REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Legalizacja przechowywania plików cookies

dr Dominik Lubasz
Radca prawny i wspólnik zarządzający w Lubasz i Wspólnicy – Kancelarii Radców Prawnych sp.k.
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
internet, cookies,
internet, cookies,

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 22 marca 2013 roku weszły w życie przepisy, zgodnie z którymi przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego, w szczególności plików cookies jest dozwolone, ale po uprzednim uzyskaniu zgody użytkownika.

Przedmiotową materię reguluje obecnie art. 173 ustawy z 16 lipca 2004 roku prawo telekomunikacyjne, zgodnie z którym przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, pod warunkiem że: 

REKLAMA

  1. abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o: 

a) celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji, 

b) możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi; 

  1. po otrzymaniu powyższych informacji abonent lub użytkownik końcowy wyrazi na to zgodę
  2. przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu. 

Zgodnie z art. 173 ust 2 zgoda na wykorzystanie cookies może być udzielona w sposób dorozumiany za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez abonenta telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi. 

Wskazać należy, iż zgodnie z ust. 3 art. 173 prawa telekomunikacyjnego wyżej wymienionych warunków nie stosuje się jeżeli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) przechowywanie oraz dostęp do ww. danych, są konieczne do wykonania lub ułatwienia transmisji komunikatu za pośrednictwem publicznej sieci;  

2) przechowywanie tych danych jest niezbędne w celu dostarczania usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego.  

Ulga internetowa 2013

Jak fiskus kontroluje handel internetowy?

REKLAMA

Zwrócić należy także uwagę, iż podmioty świadczące usługi drogą elektroniczną mogą instalować oprogramowanie w urządzeniach końcowych abonenta lub użytkownika końcowego przeznaczonych do korzystania z tych usług lub korzystać z tego oprogramowania, pod warunkiem że abonent lub użytkownik końcowy:

1) przed instalacją oprogramowania zostanie poinformowany jednoznacznie, w sposób łatwy i zrozumiały, o celu, w jakim zostanie zainstalowane oprogramowanie, oraz sposobach korzystania przez podmiot świadczący usługi z tego oprogramowania;  

2) zostanie poinformowany jednoznacznie, w sposób łatwy i zrozumiały, o sposobie usunięcia oprogramowania z urządzenia końcowego użytkownika lub abonenta;  

3) przed instalacją oprogramowania wyrazi zgodę na jego instalację i używanie. 

Powyższa regulacja oznacza, że abonent lub użytkownik powinien zostać poinformowany o fakcie i sposobie przechowywania danych – w tym plików cookies, w sposób  jasny i wyraźny, zanim dostawca usług telekomunikacyjnych rozpocznie ten proces. Wyrażenie przez użytkownika zgody na przechowywanie danych może przyjąć postać akceptacji poprzez pozostawienie bez zmian określonych ustawień oprogramowania lub usługi.


Należy zwrócić uwagę, iż informacja musi być udzielona uprzednio, a zatem przed zapisaniem plików cookies oraz musi być ona umieszczona w widocznym miejscu, co wynika z kolei z przesłanki bezpośredniości.

REKLAMA

Możliwa jest częściowa realizacja obowiązków informacyjnych w politykach prywatności lub szczególnej polityce plików cookies uzupełniającej podstawowe informacje udzielane na stronie głównej lub bezpośredniej pierwszej stronie, na którą wchodzi użytkownik, byleby następowało to przed zapisaniem plików cookies na komputerze użytkownika.

Pozostaje wątpliwość, dlaczego ustawodawca zdecydował się na nałożenie ww. obowiązków w ustawie prawo telekomunikacyjne a nie w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która byłaby odpowiedniejsza merytorycznie z uwagi na materię regulacyjną. Tym niemniej, wprowadzony został poprzez zapisy art. 173 prawa telekomunikacyjnego nowy obowiązek informacyjny nałożonych na providerów usług elektronicznych, który niekoniecznie podnosi standardy ochrony użytkowników internetu.

Dodatkowo należy wskazać, iż użyte pojęcia dalekie są od jednoznaczności. W szczególności trudno jest precyzyjnie rozstrzygnąć, analizując przesłankę bezpośredniości, które z informacji muszą bezwzględnie być umieszczone na stronie wejściowej, a które mogą być w politykach prywatności. Podkreślić bowiem należy, iż wszystkie relewantne informacje muszą być udzielone przed zapisaniem plików cookies.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA