REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wiesz kto jest abonentem Twojej firmowej domeny?

 2BE.pl
Grupa Adweb
abonent domeny
abonent domeny
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie może wydawać się dziwne, jednak prowadząc działalność gospodarczą warto to sprawdzić.

Zacznijmy od tego, czy można nie wiedzieć kto jest abonentem firmowej domeny? Owszem. Pracownicy naszego biura obsługi klienta spotykają się z podobnymi przypadkami. Zwykle chodzi o jeden z dwóch scenariuszy:

REKLAMA

  1. Domenę internetową zarejestrowała na siebie osoba spoza firmy, która stworzyła stronę internetową (np. freelancer).
  2. Abonentem domeny jest pracownik firmy (lub były pracownik).

W obu przypadkach abonentem domeny nie jest firma jako podmiot prawny, ale osoba prywatna. Na pierwszy rzut oka nie widać różnicy. Strona internetowa i poczta elektroniczna działają tak samo. Problem może pojawić się, gdy dochodzi do konieczności opłacenia faktury za przedłużenie adresu lub dokonania innej operacji na domenie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zgodnie z regulaminem NASK, abonent ma bowiem pełne prawo do rozporządzania domeną. Co to oznacza w praktyce? Taka osoba może m.in.:

  • przekierować domenę na inną stronę
  • sprzedać adres komuś innemu
  • nie przedłużyć jej i pozwolić, żeby wygasła

Wystarczy, że dojdzie do konfliktu pomiędzy przedsiębiorcą a osobą, która wykonała stronę internetową. W efekcie witryna firmowa i poczta elektroniczna przestają działać, co przekłada się na poważne utrudnienia w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyższe składki ZUS dla nowych firm w 2015 r.

REKLAMA

Warto również zwrócić uwagę na sytuację, w której pracownik rejestruje domenę na firmę i jako adres kontaktowy podaje swój służbowy e-mail. W razie zakończenia pracy przez tę osobę należy upewnić się, że jej skrzynka będzie sprawdzana. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której wiadomości z fakturami za przedłużenie domeny nie są czytane i w efekcie domena wygasa.

Jak sprawdzić, kto jest abonentem domeny? Najłatwiej odwiedzić stronę Krajowego Rejestru Domen i skorzystać z wyszukiwarki bazy WHOIS. Pod adresem www.dns.pl/cgi-bin/whois.pl można uzyskać podstawowe informacje na temat danej domeny, a wśród nich – informacje o abonencie.

Czy domena internetowa powinna być krótka?

W przypadku, gdy okaże się, że abonentem jest osoba fizyczna, najlepiej dokonać cesji domeny. Jest to operacja, polegająca na przeniesieniu praw do domeny z dotychczasowego abonenta na firmę (lub inną osobę fizyczną). Nowy abonent może w pełni rozporządzać adresem oraz przejmuje obowiązki związane z utrzymaniem domeny (np. opłacanie faktur za przedłużenie).

Cesja odbywa się droga elektroniczną lub poprzez wypełnienie papierowego wniosku. Aby dowiedzieć się więcej, wystarczy skontaktować się z firmą, utrzymującą daną domenę. Co istotne, zmiana abonenta nie wiąże się z przerwą w funkcjonowaniu strony internetowej ani poczty e-mail.

Jak komunikować adres firmowej strony www?

Maciej Kurek

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

REKLAMA

Zgodność z prawem i standardami. Przykłady dobrych praktyk w compliance

Compliance stało się nieodłącznym elementem zarządzania każdą odpowiedzialną organizacją. Choć pojęcie to bywa różnie używane, jego istota jest jasna: chodzi o zapewnienie, że firma działa zgodnie z przepisami prawa, regulacjami branżowymi oraz wewnętrznymi zasadami i procedurami. Compliance jest więc fundamentem odpowiedzialności prawnej i etycznej w biznesie, ale jego zastosowanie może się różnić w zależności od branży, regionu, a także charakteru działalności firmy.

Dwa ważne terminy dla przedsiębiorców. Z czym księgowi muszą zdążyć przed końcem stycznia

Najbliższe tygodnie nie dadzą księgowym wytchnienia - terminy. Maraton obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki.

REKLAMA