Strona mobilna czy responsywna? Którą z nich wybrać w walce o klienta?
REKLAMA
REKLAMA
Na wstępie należy omówić obie opcje oraz ich mocne i słabe strony.
REKLAMA
Strona mobilna
REKLAMA
Strona mobilna to taka, która została stworzona niezależnie od strony „właściwej”. Jej projekt od samego początku tworzono z myślą o użytkownikach urządzeń przenośnych, czyli smartfonów i tabletów. Różni się wyglądem, sposobem nawigacji, a do tego funkcjonuje w Sieci jako całkowicie odrębny twór. Większość przedsiębiorstw, które wybrały takie rozwiązanie, tworzy je pod identycznymi adresami, co strony podstawowe, z tą różnicą, że adres URL posiada przedrostek „m.”. Można się na nią dostać poprzez wejście na witrynę podstawową z poziomu urządzenia mobilnego – jeżeli wszystko zostało prawidłowo skonstruowane, strona rozpozna typ sprzętu i po prostu przeniesie użytkownika pod adres lepiej odpowiadający ekranowi, z którego korzysta.
Co przemawia za posiadaniem mobilnej wersji strony? Przede wszystkim szybszy i mniej skomplikowany proces tworzenia. Wiele z systemów CMS posiada gotowe szablony dla stron mobilnych, co znacznie upraszcza wszelkie czynności. Forma i nawigacja nie są zbyt spektakularne, ale trudno przebić ich funkcjonalność, a przy niewielkim koszcie trudno dziwić się osobom, które stawiają właśnie na mobilne wersje. Z drugiej strony, decydując się na tę opcję, trzeba liczyć się ze wszelkimi konsekwencjami tego, że jest to całkowicie odrębna strona. W przypadku uaktualniania treści, konfigurowania czy prowadzenia kampanii, musimy więc wykonywać podwójną pracę – dla strony podstawowej i mobilnej. Pochłania to czas i środki, których normalnie nie musielibyśmy wygospodarowywać.
Sprawdź: Jak tanio założyć firmową stronę WWW?
Strona responsywna
REKLAMA
W przypadku stron responsywnych sprawa wygląda odrobinę inaczej. Opcja ta polega na takim zaprojektowaniu strony, aby dopasowywała się automatycznie do różnych urządzeń, na których jest wyświetlana. Adres URL pozostaje ten sam, ale wygląd, zawartość czy sposób nawigacji zależy od sprzętu, przy pomocy którego weszliśmy na stronę. W gruncie rzeczy jest to więc ta sama witryna, tylko inaczej zaprezentowana. Oznacza to, że wszystkie działania w CMS czy modyfikacje w zawartości wystarczy wykonać tylko raz i wszyscy użytkownicy je zobaczą. To niewątpliwie ogromne ułatwienie, jednak trzeba pamiętać o tym, że rozwiązanie jest dosyć kosztowne, a zrealizowanie takiej strony trwa znacznie dłużej niż przy wersji mobilnej.
Stworzenie witryny w taki sposób, aby poprawnie wyświetlała się na każdym urządzeniu jest bardzo skomplikowane, a biorąc pod uwagę ilość modeli, marek i producentów, nigdy nie mamy 100% pewności, że na każdym sprzęcie strona zadziała prawidłowo, a to wiąże się z ryzykiem odstraszenia potencjalnego klienta.
Jak uniknąć przerw w działaniu firmowej strony www?
Czy słowa kluczowe przestaną się liczyć w SEO?
Na co więc postawić?
Strona mobilna to świetne rozwiązanie w chwili, w której brakuje nam środków na stworzenie responsywnej wersji, lub po prostu na podstawowej witrynie znajdują się takie elementy, których nie da się odpowiednio „przyciąć” do mniejszego ekranu tak, aby całość nie traciła na wartości. Jeśli jednak w przyszłości będziemy tworzyli nową stronę bazową, znacznie lepiej projektować ją już z myślą o wariancie responsywnym – w przyszłości zaoszczędzi nam to czasu przy aktualizowaniu zawartości strony, co dla właścicieli dużych serwisów ma niebanalne znaczenie.
Warto pamiętać także o polityce, jaką prowadzi Google w tym zakresie – posiadanie strony dopasowanej do urządzenia sprawia, że wyszukiwarka patrzy na nią przychylniejszym okiem. To pokazuje dobitnie, że samo posiadanie wersji witryny na smartfony i tablety nie jest już kwestią wyboru, a powoli staje się koniecznością. Odpowiednia optymalizacja mobilna będzie coraz bardziej wpływać na pozycję w rankingu, dlatego lepiej zawczasu przygotować się do przejścia na nowy model.
Jak od 1 lipca 2015 r. zmienią się zasady rozliczania zakupu laptopów i telefonów do firmy
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Autor: Wojciech Popiela Grupa TENSE
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.