Daniel Arak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA