REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Feedback w Internecie – lekcja do nauki dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Feedback
Feedback

REKLAMA

REKLAMA

W Internecie wiele osób komentuje praktycznie wszystko. To znak czasów pokolenia Lubię To! Dla klientów i firm to sytuacja wyjątkowo sprzyjająca. Klienci przy wyborze oferty, mogą skorzystać z opinii innych użytkowników. Zaś firmy mogą szybko otrzymać feedback odnośnie zarówno bieżącej działalności, jak i planowanych przedsięwzięć. To daje im szansę nie tylko na szybką reakcję w sytuacjach kryzysowych, ale także poprawienie jakości obsługi w przyszłości.

Internauci – pokolenie komentatorów

Internet stworzył szerokie możliwości do wyrażania swoich opinii, praktycznie każdemu. Komentowanie to zajęcie, które polubiło wielu internautów. Szczególnie upodobali oni sobie komentowanie wydarzeń politycznych oraz produktów i usług. Z równie wielką przyjemnością internauci piszą oraz czytają komentarze innych. Według badań, większość użytkowników Internetu regularnie zapoznaje się z opiniami innych przed zakupem lub skorzystaniem z oferty. Dotyczy to szczególnie recenzji w branży turystycznej i gastronomicznej. W tych branżach korzystna opinia to jeden z głównych wskaźników, brany pod uwagę przy wyborze oferty. Wielu internautów chętnie także wyraża swoje uwagi o zakupach w sklepach internetowych lub portalach aukcyjnych. Pozostaje tylko pytanie, czy należy bezgranicznie wierzyć komentarzom w Internecie. Według badań, ponad połowa internautów twierdzi, że recenzje w Sieci są mało wiarygodne. Wiadomo, że wiele firm pozytywne opinie generuje we własnym zakresie, lecz to strategia na krótką metę. Wiarygodność to najważniejsza wartość dla firmy i nie warto jej narażać dla chwilowego wzrostu liczby klientów. Tylko rzetelne podejście do komentarzy może przynieść korzyści obu stronom – zarówno klientom, jak i firmom.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Feedback – skuteczne sposoby pozyskiwania informacji zwrotnej od klienta

Firmy prowadzące biznes w Internecie muszą być przygotowane na komentarze klientów zarówno negatywne, jak i pozytywne. Choć na pewno trzeba się bardziej przygotować na te nieprzychylne firmie. Generalnie jednak nie należy się bać sądów wyrażanych przez klientów, gdyż wszystkie opinie, o ile mieszczą się w granicach kulturalnej krytyki, są dla firmy bardzo cenne. Eksperci wręcz wskazują, że firmy powinny prowokować klientów do wyrażania swojego zdania. W praktyce feedback od klientów może przybierać trzy zasadnicze formy:

- ocena jakości usług na stronie firmy w formie punktów, gwiazdek lub innych symboli,

- komentarze wyrażane w specjalnie przygotowanym formularzu,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- opinie wyrażane z własnej inicjatywy o firmie w różnego rodzaju miejscach w Internecie.

Firmy mogą pozyskiwać informację zwrotną od klientów we własnym zakresie lub wesprzeć się w tym przedsięwzięciu profesjonalnymi narzędziami, których w Internecie jest wiele.

Wiele firm, już na wstępie wizyty na stronie firmowej, prosi klientów o udzielenie kilku krótkich odpowiedzi, nie tylko na temat działania firmy czy konkretnych produktów, ale także samej strony internetowej.

Blog firmowy element obowiązkowy w komunikacji marketingowej


REKLAMA

Nierzadko firmy za wypełnienie ankiety oferują drobny upominek. Nie jest to idealne rozwiązanie, ale jeśli inną drogą nie można uzyskać informacji zwrotnej, to nie należy z tego sposobu rezygnować. Ostatnio coraz częściej do uzyskania informacji zwrotnej wykorzystywany jest system QR – Code. To bardzo szybki i prosty sposób. Po zeskanowaniu kodu na ekranie smartfona wyświetla się kilka pytań. Udzielenie odpowiedzi nie powinno nam zająć więcej niż kilka minut (to maksymalny czas, jaki jest w stanie poświęcić klient – czym ankieta krótsza, tym większa szansa na jej wypełnienie). Na przykład, umieszczając kod QR w menu restauracji, możemy liczyć na uzyskanie komentarza natychmiast po spożyciu posiłku. Ten sposób pozwala reagować na feedback natychmiast, praktycznie w czasie rzeczywistym. Ponadto informacja zwrotna uzyskana w ten sposób nie ma charakteru publicznego, czyli nie ma ryzyka, że w przypadku negatywnej opinii stanie się ona antywskazówką dla innych klientów.

Warto pamiętać, że sposób pozyskiwania opinii będzie decydował o liczbie komentarzy. Czym prostszy, tym więcej opinii możemy zebrać. Eksperci wskazują, że firmy powinny traktować wszystkie komentarze klientów jako prezent. Najtrudniej przyjmować krytyczne recenzje, wyprowadzające prezesów z dobrego samopoczucia, jednak nawet pewna fala krytycznych komentarzy nie powinna nas zniechęcać do prowokowania internautów do wyrażania swoich opinii. Wszystkie stanowiska należy dokładnie przeanalizować. Klienci bardzo pozytywnie reagują na zmiany, wywołane negatywnymi opiniami wyrażonymi wcześniej.

Firmowe konto za zero złotych nie w każdym banku

Podsumowanie

Informacja zwrotna od klientów w Internecie to doskonała okazja do nauki dla firm. Firmy powinny korzystać z informacji pozyskanych we własnym zakresie oraz wszelkiego rodzaju komentarzy na forach czy portalach społecznościowych. Na rynku działa już wiele jednostek, które zajmują się monitorowaniem opinii o firmach w Internecie. Trzymanie ręki na pulsie, pozwala natychmiast wychwycić negatywne komentarze i zareagować. Ponadto nauka wyniesiona z czytania opinii i komentarzy o naszej firmie, może przyczynić się do poprawy obsługi klienta w przyszłości. Czasem zmiana jednego elementu w sklepie internetowym, może nam poszerzyć grono klientów. Warto wiedzieć, który to element.

Kredyty na start

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA