REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Strona mobilna czy responsywna? Którą z nich wybrać w walce o klienta?

Strona mobilna czy responsywna? Którą z nich wybrać w walce o klienta?
Strona mobilna czy responsywna? Którą z nich wybrać w walce o klienta?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Każdego roku coraz więcej użytkowników przegląda zawartość Sieci przy pomocy urządzeń mobilnych i wszystko wskazuje na to, że trend ten nadal będzie się nasilał. Wymusza to na przedsiębiorstwach działających w Internecie dopasowanie swoich witryn do nowych kanałów komunikacji w taki sposób, aby i na mniejszym ekranie prezentowały swoją pełną wartość. Które z dostępnych rozwiązań wybrać – stronę mobilną, responsywną, czy może coś jeszcze innego?

Na wstępie należy omówić obie opcje oraz ich mocne i słabe strony.

REKLAMA

Strona mobilna

REKLAMA

Strona mobilna to taka, która została stworzona niezależnie od strony „właściwej”. Jej projekt od samego początku tworzono z myślą o użytkownikach urządzeń przenośnych, czyli smartfonów i tabletów. Różni się wyglądem, sposobem nawigacji, a do tego funkcjonuje w Sieci jako całkowicie odrębny twór. Większość przedsiębiorstw, które wybrały takie rozwiązanie, tworzy je pod identycznymi adresami, co strony podstawowe, z tą różnicą, że adres URL posiada przedrostek „m.”. Można się na nią dostać poprzez wejście na witrynę podstawową z poziomu urządzenia mobilnego – jeżeli wszystko zostało prawidłowo skonstruowane, strona rozpozna typ sprzętu i po prostu przeniesie użytkownika pod adres lepiej odpowiadający ekranowi, z którego korzysta.

Co przemawia za posiadaniem mobilnej wersji strony? Przede wszystkim szybszy i mniej skomplikowany proces tworzenia. Wiele z systemów CMS posiada gotowe szablony dla stron mobilnych, co znacznie upraszcza wszelkie czynności. Forma i nawigacja nie są zbyt spektakularne, ale trudno przebić ich funkcjonalność, a przy niewielkim koszcie trudno dziwić się osobom, które stawiają właśnie na mobilne wersje. Z drugiej strony, decydując się na tę opcję, trzeba liczyć się ze wszelkimi konsekwencjami tego, że jest to całkowicie odrębna strona. W przypadku uaktualniania treści, konfigurowania czy prowadzenia kampanii, musimy więc wykonywać podwójną pracę – dla strony podstawowej i mobilnej. Pochłania to czas i środki, których normalnie nie musielibyśmy wygospodarowywać.

Sprawdź: Jak tanio założyć firmową stronę WWW?

Strona responsywna

REKLAMA

W przypadku stron responsywnych sprawa wygląda odrobinę inaczej. Opcja ta polega na takim zaprojektowaniu strony, aby dopasowywała się automatycznie do różnych urządzeń, na których jest wyświetlana. Adres URL pozostaje ten sam, ale wygląd, zawartość czy sposób nawigacji zależy od sprzętu, przy pomocy którego weszliśmy na stronę. W gruncie rzeczy jest to więc ta sama witryna, tylko inaczej zaprezentowana. Oznacza to, że wszystkie działania w CMS czy modyfikacje w zawartości wystarczy wykonać tylko raz i wszyscy użytkownicy je zobaczą. To niewątpliwie ogromne ułatwienie, jednak trzeba pamiętać o tym, że rozwiązanie jest dosyć kosztowne, a zrealizowanie takiej strony trwa znacznie dłużej niż przy wersji mobilnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stworzenie witryny w taki sposób, aby poprawnie wyświetlała się na każdym urządzeniu jest bardzo skomplikowane, a biorąc pod uwagę ilość modeli, marek i producentów, nigdy nie mamy 100% pewności, że na każdym sprzęcie strona zadziała prawidłowo, a to wiąże się z ryzykiem odstraszenia potencjalnego klienta.

Jak uniknąć przerw w działaniu firmowej strony www?

Czy słowa kluczowe przestaną się liczyć w SEO?

Na co więc postawić?

Strona mobilna to świetne rozwiązanie w chwili, w której brakuje nam środków na stworzenie responsywnej wersji, lub po prostu na podstawowej witrynie znajdują się takie elementy, których nie da się odpowiednio „przyciąć” do mniejszego ekranu tak, aby całość nie traciła na wartości. Jeśli jednak w przyszłości będziemy tworzyli nową stronę bazową, znacznie lepiej projektować ją już z myślą o wariancie responsywnym – w przyszłości zaoszczędzi nam to czasu przy aktualizowaniu zawartości strony, co dla właścicieli dużych serwisów ma niebanalne znaczenie.

Warto pamiętać także o polityce, jaką prowadzi Google w tym zakresie – posiadanie strony dopasowanej do urządzenia sprawia, że wyszukiwarka patrzy na nią przychylniejszym okiem. To pokazuje dobitnie, że samo posiadanie wersji witryny na smartfony i tablety nie jest już kwestią wyboru, a powoli staje się koniecznością. Odpowiednia optymalizacja mobilna będzie coraz bardziej wpływać na pozycję w rankingu, dlatego lepiej zawczasu przygotować się do przejścia na nowy model.

Jak od 1 lipca 2015 r. zmienią się zasady rozliczania zakupu laptopów i telefonów do firmy

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autor: Wojciech Popiela Grupa TENSE

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    Nie zrobisz zakupów w swoim ulubionym sklepie osiedlowym, bo powrót VAT na żywność doprowadzi go do bankructwa

    Po ponad dwóch latach przerwy powrócił 5-procentowy VAT na żywność. Sieci dyskontów, które toczą wojnę o klientów, kuszą obietnicą, że cen nie podniosą, bo podatek wezmą na siebie. Korzystna dla klientów zapowiedź może okazać się zabójcza dla i tak słabnących i znikających z rynku małych sklepów.

    REKLAMA

    Windykacja należności krok po kroku

    Windykacja należności krok po kroku czyli jak odzyskać swoje pieniądze? Pierwszym krokiem jest windykacja przedsądowa. Co zrobić, aby windykacja była skuteczna już na tym etapie?

    Praca tymczasowa: Liczy się wynagrodzenie, lokalizacja miejsca pracy, czas trwania rekrutacji i szansa na stałą pracę

    Praca tymczasowa to nie tylko opcja dla studentów – najwięcej pracowników stanowią osoby w przedziale wiekowym 25-44 lata. Pracownicy tymczasowi przy wyborze oferty pracy najczęściej zwracają uwagę na wysokość wynagrodzenia, lokalizację miejsca pracy oraz szansę na stałe zatrudnienie, a także szybkość procesu rekrutacji.

    Uwaga! Zbyt częste zmienianie hasła ułatwia cyberataki

    Czy trzeba zmieniać hasło co miesiąc? Okazuje się, że zbyt częsta zmiana hasła ułatwia cyberataki. Wskazania do zmiany hasła przez pracowników po czasie od 30 do 90 dni powinny się zmienić. Kiedy zmiana hasła jest konieczna?

    Cyfrowa współpraca księgowych i przedsiębiorców

    Postęp w zakresie rozwiązań technologicznych oraz innowacje w sposobie komunikacji pomiędzy urzędami i podmiotami zmieniają sposób prowadzenia przedsiębiorstw - w szczególności małych i mikrofirm. Równocześnie szybka adopcja rozwiązań technologicznych sprawia, że cyfryzacja sektora publicznego - także na linii obywatel - urząd w kontekście przykładowo cyfrowych rozliczeń podatkowych – nabiera rozpędu i będzie coraz intensywniej dotykać również inne powiązane z nią sektory i branże. 

    REKLAMA

    Jak hakerzy wyciągają nasze dane? Uważaj na aktualizacje!

    Hakerzy nie próżnują i wciąż szukają nowych sposobów na wyciągnięcie danych. Wykorzystują pliki wirtualnego dysku twardego (VHD) do dostarczania wirusa - trojana zdalnego dostępu (RAT) Remcos. W Polsce szczególnie groźne są fałszywe aktualizacje. 

    Firmy przemysłowe stawiają na AI

    Większość firm (83 proc.) z sektora przemysłowego planuje zainwestować w sztuczną inteligencję w 2024 r. Tak wynika z najnowszego raportu "State of Smart Manufacturing". 

    REKLAMA